کد خبر: ۱۲۹۲۵۳
زمان انتشار: ۱۷:۴۸     ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲

استاندارد ایرانی سوسیس و کالباس

حدود 50 سال است که سوسیس و کالباس در ایران تولید می‌شود و از استانداردهای تعیین شده هم پیروی می‌کند. البته قوانین استاندارد از آن سال‌ها تا کنون چندین بار مورد ارزیابی و اصلاح قرار گرفته تا با دستورالعمل‌های جهانی همسو و منطبق شود. تاکید ما بر این است که این فراورده‌های گوشتی طبق استاندارد ملی باید 40درصد گوشت داشته باشند اما محصولی با میزان گوشت کمتر از 40درصد از نظر ما غیراستاندارد است.

همان طور که می‌دانید پایه بسیاری از محصولات گوشتی سوسیس و کالباس خمیر مرغ است که اساس کار مشکلی ندارد اما تولیدکنندگان گاهی از مرغ‌هایی برای تهیه محصولاتشان استفاده می‌کنند که تخمگذار هستند و ارزش تغذیه‌ای ندارند. حتی بعضی مواقع مشاهده شده که متخلفان‌، امعاء و احشای  این گونه مرغ‌ها را پاک نمی‌کنند و بعد از جدا کردن پر و بال‌شان،آنها را در دستگاه چرخکن می‌ریزند و خمیر مرغ را آماده می‌کنند.

تفاوت استاندارد ایرانی با استانداردهای جهانی
مهم‌ترین استاندارد در زمینه صنعت غذا استانداردی معروف به «کداکس» است که پایه و اساس استاندارد تمام مواد غذایی است. سازمان کداکس تدوین‌کننده استانداردهای بین‌المللی صنایع غذایی است و ما هم به عنوان یک زیرمجموعه از قوانین تعیین شده پیروی می‌کنیم.

سوسیس و کالباس با طعم آشغال مرغ
متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان زیرپله ای سوسیس و کالباس آشغال‌های مرغ را از سطح شهرهای مختلف جمع‌آوری کرده و حتی استخوا‌ن‌های آنها را خرد کرده و از آن خمیر مرغ درست می‌کنند اما به هرحال مصرف‌کننده نباید با دیدن قیمت‌ها این سوال برایش مطرح شود که چرا گوشتی که کیلویی 25هزارتومان فروخته می‌شود، بعد از تبدیل شدن به سوسیس یا کالباس با قیمت 5 هزار تومان عرضه می‌شود. به دلیل همین تخلف‌ها بود که اداره استاندارد از تاریخ 1/5/1390 استفاده از خمیرمرغ را در فرایند گوشتی اعم از سوسیس و کالباس، ناگت و برگر ممنوع اعلام کرد.

البته همه خمیرهای مرغ غیراستاندارد نیستند و بعضی از کارخانه‌های مطرح هنوز هم با رعایت استانداردها از خمیر مرغ در تهیه سوسیس و کالباس استفاده می‌کنند.

بازدید از کارخانه‌های سوسیس و کالباس
یکی از مهم‌ترین مباحث حوزه سوسیس و کالباس این است که بیشتر کارخانه‌های مطرح در تولید فراورده‌های گوشتی به خبرنگارها و حتی مردم عادی اجازه بازدید نمی‌دهند. حالا این سوال مطرح می‌شود که اگر این واحدهای تولیدی مشکلی در روند تولید محصولاتشان ندارند چرا از بازدیدها ممانعت می‌کنند؟ به گفته مهندس جعفری اگر یک واحد تولیدی، معتبر است، پس نباید نگران بازدید باشد اما در صورتی که یک واحد تولیدی از بازدید خبرنگار یا مردم عادی ممانعت کند به یک تا پنج سال زندان محکوم می‌شود.

مجوز؛ چگونه؟!
یک واحد تولیدی برای اخذ مهر استاندارد یا خود تقاضا می‌دهد و یا اینکه به نوعی از وجود آن مطلع می‌شویم و این واحد مکلف است که مراحل قانونی اخذ مجوز را طی کند. اقداماتی که در این زمینه انجام می‌دهیم این است که در یک بازه زمانی10 روزه یک بازرسی از کارخانه انجام می‌شود و کارشناسان ذیربط این کارخانه را از انبارها، سالن تولید تا سردخانه به دقت بازدید می‌کنند که مطابق با استاندارد ملی باشد.

در مرحله بعد از محصولاتی که در آن مکان تولید می‌شود، نمونه‌برداری می‌کنند. البته واحد تولیدی باید مجوزی از یک نهادصنفی یا صنعتی یا یک وزارتخانه داشته باشد. اگر غیر اینها باشد ممانعت می‌کنیم و تقلب محسوب می‌شود. البته به صورت دوره‌ای هم از این واحدها بازرسی به عمل می‌آید که به شکل برنامه‌ریزی شده نیست.

اگر هم همکاران ما تخلفی مشاهده کنند واحد پلمپ می‌شود و این را هم بدانید که تنها سازمانی که مستقیم و بدون اجازه مراجع قضایی می‌تواند واحد را پلمپ کند طبق تبصره 4 سازمان استاندارد است.

منبع: همشهری تندرستی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها