کد خبر: ۱۲۹۷۹
زمان انتشار: ۱۴:۰۶     ۰۲ خرداد ۱۳۹۰

به گزارش فارس، حجت الاسلام مصباحی مقدم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درنشست هفتگی انصارحزب الله با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان سال جهاد اقتصادی با اشاره به آیه‌ای از قران کریم اظهارداشت: اگر شرایط برای انسان به گونه‌ای باشد که احساس کند تمام توان و ظرفیت خودش را باید به کار گیرد،‌ ظرفیتش به 10 برابر افزایش پیدا می‌کند؛ زیرا در شرایط عادی و معمولی انسان خیلی کم از توانایی‌های خود بهره می‌گیرد، ولی در شرایط فوق‌العاده ظرفیت بالایی را نشان می‌دهد.

وی گفت: اعلام سال جهاد اقتصادی توسط مقام معظم رهبری به دنبال این بود که سال 1389 را سال همت مضاعف و کار مضاعف اعلام کرده بودند و در پایان سال نیز ابراز رضایت کردند. نامگذاری امسال نیز به خاطر توفیق در سال گذشته بود که در سال گذشته همت مضاعف و کار مضاعف به صحنه آورده شد و اثرش را نشان داد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رهبرمعظم انقلاب از این بحث هدفمندسازی یارانه‌ها ابراز رضایت کردند، ادامه داد: دولت و ملت در اجرای این قانون توفیق بزرگی داشتند. تجربه آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی را کشورهای متعددی داشته‌اند ولی هیچ‌یک از آن تجربه‌ها به گستردگی و عظمت کاری که در ایران انجام گرفت، نبود.

مصباحی مقدم افزود: مثلاً ترکیه که قیمت بنزین و گازوئیل را آزاد کرد، در این آزادسازی قیمت با یک چالش سنگین روبرو شدند. مردم به خیابان‌ها آمدند و ارتش وارد معرکه شد تا مردم به خانه‌هایشان برگشتند.ما کالا‌های زیادی را آزادسازی قیمت کردیم. در ایران هم ابعاد کار وسیع بود به طوری که 9 قلم کالا تغییر قیمت پیدا کرد، این تغییر، تغییر در حد پنجاه درصد و صددرصد نبود، بلکه 300 درصد و 500 درصد و 700 درصد و تا به 1100 درصد هم رسید.

وی گفت: پیش‌بینی این بود که انتظارات تورمی پدید بیاید و طبق آن انتظارات باید 100-50 درصد رشد قیمت داشته باشند، لذا باید این را مظهری از مظاهر همت مضاعف و کار مضاعف تلقی کرد. دولت و حاکمیت و مجلس قانونی را تصویب کردند و به اجرا گذاشتند و خداوند متعال هم لطف کرد و ملت با تمام وجود به میدان آمدند و همراهی کردند. اتحادیه‌ها و اصناف نیز همکاری کردند و به گونه‌ایی از این مرحله عبور شد که آب از آب تکان نخورد، البته پاره این مشکلات جزیی به وجود آمد که به صورتی موردی رسیدگی و برطرف شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به مسئله بنزین در کشور اظهارداشت: مقدار مصرف بنزین در سال 1385 روزانه 75 میلیون لیتر بود و در حالی که تولید داخلی 40 میلیون لیتر بود و 35 میلیون لیتر وارد می‌شد و در این زمینه 7 میلیارد دلار از کشور خارج می‌شد تا بنزین وارد شود. از طرفی از سال 85 تا به حال به لحاظ تعداد خودروهای متوسط سالانه یک میلیون خودرو افزایش داشته‌ایم و از آن موقع تا به حال 6 میلیون لیتر به مصرف خودروها باید اضافه ‌می‌شد و اگر بنا بود همان روند مصرف قبلی را داشته باشیم؛ امروز باید 115 میلیون لیتر در روز مصرف بنزین داشته باشیم، اما آنچه در واقع رخ داده 53 میلیون لیتر مصرف روزانه است، این اصلاح قیمت مردم را به صرفه‌جویی واقعی وادار کرده و از طرفی جلوی قاچاق را هم گرفته است و الان سطح قاچاق بسیار کاهش پیدا کرده است.

مصباحی مقدم با تقدیر از مدیریت مردم در مصرف بنزین ادامه داد: همین اتفاق در مورد گازوئیل نیز افتاد،90الی120 میلیون لیتر گازوئیل مصرف گازوئیل در کشور بود و امروز این مقدار مصرف حدود 20 درصد کاهش پیدا کرده است. در سال 1386 نهصد میلیون دلار فقط صرف واردات گازوئیل شده است و امسال تقریباً هیچ گازوئیل و بنزینی وارد نکرده‌ایم.

وی درادامه در خصوص مصرف برق نیز یادآورشد: شرکت برق همواره از مردم درخواست می‌کرد که مصرف را کاهش دهند وگرنه ناچار به خاموشی می‌شویم، امسال علاوه بر اینکه از این مسائل نداشتیم بلکه مازاد تولید برق هم داشتیم، حال آنکه سال‌های گذشته برق را وارد می کردیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین بیان داشت: تولید گاز روزانه به پانصد میلیون متر مکعب رسیده است، ما توانستیم با 500 میلیون متر مکعب نیاز داخلی‌مان را کامل پوشش داده و از طرفی صادرات هم داشته باشیم و این در حالی بوده است که پارسال و سال‌های گذشته برای مصرف خانوارها 20 میلیون متر مکعب واردات گاز داشتیم که این اتفاق کمی نیست.

مصباحی مقدم در ادامه سخنان خود به مصرف نان و آرد و دیگر حامل‌های انرژی نیز اشاره کرد و گفت: نتیجه این شده است که یک صرفه‌جویی بسیار بزرگی در کشور صورت گرفته است، بعلاوه اینکه این حرکت موجب شده که تولیدکنندگان و صاحبان کارخانجات و کشاورزان ما به فکر افتاده‌اند تا از روش‌هایی استفاده کنند که بتوانند با آن روش‌ها مصرف انرژی خودشان کاهش بدهند.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری با ملاحظه این تغییر و تحولی که در سال 89 رخ داد با نامگذاری سال جهاد اقتصادی انتظارات خودشان را بالا بردند، یعنی ملتی که توانسته به خوبی همت مضاعف و کار مضاعف را طی کند، شایسته است وارد یک مرحله جهاد شود و معنای جهاد این است که از همه ظرفیت انسان، طبیعت و سرمایه استفاده کند، علاوه بر اینکه جهاد یک مفهوم مقدس است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: جهاد اقتصادی به معنای استفاده از تمام ظرفیت ملت و کشور است. این را هم باید مد نظر داشته باشیم که ما یک کشور عقب‌مانده نیستیم اما یک کشور پیشرفته اقتصادی هم نیستیم، بنابراین برای دست یافتن به یک کشور پیشرفته اقتصادی نیازمند یک عزم ملی و جمعی هستیم که لازمه آن داشتن روحیه جهادی است.

مصباحی مقدم در ادامه تاکید کرد: ما نیازمند حداقل 10 سال حرکت جهادی هستیم، لذا اگر چنین چیزی تحقق یابد به عقیده بنده نرخ رشدکشورمان دو رقمی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کشور چین از حدود پانزده سال قبل شروع به خیز اقتصادی کرده و امروز با نرخ رشد دو رقمی که 12 و 15 درصد است، مقام دوم جهانی را داراست و هدفگذاری برای سال 2020 کرده است تا مقام اول جهانی شود. چین امروز توانسته بازارهای جهانی را فتح کند و با یک حرکت خیزش اقتصادی توانست از مقام ششم در دنیا به مقام دوم ارتقاء یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه ظرفیت انسانی و علمی ملت ما بسیار بالاست و نخبگان بسیار توانایی داریم تاکید کرد: مسئله مهم کشف و به کارگیری این استعدادهاست، لذا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با خودباوری توانستیم در چند عرصه علمی بسیار پیشرفته جهانی مقام کسب ‌کنیم و به سطح کشورهای پیشرفته علمی جهان در برسیم.

مصباحی مقدم گفت که برای تحقق جهاداقتصادی باید یک فرماندهی و قرارگاه با نگاه جهادی ایجاد شود، چرا که باید این کار مدیریت شود تا بتوانیم ظرفیت‌های خودمان را به گونه‌ایی به کار بگیریم که با یک شتاب 10 ساله اقتصادی را با نیات خیرخواهانه و بدون منفعت‌طلبی به قله هدف برسیم.

وی ادامه داد: در این جهاد، ما هم دشمن داخلی و هم خارجی داریم، دشمن داخلی ما هرکاری است که مانع کسب و کار و مانع یک تحرک سریع شود و آن دشمن پیشرفته ماست و در خارج هم دشمن ما همان استکبار جهانی است که نمی‌خواهد ملت ایران به سطح کشورهای پیشرفته جهان برسد.

به گزارش فارس عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه گفت: از طرفی دیگر سیستم بانکی ما هم امروز به عنوان یک مانع عمل می‌کند این مانع را باید اصلاح کرد و گر نه کار جهادی نمی‌توانیم انجام دهیم، چرا که پول‌آفرینی پول می‌کند و می‌خواهد کاری کند که پول، پول آفرین باشد و این اتفاق افتاده است.

مصباحی مقدم با برشمردن برخی از انواع عدالت مانند عدالت در نسل حاضر و هم عدالت بین نسلی و هم عدالت در توزیع فرصت‌ها و هم عدالت در توزیع درآمد،گفت: علاوه بر این باید زمینه‌های مستعد کارجهادی را بشناسیم و همواره نباید از انواع عدالت در انجام کارها غفلت کنیم.

وی گفت: ازجاهایی که نیاز به کار جهادی دارد، زمینه نفت و گاز است، چراکه ما یک کشوری هستیم که دارای ذخایر عظیمی نفت و گاز داریم و نفت و گاز هم سرمایه ملی ماست. از قدیم تا به حال هم گفته‌اند سرمایه را نباید خورد، باید آن را تبدیل به سرمایه کرد. این سرمایه فعلاً زیر زمین است ما هم روزانه 000/200/4 بشکه در شرایط معمولی تولید می‌کنیم 000/200/2 شبکه را به صورت خام صادر می‌کنیم که عرض بنده همین نقطه است باید برویم به سمت اینکه این 000/200/2 شبکه را دیگر خام صادر کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: معنای این حرف این است که کنار لوله‌های انتقال نفت و گاز، باید مشتقات آن را صادر کنیم، چرا که بعضی از مشتقات این فرآورده‌ها ارزش افزوده 10 برابر و 100 برابری دارد.

مصباحی مقدم ادامه داد: ما می‌توانیم کنار لوله‌های گاز و نفت، پالایشگاه‌هایی در ابعاد مختلف از طریق بخش خصوصی و تعاونی راه‌اندازی کنیم و همه تولید نفت را تبدیل را به محصول و فرآورده جدید کنیم و مازاد مصرف داخلی را صادر کنیم این منجر به اشتغال‌زایی و افزایش درآمد می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از موارد مهم جهاد اقتصادی همین‌ موضوع است، اظهار داشت: پروژه عسلویه که مقام معظم رهبری در فروردین امسال به بازدید آن رفتند یکی از آن پروژه‌های جهاد اقتصادی است که گاز تولیدی منطقه خلیج فارس و پارس جنوبی را تبدیل به محصولات پتروشیمی می‌کند. الان اوراق مربوط به سرمایه‌گذاری این پروژه را عرضه می‌کنند. سودآورترین و پرمنفعت‌ترین سرمایه‌گذاری در اینجاست. این امکان برای ما وجود دارد که اگر سرمایه‌گذاری‌ها در آنجا تکمیل شود سالانه 50 میلیارد دلار درآمد داشته باشیم. حالا این سرمایه‌گذاری هر چه دیرتر به نتیجه برسد، دیرتر سود به دست می‌آوریم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خاتمه یکی دیگر از مصداق‌های جهاد اقتصادی را امتیاز موقعیت جغرافیایی کشور دانست و افزود: کشور ایران از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان دسترسی به آبهای آزاد دارد و از شمال هم دریای خزر است که یک دریای تقریباً بسته است و از طریق رودخانه ولگا به دریای سیاه راه دارد. کشورهای شمالی ما به یک معنا برای انتقال کالاهای مورد نیازشان چه صادرات و چه واردات به ایران به عنوان نزدیکترین راه به آبهای آزاد احتیاج دارند. بنابراین باید با شناسایی زمینه‌ها هرچه بهتر جهاد اقتصادی را محقق کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها