کد خبر: ۱۳۰۰۹۸
زمان انتشار: ۱۲:۲۰     ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
برخی از عشایر استان «الانبار» عراق از تشکیل گروهی متشکل از فدائیان صدام و اعضای گارد ریاست جمهوری سابق عراق برای مقابله با بغداد خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رسانه‌های عراقی، جدیدترین تحولات عراق عبارتند از: تداوم فعالیت کمیته تحقیق وزارتی عراق درباره حادثه «حویجة»، میزان صادرات ایران به عراق، درخواست جدید سرکرده منافقین، درخواست فرستاده سازمان مللی درباره تعلیق فعالیت چند شبکه ماهواره، اعلام نظر کمیساریای عالی و مستقل انتخابات درباره برگزاری انتخابات زودهنگام، تاکید یکی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق بر گفت‌وگو، وام بدون بهره 4 میلیارد دلاری عراق به مصر، افسران گارد ریاست جمهوری و فدائیان صدام در میان نیروهای مسلح عشایر الانبار، احتمال نامزدی مجدد «مسعود بارزانی» برای ریاست منطقه کردستان و درخواست عقب‌نشینی ارتش عراق از نیروهای پیشمرگه.

المطلک: نتایج تحقیقات را بدون هیچ ترسی از مقام عاملان حادثه حویجة اعلام می‌کنم

«صالح المطلک» معاون نخست وزیر عراق و رئیس کمیته تحقیق درباره حادثه «حویجة» گفت که نتایج تحقیقات خود را بدون واهمه از مقام و درجه عاملان این جنایت اعلام خواهد کرد.

او گفت که در روشن شدن واقعیت کوتاهی نخواهد کرد و افزود که دولت موظف به ترتیب اثر به نتایج این تحقیقات است.

مطلک از اهالی حویجه خواست که اگر اطلاعات خاصی درباره حوادث این شهر دارند آن را به اطلاع کمیته تحقیق و تفحص برسانند.

صادرات ایران به عراق به 21 میلیون دلار رسید

«حسین پروین» فرماندار قصر شیرین، خبر داد که در ماه گذشته 21میلیون و 301هزار دلار جنس از گذرگاه مرزی خسروی به عراق منتقل شده است.

او گفت که بخش اعظم مواد صادرشده سیمان و مصالح ساختمانی و میوه و سبزیجات و تأکید کرد که این میزان نسبت به دوره مشابه در سال گذشته رشد 107درصدی داشته است.

او افزود که وزن این کالاها به 160هزار و 746 تن رسیده است که نسبت به دوره مشابه در سال گذشت رشد 299درصدی داشته است.

«رجوی» خواستار انتقال منافقین به اردوگاه اشرف شد

«مریم رجوی» سرکرده گروهک تروریستی منافقین، از سازمان ملل متحد و کمیساریای عالی امور پناهندگان خواست که نیروهای وابسته به سازمان در عراق به اردوگاه اشرف بازگردانده شوند.

او در نامه‌هایی به دبیر کل سازمان ملل متحد و وزیر خارجه ایالات متحده خواستار تلاش برای انتقال فوری این اعضا به اردوگاه اشرف شده و مدعی شد که در روز دوشنبه 20 انفجار در اردوگاه لیبرتی، مقر کنونی اعضای این سازمان، رخ داده است

کوپلر خواستار تجدید نظر در تعلیق مجوز شبکه‌های ماهواره‌ای شد

«مارتین کوپلر» نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار تجدید نظر هیئت رسانه و ارتباطات عراق در حکم تعلیق مجوز برخی شبکه‌های ماهواره‌ای عراق شد.

کوپلر در بیانیه‌ای رسمی تأکید کرده که آزادی مطبوعات و رسانه‌ها از سنگ بناهای دموکراسی است و سازمان ملل آن را بسیار جدی می‌گیرد و افزوده که این تصمیم در شرایط کنونی عراق تأثیر منفی خواهد نهاد.

او از هیئت رسانه و ارتباطات خواسته که به تعهدات خود درباره آزادی بیان عمل کند و از رسانه‌های عراقی نیز خواست که معیارهای اخلاقی را رعایت کنند.

پیش از این هیئت رسانه و ارتباطات عراق مجوز فعالیت شش شبکه ماهواره‌ای عراقی را به تعلیق درآورده بود.

کمیساریای عالی انتخابات: برگزاری انتخابات پیش از موعد ناممکن است

کمیساریای عالی مستقل انتخابات در عراق اعلام کرد که برگزاری انتخابات پیش از موعد ناممکن است.

«سربست مصطفی» رئیس کمیساریای عالی مستقل انتخابات، گفت که اجرای هر انتخاباتی دو شرط اساسی دارد که عبارت است از تخصیص بودجه لازم و تصویب نهایی قانون انتخابات افزود که نمی‌توان یک شبه انتخابات برگزار کرد.

او درباره اظهارات برخی مسئولان درباره لزوم برگزاری انتخابات پیش از موعد گفت که این اظهارات رسانه‌ای برای کمیساریا الزام آور نیست مگر آنکه درخواست رسمی در این باره به کمیساریا ارائه شود.

عبدالمهدی: راهی جز مصالحه و گفت‌وگو نداریم

«عادل عبدالمهدی» از سران مجلس اعلای اسلامی عراق، در مقاله ای تحت عنوان «دشمن ما خودمانیم» تأکید کرد که برای حل مشکلات، راهی جز گفت‌وگو و مصالحه پیش روی کشور نیست.

او تأکید کرد که نباید از ارتش در برابر مردم استفاده کرد و نباید اجازه داد که تروریستها به جبهه‌های مردم بپیوندند و دولت موظف است که همه شهروندان را به یک چشم ببیند.

عبدالمهدی افزود: قتل یک جنایت بزرگ است که همه قوانین آسمانی و زمینی آن را محکوم می‌دانند و ملت عراق سالهاست که به کشتار عادت کرده اما کشتن مخالف چه نتیجه‌ای جز مرگ و ویرانی و ریختن خون های بیشتر داشته است؟

او تأکید کرد که باید با خشونت و تروریسم جنگید و از امنیت و آزادی و مصالح مشروع کشور دفاع کرد و در این مسیر راهی جز گفت و گو و حل مشکلات و مصالحه و تشکیل دولت نهادها و مدنی که در آن با هر مجرمی برخورد شود نداریم.

عراق 4میلیارد دلار وام بی بهره به مصر می پردازد

یک منبع آگاه در هیئت مصری که به عراق سفر کرده خبر داده که حکومت عراق با آزاد کردن همه زندانیان مصری در زندان های عراق و پرداخت کمک مالی به مبلغ 4میلیارد دلار به این کشور موافقت کرده است.

این منبع گفت که شرط آزادی این زندانیان این بوده که دستشان به خون ملت عراق آلوده نشده باشد.

وی افزود که افرادی که احکام غیرتروریستی و غیر قتل داشته باشند تا چند روز آینده آزاد خواهند شد.

این منبع تاکید کرد: مبلغ 4میلیارد دلار به صورت وام بدون بهره به مصر پرداخت خواهد شد و یک بانک مصری آن را ضمانت خواهد کرد.

برای نامزد شدن مجدد بارزانی راه حل قانونی وجود دارد

معاون رئیس فراکسیون کردستانی در پارلمان کردستان عراق معتقد است برای نامزد شدن مجدد «مسعود بارزانی» برای ریاست کردستان دو راه حل قانونی وجود دارد.

«عمر نور الدینی» در مصاحبه با رادیو نوا گفت: می توان از دو طریق، زمینه قانونی برای نامزد شدن مجدد مسعود بارزانی در انتخابات ریاست اقلیم را فراهم کرد؛ می توان قانون مربوط به ریاست کردستان را اصلاح کرد و یا اینکه این مسئله را به همه پرسی گذاشت.

به نظر این نماینده پارلمان کردستان عراق نامزد شدن مجدد مسعود بارزانی برای تصدی پُست ریاست کردستان در این شرایط یک ضرورت است و  منافع آحاد مردم کردستان عراق را در بردارد.

انتخابات ریاست کردستان عراق بر اساس فرمان مسعود بارزانی شهریور ماه امسال برگزار می‌شود و بارزانی تاکنون در دو دوره در سالهای 2005 و 2009 یکبار از طریق رای مستقیم نمایندگان پارلمان کردستان و یکبار از طریق رای مستقیم مردم به ریاست کردستان انتخاب شده است.

برخی احزاب سیاسی در منطقه کردستان و از جمله احزاب اپوزیسیون با اشاره به این که در قانون ریاست منطقه قید شده که هر فرد تنها دو دوره حق دارد ریاست منطقه را بر عهده بگیرد، می گویند مسعود بارزانی نمی تواند برای بار سوم خود را نامزد کند.

افسران گارد ریاست جمهوری و فدائیان صدام در میان نیروهای مسلح عشایر الانبار

عشایر استان الانبار عراق از تشکیل گروهی متشکل از فدائیان صدام و اعضای گارد ریاست جمهوری سابق عراق خبر می دهند.

بر اساس این گزارش، «علی حاتم سلیمان» رئیس عشیره «ابو عساف» با متهم کردن تلاش دولت مرکزی عراق برای تکرار حوادث حویجه کرکوک در استان الانبار به روزنامه الحیات گفت: سپاهی به نام ارتش «العزة» متشکل از نیروهای گارد ریاست جمهوری سابق عراق و فدائیان صدام در استان الانبار تشکیل شده است.

وی گفت: این ارتش به کسانی که به جمع تظاهرات‌کنندگان استان الانبار حمله کنند به شدت برخورد خواهد کرد.

علی سلیمان افزود: کشتن سربازان ارتش عراق را محکوم می کنیم اما ما مسئول تأمین امنیت جانی آنها نیستیم. روزانه دهها عراقی کشته می شوند چرا فقط قتل سربازان عراقی مهم تلقی می شود.

در درگیری میان ارتش عراق و معترضان شهر حویجه از توابع کرکوک در هفته گذشته 200 تن از طرفین کشته و زخمی شدند.

ارتش عراق خواستار عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگ شد

ارتش عراق خواستار عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه از شهر طوزخورماتو و پایبندی به توافقات به عمل آمده میان نوری مالکی و نیچروان بارزانی شد.

سرهنگ «حسین منصور» فرمانده نیروهای پیشمرگه کردستان درطوزخورماتو به سایت رووداو گفت: سه‌شنبه 10 اردیبهشت ماه، گردان 49 از لشکر 12 ارتش عراق از نیروهای پیشمرگ خواسته است تا از مناطقی که در حال حاضر مستقر هستند عقب نشینی کنند و به توافقنامه‌ امضاء شدن میان دولت کردستان عراق و دولت مرکزی پایبند باشند و آن را نقض نکنند.

وی افزود: اما ما درخواست ارتش عراق را نپذیرفتیم و در حال حاضر هر چند وضعیت عادی است اما نیروهای پیشمرگ و ارتش عراق در روستای «تق تق» واقع در طوزخورماتو برابر هم صف‌آرایی کرده‌اند.

پیشتر، گردان 16 ارتش عراق که بیشتر فرماندهان و نیروهای آنرا کُردها تشکیل می‌دهند از سوی ارتش عراق در مرز کوه‌های حمرین مستقر شده بود اما بعداً ارتش عراق این گردان را اهمال در برخورد با افراد مسلح عرب متهم و اعلام کرد: آنها نیروهای عرب زبان را به عنوان جانشین گردان 16 در مرز حمرین مستقر خواهند کرد و فرمانده کُرد این گردان را برکنار خواهند کرد.

فرمانده کُرد نیروهای گردان 16 ارتش عراق در مورد علت خودداری از برخورد با اعراب گفت: کُردها بخشی از تقابل میان ارتش عراق و افراد مسلح سنی نیستند.

حسین منصور هشدار داد: ما به عنوان نیروهای کرد اجازه نخواهیم داد ارتش عراق اقدام به چنین کاری بکند و اگر ارتش عراق وارد طوزخورماتو- کفری و یا سلیمان بگ شوند آنها را هدف قرار خواهیم داد.

وی همچنین تأکید کرد نباید این گردان منطقه را ترک کند و فرمانده کُرد این گردان نیز نباید برکنار و فرد دیگری جانشین وی شود.

بعد از وقوع بحران‌های طی هفته‌های اخیر در منطقه حویجه واقع در استان کرکوک نیروهای پیشمرگ در اطراف کرکوک مستقر شده‌اند.

با وجود اینکه دولت مرکزی این اقدام را غیرقانونی خوانده اما «نجم‌الدین کریم» استاندار کرکوک می‌گوید: ارتش عراق این منطقه را ترک کرده است از این‌رو ما ناچار شدیم نیروهایمان را در این منطقه مستقر کنیم.

وی گفت: استقرار نیروهای پیشمرگ به فرمان «مسعود بارزانی» رییس منطقه کردستان صورت گرفته است و به فرمان وی نیز منطقه را ترک خواهند کرد.

منبعی از گردان دو نیروهای پیشمرگ که خواست نامش فاش نشود به رووداو گفت: نیروهای پیشمرگ با بیش از 4 هزار نیرو تا عمق مناطق کردنشین مورد اختلاف پیش رفته‌اند.

وی گفت: نیروهای پیشمرگه از سوی ارتش عراق، رهبران عشیره‌های عرب و ترکمانها مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها