کد خبر: ۱۲۸۲۵۴
زمان انتشار: ۱۲:۳۷     ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
محسن رضایی: شعار اصلی من زندگی و سامان دادن به آن است /اقتصادایران نسخه می خواهد نه شعار
به گزارش 598 به نقل از خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان نشستی انتخاباتی با دکترمحسن رضایی (دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام )همراه با حضور کارشناسان فرهنگی وپرسش وپاسخ دانشجویان در روز4شنبه 4/2/92 برگزارشد.
 
دکتر رضایی در ابتدا در رابطه با اینکه پرواز هرملت مرهون دوبال سیاسی-امنیتی واقتصادی-فرهنگی است گفتند:در طی سه دهه بعد از انقلاب بال سیاسی – امنیتی ما آن چنان قدرت گرفته است که توانستیم در این باب تکیه گاه چندی از کشورهای جهان باشیم ،اما متاسفانه در زمینه دیگر یعنی بعد اقتصادی – فرهنگی ،چندان حرکت رو به جلویی نداشته ایم که علت فشار غرب و ایالات متحده بر ایران نیز ضعف در این دو زمینه است.
 
وی اظهار داشت : دوران شعار و وعده دهی در مسائل اقتصاد و فرهنگ به پایان آمده و ما به دقیقه نود در آن رسیده ایم چراکه غرب و امریکا به ضعف ما در این حوزه ها پی برده و متوجه شده اند که در چه زمینه ای مشکل داریم و نمی توانیم آن وزنه را بالا بیاوریم ، لذا سنگینی را از آن نقطه بر ما تحمیل می کنند.
 
ایشان در انتقاد به برخی اقدامات اقتصادی دولت گفت :متاسفانه دولت بازارهای داخلی را از دست تولید اقتصادی خارج کرده و ما را متوجه تورمی کرده است که 45 هزار تومان امروز برابر با 15 هزار تومان ابتدای سال گذشته است.
 
او در پاسخ به سوالات کارشناس اقتصادی برنامه و نیز دانشجویان در باب چیستی شعار و برنامه های اقتصادی اش گفت : اقتصاد امروز ما نسخه می دهد نه شعار و ما نیازمند اتخاذ تصمیمی جدی در حل مسائل هستیم.
 
دکتر رضایی در ادامه تصریح کرد : راه رفع مشکلات اقتصادی ،تحول در نوسازی دولت و اقتصادملی ایران است ،ما باید به تعمیر ساختار ،کارکرد ،و رفتار دولت بپردازیم و دولتی نوین شکل دهیم که دولت فعلی ،در هر سه موضع مذکور نیاز به تعمیر دارد.
 
وی یکی از راهکارهای حل این مشکل را اجرای ایده فدرالیسم اقتصادی دانست، بدین صورت که اختیارات را به مناطق مختلف کشور واگذار کنیم و با کنار کشیدن پای دولت از سیاست ،تنها وظایف هویت و نظارت را بر عهده او بگذاریم.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اولین بیماری اقتصادی ایران را غیر مردمی بودن آن خواند و افزود اقتصاد دولتی باید به اقتصاد مردمی بدل گردد.
 
ایشان هم چنین دیگر از مشکلات آن را تک محصولی بودن در زمینه نفت ،مصرفی بودن و عدم تولید ثروت ،بی حساب و کتاب بودن بودجه و حسابداری دولت دانست و افزود :محاسبه یارانه ها 30 هزار تومان بوده است در حالیکه دولت 15 هزارتومان به آن اضافه کرده آن هم در حالیکه منابعی برای آن وجود نداشته و برای تامین آن بانک مرکزی پول چاپ کرده است.
 
وی ماهیت طرح مسکن مهر را بسیار درست معرفی کرده ولیکن خاطر نشان کردند که در صورت انتخاب شدن برای ریاست جمهوری ،اگرچه طرح را ادامه خواهند داد اما این کار را  با پول بانک مرکزی انجام نمی دهند که تورم زاست.
 
رضایی در پاسخ به سوالات فرهنگی – اجتماعی دانشجویان وکارشناس فرهنگی برنامه در زمینه های بیکاری ،ازدواج ،اعتیاد ،کاربرد آموزش وپرورش ،پایین آمدن آستانه تحمل مردم و... گفت :شعار اصلی من "زندگی و سامان دادن به آن است".
 
وی افزود بر ساختار بین دولت و مردم باید یک رفتار اجتماعی – دینی حاکم باشد و بایستی از دخالت سیاست در فرهنگ ،ورزش ،دانشگاه ، حوزه و سایر امور غیر سیاسی جلوگیری کرده و در چارچوب خودشان عمل کرد . نباید خلاء دین در جامعه را با سیاست حل کرد .
 
او در باب ائتلاف باگروه ها نیز ،خاطر نشان کرد من هیچ گاه آزادگی را به جناحی نخواهم فروخت و صرفا به مردم و انقلاب متعهد هستم.
 
آن چه بیش از هرچیز در پاسخ های دکتر رضایی به دانشجویان به چشم می خورد محافظه کاری وی در پاسخ به برخی سوالات چالش برانگیز و البته مطرح در جامعه هم چون سوالاتی در رابطه با فتنه سال88 ،حصر خانگی سران فتنه ،مسئله حجاب و گشت ارشاد بود که  با طرح مباحث فرعی از پاسخ صریح و یا بیان راهکارهای سازنده آن ها طفره رفت.
 
 
 
 
 
 
 
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها