کد خبر: ۱۲۸۹۳۲
زمان انتشار: ۱۴:۴۵     ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
ائتلاف دوباره جریان دوم خرداد با اکبر هاشمی رفسنجانی
598: تعارفات محمد خاتمی و اکبر هاشمی رفسنجانی به یکدیگر برای کاندیداتوری در انتخابات همچنان ادامه دارد. در حالی که نامزدی هاشمی رفسنجانی در انتخابات قطعی به نظر می رسد؛ محمد خاتمی نیز در پی توجیهاتی برای عدم کاندیداتوری در انتخابات است.  

به گزارش"رجانیوز"، رئیس بنیاد باران در دیدار برخی از معلمان تلویجا از عدم حضور خود در انتخابات سخن گفت.

وی در این دیدار با بررسی اوضاع کشور گفت : آیا فقط آمدن هست که ما را به این نتیجه می رساند؟ به این طرف قضیه هم بیاندیشیم. اگر هدف اصلاح امور است و برآورده شدن مطالبات انسانی و معیشتی آیا فقط آمدن فرد خاص و گرایش خاص وضع را بهتر می کند یا بدتر؟

خاتمی در بخش دیگری از اظهاراتش موانع موجود بر سر راه خود را "عدم اجازه برای صحبت کردن، اجازه نداشتن برای مسافرت کردن، و تهمت زدن به خود "عنوان کرد : " آیا فردی که به عنوان یک شهروند عادی هم محدودیت زیادی برای صحبت کردن و اظهار نظر و سفر کردن دارد و در معرض انواع تهمت ها است، به سادگی اجازه می دهند اوضاع به دست او سپرده شود؟ وقتی می گویند و تهدید می کنند که کسانی باید توبه کنند مرادشان چیست؟ توبه از اصلاح طلبی؟ یا از حقی که هست و از آن دفاع می کنیم؟ چه جرمی رخ داده است که باید از آن توبه کرد؟"

رئیس بنیاد باران در حالی خود را به فراموشی زده است که همانند دیگر نزدیکان و هم طیفی هایش نمی خواهد نسبت به فتنه سال 88 موضع گیری مشخص داشته باشد.

حوادثی که در راستای تضعیف نظام و حتی از بین بردن موجودیت نظام در کشور به اجرا گذاشته شد و در نتیجه آن برخی از هموطنان آسیب دیده، خسارات‌های زیادی به کشور وارد شد و وجهه بین المللی ایران را تحت تاثیر قرار داد.

در فتنه 88 خاتمی به همراه موسوی و کروبی و هاشمی که از سران فتنه به حساب می‌آیند در شکل‌گیری و گسترش ابعاد آن نقش ویژه‌ای داشت با این حال او همچنان از بازگشت به نظام و پذیرفتن اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ابا دارد.

خاتمی در ادامه این دیدار و پس از بیان توجیهاتش تلویحا از عدم حضورش در انتخابات سخن گفته است: الان قصد ندارم در باب نامزدی خود برای ریاست جمهوری اعلام نظر کنیم ولی فقط سؤال می کنم که اگر حاکمیت هر دلیل فردی مانند من را نخواهد و به هر قیمتی نگذارد که علی رغم خواست شما بیاید، آن روز آنان که امیدوار بودند چه حالی پیدا می کند؟ آیا کینه ها و دلخوری ها بیشتر نمی شود؟ طرف مقابل هم که هزینه ای پرداخته، آیا فضا را تنگ تر نخواهد کرد؟ بعضی می گویند بیایید، همه چیز روشن می شود، آنها جلوی شما می ایستند و ما هم پشت شما می ایستیم؛ من ابداً نمی خواهم این اتفاق بیفتد. من به فکر اصلاحات و به فکر جماعتی هستم که به هر حال به من لطف دارند هم هستم. اگر چنین وضعی ییش آید اوضاع از این هم بدتر می شود.

بهانه جویی های خاتمی برای عدم حضور در انتخابات در حالی است که وی در بهمن ماه سال 87 پس از ماه‌ها کشمکش با خود و اطرافیانش از حضور قطعی خود در انتخابات سخن گفته بود اما پس از حضور میرحسین موسوی شرایط را برای ترک میدان رقابت انتخابایتی مناسب دید تا نشان دهد  پس از شکست سنگین کاندیدای مورد حمایت وی در انتخابات سال 84  همچنان جرات رقابت انتخاباتی مستقیم و به رای گذاشته شدن افکار و اندیشه هایش پس از سال 84 را ندارد.

البته خاتمی با این موضع گیری خود پازل را برای حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات تکمیل کرد.

گفته می شود هاشمی و خاتمی که در هفته های اخیر بارها با هم دیدار داشتند به این توافق رسیده اند که در صورت حضور هاشمی جریان اصلاحات با تمام امکانات و ظرفیت خود برای پیروزی رئییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به میدان بیاید.

در روزهای اخیر با شدت گرفتن سفرهای انتخاباتی حسن روحانی که گفته می شود در این سفرها وی مقدمات لازم را برای حضور هاشمی  رفسنجانی فراهم می آورد، اخباری مبنی بر قطعی شدن حضور هاشمی در انتخابات به گوش می رسد.

گفته می شود هاشمی به یک مقام "اجرایی" نیز گفته است که در انتخابات به عنوان کاندیدا حضور پیدا می کند هر چند که این خبر از سوی دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز تایید نشده است.

پیوند جریان موسوم به اصلاحات با جریان تکنوکرات‌ها فرصت مناسبی است برای وزن کشی چهره های سیاسی تا مشخص شود همانگونه که اطرافیان هاسمی و خاتمی می‌گویند مردم خواهان ارتجاع گفتمانی به دو دهه اخیر هستند و یا مسیر دیگری را بر می‌گزینند؟ هر چند که برای پاسخ به این سئوال نیاز نیست تا زمان اعلام نتایح انتخابات ریاست جمهوری یازدهم منتظر ماند چرا که رصد رفتار مردم در انتخابات یک دهه اخیر پاسخ را روشن می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۵
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲
۱
هاشمی چکارت کرده که اینقدباهاش مشکل داری جناب
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۷ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۶
۲
اگراصلاح طلبان با همه توان برسرآقای هاشمی به اجماع برسند بی شک برنده انتخابات دوریازدهمند
پاسخ
احسان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۲ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
همونطور که سال 88 پیروز شدند!!!
ناشناس
CHINA
۲۰:۰۹ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
باشه.مامنتظرمیشیم شماهم منتظرباشید.فردای انتخابات سرتون اززیر برف میادبیرون!
پاسخ
گل شانس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۰۷ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
بی شک به لطف مردم و یاری ÷روردگار هاشمی ÷یروز انتخابات و ناجی کشور از این مخاطره خواهد بود .
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها