کد خبر: ۱۳۱۱۶۳
زمان انتشار: ۱۴:۰۹     ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
598 به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران: معلوم نیست این انتشاراتی های کنکور زده با چه رانتی توانسته اند غرفه های تاپ و «اِن در اِن» نمایشگاه را با آن برند های "عجق وجق"  و فروشندگان "بزک" کرده‌شان از آن خود کنند و آن وقت برخی از انتشاراتی ها که واقعا در تولید علم زحمت می کشند و کتاب هایشان محدود به چهار تا حل المسائل ترجمه شده نیست باید در یک غرفه 2 در 2 بساط کنند.
 
بعد از گذشت 5 روز از افتتاح بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران محیط نمایشگاه مثل هرسال آن طور که باید شلوغ نبود که هیچ خلوت تر از خیابان ولی عصر، پارک دانشجو، بازار و حتی خیابان انقلاب که راسته کتاب فروش ها است بود.
 
 

دلیل خلوتی  و رکود را هر کسی از ظن خود توضیح می داد غرفه دار ها و انتشاراتی ها می گفتند: "به خاطر گرانی کاغذ است" ، مردم می گفتند: "به خاطر وضعیت اقتصادی است "و بعضی ها هم می گفتند: به خاطر فینال جام حذفی و بازی استقلال نمایشگاه خلوت است.

اما نمایشگاه کتاب این دوره واقعا خیلی خلوت تر از دوره های قبل بود و از آن مهم تر بخش دانشگاهی آن بود که در اوج بی برنامه گی و ضعف پا به این دوره‌ی نمایشگاه کتاب گذاشته بود.

بزرگترین غرفه ها در بخش دانشگاهی به انتشاراتی رسیده بود که نازلترین سطح از علم ترویج می کنند و زندگی جامعه دانشگاهی کشور را در یک واژه خلاصه می کنند و آنهم کنکور است.

معلوم نیست این انتشاراتی های کنکور زده با چه رانتی توانسته اند غرفه های تاپ و «اِن در اِن» نمایشگاه را با آن برند های "عجق وجق"  و فروشندگان "بزک" کرده‌شان از آن خود کنند و آن وقت برخی از انتشاراتی ها که واقعا در تولید علم زحمت می کشند و کتاب هایشان محدود به چهار تا حل المسائل ترجمه شده نیست باید در یک غرفه 2 در 2 بساط کنند.
 
 

نکته مهمی که در بخش دانشگاهی این دوره وجود دارد حضور پر رنگ گشت ارشاد است که مظلومانه گوشه ای ایستاده بود و کار به کار کسی هم نداشت ولی وجودش لازم بود چون اگر نبود معلوم نبود چه بر سر این محیط شبه فرهنگی می آمد شاید به شبه فرنگی یا خود فرنگی تبدیل می شد البته آن بنده خدا ها که به کسی کاری نداشتند ولی همین ابراز وجود خود برای بعضی از سودجویان فرهنگی- اجتماعی کافی بود.

بعضی از غرفه دار ها هم که بزک دوزک و لباس های خاص فروشندگانشان جواب نداده بود پخش مستقیم فوتبال را در دستور کار خود قرار داده بودند و بجای جذب بازدید کننده و خریدار به جذب تماشاچی روی آورده بودند.

بهترین غرفه ها از آن انتشارات دانشگاه ها بود که در کنار کتب ترجمه ای چند کتاب مفید هم به به نمایش گذاشته بودند باز دیدکنندگان دانشگاهی و نه کنکوری اقبال بیشتری به این انتشاراتی ها  نشان می دانند.
 

یکی از شلوغ ترین و پر مشتری ترین قسمت های نمایشگاه طبق روال هر ساله بخشی بود که بازدید کنندگان برای تناول اندکی ناچیز فست فود و بستنی و نوشیدنی و ... به انجا مرجعه می کردند و هر چه فروش انتشاراتی ها کم بود برعکسش فروش بغالی چغالی رو به فزونی بود و انگار چون بازدید کنندگان هیچ برای خواندن نیافته بودند هر آنچه برای خوردن بود می بلعیدند.
 
البته چیز جالبی که به چشم خورد، در بعضی از غرفه ها کتاب های لاتین را با قیمت کمتر از قسمت بین الملل نمایشگاه بفروش میرساندند؛ به طور مثال کتاب "آناتومی گری" که در بخش بین الملل حدود 280هزار تومان بود در بخش کتاب های دانشگاهی با تخفیف حدود 48 هزار تومان بفروش میرسید؛ که وقتی علت را از غرفه دار سوال کردم، مشخص شد چون این نوع کتاب ها در داخل خود ایران به تعداد تکثیر می شود، هزینه چاپ و انتشار آن چندین برابر کمتر از مشابه خارجی آن است.
 
 
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها