کد خبر: ۱۲۹۷۷۶
زمان انتشار: ۱۲:۰۸     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
تعیین خط قرمز این روزها واژه ای آشنا برای فعالین حوزه روابط بین اللمل می باشد مخصوصا وقتی دولتمردان آمریکایی و اسرائیلی با آب و تاب و برای نشان دادن اقتدار خود آن را بیان می کنند.
به گزارش 598 به نقل از رجانیوز، نتانیاهو پس از آنکه در وادار کردن مقامامت آمریکایی در ترسیم خط قرمز درباره پرونده هسته ای ایران شکست خورد خود مجبور به تعیین خط قرمز برای فعالیت های هسته ای ایران شد.
 
وی در سازمان بین اللمل با نشان دادن تصویر یک بمب نقاشی شده با تعیین خط قرمز 250 کیلو گرم اورانیوم ذخیره شده برای دستیابی ایران به بمب اتمی مورد تمسخر رسانه های دنیا قرار گرفت اخیر در محیط داخلی اسرائیل نیز در اینباره مورد انتقاد قرار گرفته است.
 
بگوینکه خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی تعیین خط قرمز برای پرونده هسته ای ایران از طرف نتانیاهو را سبب بی اعتبار شدن اسرائیل عنوان کرد .
 
"آموس یادلین" رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل  نیز گفته است ایران از خط قرمز نتانیاهو عملا عبور کرده ولی وی چرا دولتمردان اسرائیل جرئت واکنش ندارد؟!
 
از سوی دیگر تعیین خط قرمز از طرف اوباما برای دولت سوریه نیز باعث دردسرهای مشابهی برای وی شده است.
ماه گذشته همزمان با مطرح شدن ادعاهای مربوط به استفاده از سلاح های شيميايی در سوريه باراک اوباما در يک موضع گيری قاطع اعلام کرد که اگر چنين اقدامی تاييد شود ممکن است سياست آمريکا را در قبال بحران سوريه تغيير دهد. وی تاکيد کرد که استفاده ازسلاح شيميايی «خط قرمزی» است که جامعه بين المللی بايد به آن واکنش نشان دهد.
 
این در حالیست با وجود اینکه نهادهای امنیتی آمریکا مدعی استفاده از سلاح شیمایی از طرف دولت سوریه حوالی دمشق و آلپو شده اند ولی اوباما نتوانسته تصمیم قاطعی بگیرد و تنها خواستار تحقیقات بیشتر در این زمینه شده است.
 
سی بی اس نیوز در گزارسی می نویسد استيون کوک» کارشناس مسايل خاورميانه معتقد است که باراک اوباما با اعلام اين نکته که به کارگيری سلاح شيميايی خط قرمز و مبنايی برای تغيير سياست واشنگتن خواهد بود عملا شرايط دشواری برای خود ايجاد کرده و اکنون سياستمداران رقيب می کوشند با استفاده از همين شعار به کاخ سفيد فشار بياورند.
 
این گزارش می افزاید: اکثر کارشناسان معتقدند که عدم واکنش قاطع و سختگيرانه به استفاده از سلاح های شيميايی از جنبه های مختلف به زيان آمريکا خواهد بود. ازيک طرف رژيم بشار اسد را گستاخ تر خواهد کرد و از سوی ديگر به وجهه و اعتبار آمريکا به عنوان يک قدرتی که می خواهد مسئولانه عمل کند لطمه می زند.
 
سی بی اس نیوز در پایان تاکید می کند: باراک اوباما در قبال اين مسئله تاکنون ترجيح داده که واکنش احتياط آميز و خونسردانه ای را در پيش بگيرد و بسياری از تحليلگران نيز تاکيد می کنند که با وجود حساسيت و اهميت فراوان موضوع به کارگيری سلاح های شيميايی واقعيت اين است که رييس جمهور آمريکا گزينه های چندان موثر و اميدوارکننده ای در اختيار ندارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها