به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس، سید روح الله
دعائی در این زمینه گفت: کتاب «درآمدی بر سبک زندگی دانشجوی انقلابی» مروری
بر شکل گیری یا جهتدهی جریانات و تحولات بزرگ دهه اخیر ایران و جایگاه
دانشجوی انقلابی دارد.
مدیر روابط عمومی پژوهشکده
باقرالعلوم(ع) خاطر نشان کرد: این کتاب دارای سخن پژوهشکده، مقدمه و 6 فصل
با عناوین: مفهوم شناسی، اقتضائات محیطی و شخصیتی، تحلیل دادههای
پرسشنامه، مأموریت دانشجوی انقلابی، نظام رفتاری و رشد و بسته برنامههای
حوزه حیات فرهنگی است و هر یک از این فصلها دارای مطالب مختص به خود
هستند.
وی ادامه داد: در بخش سخن پژوهشکده آمده
است: «ارزشمندی دانش دینی برای تحقق تقرب الیالله، در پدید آمدن حیات
انسانی است و دانشهای عرفان و اخلاق اسلامی، با رشد خود در سایه متون
دینی، کارآمدی خود را در این باره در گذشته تمدن و تاریخ مان، با قوت بسیار
زیادی، نشان دادهاند.»
دعائی با اشاره به قسمتهایی از سخن
پژوهشکده گفت: در این بخش میخوانیم: «...از مهمترین سرمایههای ما در حرکت
جامعه اسلامی ایران به سمت الگویی جهانی و طی کردن مسیر این چالشها،
استفاده از دانشهای اخلاق و عرفان هستند. گروه اخلاق و عرفان پژوهشکده
باقرالعلوم(ع) بر آن است که با رویکردی فرهنگی به سراغ این دو دانش رفته و
برای حل معضلات زیر بنایی فرهنگی جامعه اسلامیمان، این دانشها را چند قدم
بیشتر به فضای کاربرد در حوزه فرهنگ نزدیکتر کند.»
وی با ارائه توضیحاتی در مورد مقدمه
کتاب گفت: در مقدمه این کتاب، نویسنده در تعریف دانشجوی انقلابی نوشته است:
«دانشجویان انقلابی به معنای جوانان دانشجویی که دغدغه پیشبرد انقلاب و
نظام اسلامی بر اساس رهنمودهای امام و رهبری را دارند، جزو تأثیرگذارترین
نیروهای اجتماعی در کشور به شمار میروند.
مدیر روابط عمومی پژوهشکده یادآور شد:
مؤلف راجع به آرمان خواهی و شور دانشجوی انقلابی آورده است: «آرمان خواهی و
شور حداکثری در کنار کمترین تعلقات به دنیا و مادیات، از ایشان اهرمهایی
کارآمد و نافذ ساخته که جایگاه و منزلت اجتماعی شان را در تعاملی دوسویه با
این نفوذ و تأثیر والا، ارتقاء بخشیده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز
با دریافت اهمیت این پایگاه عظیم و پرظرفیت، حجم وسیعی از مطالبات و فرهنگ
سازیهای مد نظر خویش را بر دوش دانشجویان انقلابی نهاده و مأموریتهای
کلیدی و سرنوشتساز فرهنگی و سیاسی را به ایشان سپرده است... .»
این کارشناس ارشد ارتباطات تصریح کرد:
مؤلف در جای دیگری سطر دیگری یادآور شده است: «در کنار درهم ریختگی نظام
رفتاری، برخی برنامههای جزئی و رایج زندگی این دسته از دانشجویان هم به
طور جدی قابل مناقشه و تأمل است. برنامه ساعات خواب، سیر مطالعاتی، جهت
گیری تخصصی در تحصیلات تکمیلی، زمان و نحوه ازدواج، حوزه اشتغال و ... از
این جملهاند.
دعائی اظهار داشت: نگارنده محتوای این
کتاب را این گونه بیان کرده است: «تحقیق حاضر حول مسئله سامان بخشی زندگی
این دانشجویان شکل گرفته و ارائه الگو و پیشنهادی هرچند مقدماتی را در این
راستا پیگیری می نماید. فقدان سابقه پژوهشی با این عنوان و کمبود منابع
کتابخانه ای در این زمینه از یک سو و سنخ مسئله از سوی دیگر، ما را به سمت
اقدام پژوهشی و تحقیقات عملیاتی سوق داد. به همین منظور از هر سه طریق
(مشاهده نزدیک، مصاحبه و پرسشنامه) استفاده شد... .»
وی ادامه داد: در بخش مأموریت دانشجوی
انقلابی میخوانیم: «رسیدن به یک زندگی منسجم، برنامهدار و بهره ورانه، در
گرو داشتن هدف مشخصی است. هدف زندگی با تمام عرصههای آن پیوند میخورد و
آن را در راستای واحدی جهت میدهد ... یکی از عوامل اصلی نابسامانی در
زندگی دانشجوی انقلابی، مشخص نبودن مأموریت و محور اصلی فعالیتهای اوست.
به طوری که گاه در نقش یک فعال سیاسی، چند صباحی را با محوریت و اولویت این
مأموریت، جهت میدهد و گاه به عنوان یک تولیدگر علم و نوآور نرم افزاری،
طرحی دیگر در میاندازد. آرمان دانشجوی انقلابی بسط توحید ناب شیعی با
قرائت حضرت امام است که ملازم عدالتخواهی، ظلم ستیزی و خدمت به خلق خداست و
منظومه اخلاقی و عرفانی تشیع را نیز در بر میگیرد و رسالت او پیشبرد نظام
جمهوری اسلامی در راستای تشکیل تمدن اسلامی است.»
شرکت چاپ و نشر بینالملل با همکاری
انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم(ع)، کتاب «درآمدی بر سبک زندگی دانشجوی
انقلابی» به قلم مهدی همازاده ابیانه را در 259 صفحه و با شمارگان 340 نسخه
و با قیمت 12 هزار و 500 تومان، روانه بازار کتاب کرده است.