کد خبر: ۱۲۹۱۱۲
زمان انتشار: ۱۱:۳۹     ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
ارتش آزاد در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که نتوانست هیچ یک از ماموریت‌هایی که از غرب به آن واگذار شده بود، تمام و کمال انجام دهد

به گزارش 598، به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق، عمر گروهک تروریستی ارتش آزاد سوریه رو به پایان است بدون اینکه توانسته باشد مأموریت‌هایی که از سوی غرب به آن محول شد، تکمیل کرده و به پایان برساند.

شکاف بین ارتش و ملت سوریه؛ماموریت ارتش آزاد

در روزهای نخستینی که از تشکیل ارتش آزاد سوریه می‌گذشت، نخستین انتظاری که طراحان این ارتش از تشکیل آن داشتند این بود که باید اینگونه القاء کند که مبارزان سوری در حال رشد هرچه بیشتر در صحنه تحولات این کشور هستند و مهم‌تر اینکه باید بین نهاد نظامی سوریه و به عبارت بهتر ارتش و ملت سوریه شکاف ایجاد کند.

در این میان بارها گزارش‌های مطبوعاتی در چند ماه گذشته حاکی از این بود که غرب در صدد است به ماهیت ارتش سوریه به عنوان یک نهاد نظامی خاتمه دهد زیرا در بین کشورهای عربی ارتش سوریه آخرین تهدید علیه اسرائیل به شمار می آید. از همین رو فکر ایجاد ارتش آزاد شکل گرفت؛ ارتشی که نظامیان و رسانه‌های غربی تاکید داشتند که وارد صحنه درگیری سوریه شده است.

تفکر تشکیل ارتش آزاد برخاسته از این بود که به افکار عمومی جهان اینگونه القا شود که یک ارتش دیگر در سوریه شکل گرفته است و علاوه بر این ارتش مزبور باید به منظور ایجاد هرج و مرج، عملیات تروریستی را در سوریه به اجرا در آورد و به این ترتیب بحران این کشور را شدت بخشد و موضع سیاسی دمشق را متزلزل سازد.

یکی از مسئولان ارشد نیروهای دفاع ملی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در این باره اظهار داشت: در ابتدا شبه نظامیان مسلح تحت عنوان ارتش آزاد شکل گرفته و عملیات تروریستی را به اجرا گذاشتند در حالی که گروههای مسلح تکفیری نیز تحت پوشش ارتش آزاد به فعالیت های تروریستی برخاستند.

ارتش آزاد مبتنی بر اندیشه تکفیری است

وی افزود: نمی‌توان منکر شد که پایه‌های ارتش آزاد بر اندیشه تکفیری بنا نهاده شد که از خارج حمایت می شد و بهترین شاهد برای تایید این ویژگی این است که شبه نظامیان ارتش آزاد با شعارهای طایفه ای و تکفیری که در ابتدای هر حمله از آن سخن می گفتند، به عملیاتی نظیر سر بریدن مردم و انفجارهای مختلف رو آوردند.

این منبع سوری که به دلایل امنیتی خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد: در ادامه فعالیت ارتش آزاد، گروه‌های تکفیری مسلح نیز مانند جبهه النصره به صورت مستقل از ارتش مزبور به فعالیت تروریستی پرداختند و با همکاری و هماهنگی با یکدیگر درصدد نابودی نهادها و موسسات دولتی برآمدند و تجاوزات و جنایت های متعددی را در سوریه رقم زدند.

ارتش آزاد از اتاق عملیات در مرز سوریه دستور می‌گرفت

به گفته وی، رفته رفته هماهنگی بین گروه‌های تکفیری و جبهه النصره به رویارویی و درگیری بر سر تسلط بر مناطقی که در اختیار می گرفتند، تبدیل شد و روشن است که جبهه النصره همواره تلاش داشت که بر ارتش آزاد که از اتاق عملیات در مرزهای سوریه با ترکیه دستور می گرفت، تسلط داشته باشد.

پیروزی‌های ارتش سوریه، اعتماد به نفس تکفیری‌ها و جبهه النصره را سلب کرد

وی تصریح کرد: اما توانایی ارتش سوریه و پیشروی آن در مناطق مختلف موجب شد تکفیری ها و جبهه النصره اعتماد به نفس لازم را از دست بدهند به ویژه اینکه شاهد بودند که تسلط آنان بر مناطق مختلف عمری کوتاه داشته و به محض حضور یگان‌های ارتش سوریه، پایان می یابد و از سوی دیگر با توجه به تاکتیک ارتش سوریه، همراهی جبهه النصره با شبه نظامیان ارتش آزاد نتایج مورد نظر را محقق نمی کند.

این منبع سوری اظهارداشت: معنی ارتش نظامی این است که نیروهای پیشرفته‌ای بر اساس تئوری‌های نظامی و عقیدتی تشکیل شود که ساختار آن مبتنی بر اصول روشن و ملموسی باشد نه اینکه نیروهای آن متشکل از گروه‌هایی بی هدف باشد.

 عمر ارتش آزاد رو به پایان است

وی در توضیح این مطلب افزود: همه نشانه ها حاکی از پایان عمر ارتش آزاد است زیرا این گروه چیزی بیش از شبه نظامیانی نیست که به ایجاد هرج و مرج و ناآرامی در سوریه رو آورد و بر این اساس معنا و مفهوم نهادی و ساختاری نمی توان آن را ارتش نامید.

جبهه النصره برای عرض اندام با ارتش آزاد درگیر شد

این مسئول امنیتی سوریه در ادامه گفت: اما در مورد جبهه النصره باید گفت که تعداد زیادی از مبارزان این گروه به عنوان مزدور  وارد سوریه شدند و هرچند آمریکا با استفاده از این افراد، شیوه‌های مختلفی را برای ایجاد هرج و مرج در نقاط مختلف جهان به کار می گیرد اما از آنجا که این گروه جایی را برای تسلط و یا توسعه نفوذ خود نیافتند چاره ای جز درگیری با شبه نظامیان ارتش آزاد نداشتند تا به این ترتیب عرض اندام کرده و دست کم بتوانند غنیمت هایی که بدست می‌آوردند، حفظ کنند و اینجاست که به خوبی می‌توان به واقعیت درگیری بین دو گروه و ناتوانی در تکمیل طرحی که به خاطر آن راهی سوریه شدند، پی برد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها