کد خبر: ۱۲۹۹۴
زمان انتشار: ۱۵:۴۲     ۰۲ خرداد ۱۳۹۰
وزارت اطلاعات روز گذشته (شنبه) با صدور اطلاعيه‌اي از شناسايي و متلاشي شدن شبكه پيچيده جاسوسي و خرابكاري وابسته به سازمان جاسوسي آمريكا خبر داد.

به گزارش ايسنا، بعد از حمايت مردم در راهپيمايي 9 دي 88 از نظام جمهوري اسلامي و مسجل شدن ثبات نظام طراحي شبكه‌اي جاسوسي توسط تعداد قابل توجهي از برجسته‌ترين افسران اطلاعاتي عملياتي سازمان سيا در دستور قرار گرفت.

تركيه ، مالزي و امارات متحده عربي از كشورهايي بودند كه افسران اطلاعاتي عملياتي سازمان سيا براي هدايت اين شبكه در آنجا مستقر شدند تا با استفاده از پوشش‌ها و دام‌هاي گوناگون از قبيل ارايه ويزا، وعده اقامت، اشتغال و تحصيل در خارج از كشور و نيز با پوشش مراكز كاريابي با فريب شهروندان ايراني به تخليه اطلاعاتي آنها و واداشتن اين افراد به جاسوسي بپردازند .

با توجه به آن كه در اين پروژه مخاطب اصلي مردم بودند، ايجاد نارضايتي اجتماعي از طريق برجسته كردن مشكلات اقتصادي و تبديل آنها به معظلات اقتصادي از رئوس برنامه‌هاي سيا در اين پروژه بود كه طي سلسله عمليات گسترده تعقيب و مراقبت (در داخل و خارج از كشور)، نفوذ، فريب و دوبل‌سازي توسط ماموران وزات اطلاعات ايران خنثي شد.

علاوه بر تاسيسات اتمي، شبكه‌ نفتي و گازي، بانكي و بورس ، تحقيقاتي و آزمايشگاهي ، برق، هواپيمايي ، مخابرات و گمرك از جمله مراكز حساسي بودند كه افسران اطلاعاتي سيا در اين پروژه سعي در نفوذ به آنها در جهت اختلال در وضيعيت اين بخش‌ها و تبديل اين اختلالات به نارضايتي ‌هاي عمومي داشتند.

به عنوان مثال در يكي از بخش‌هاي اين پرونده با يكي از كارشناسان يك نهاد خدمات‌رساني مواجه مي‌شويم كه با انگيزه دريافت ويزا اطلاعات بسيار مهمي از ريز فعاليت‌هاي اين نهاد خدماتي و شيوه‌هاي خرابكاري در اين نهاد را تهيه و آماده ارسال كرده بود كه تنها دقايقي قبل از ارسال اين اطلاعات بسيار حساس بازداشت شد.

افسران اطلاعاتي سيا در اين پروژه با تسلط كامل بر زبان و فرهنگ ايراني وارد عمل شده بودند تا با جمع‌آوري اطلاعات ريز از زير ساخت‌هاي مهم كشور در راستاي اهداف عملياتي و خرابكارانه سازمان سيا وارد عمل شوند به عنوان مثال با توجه به وضعيت سيستم هواپيمايي كشور ، تطميع يكي از مسوولان اين بخش جهت ورود مواد منفجره از اين بخش و انجام سلسله انفجارهايي با هدف ناامن نشان دادن اوضاع در دستور دست اندركاران اين پروژه قرار داشت كه توسط وزارت اطلاعات خنثي شد.

وعده دريافت اقامت آمريكا يكي از انگيزه‌هاي افراد فريب خورده‌اي بود كه در ازاي آن حاضر شدند اطلاعاتي با ارزش از كشور را در اختيار ماموران سيا قرار دهند، در اين مورد به فردي برمي‌خوريم كه با داشتن 25 سال سابقه فعاليت تنها با انگيزه كسب اقامت آمريكا حاضر شد اطلاعاتي از پروژه تحقيقاتي كه در آن فعاليت مي‌كرده را در اختيار سازمان جاسوسي آمريكا قرار دهد.

شيوه‌هاي بكار گرفته شده از سوي ماموران سيا در اين پرونده مي‌طلبد كه در اساتيد ، كارشناسان و مسوولان كشور نسبت به تماس‌ها و ارتباطات مشكوكي كه در پوشش دعوت به تحصيل، اشتغال يا اقامت در خارج از كشور، اخذ ويزا و نيز نظرسنجي‌هاي تلفني فاقد منشا معتبر به عمل مي‌آيد دقت كنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها