کد خبر: ۱۲۸۱۸۳
زمان انتشار: ۱۱:۱۸     ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
پيشكسوت باشگاه استقلال گفت: «قرارداد‌ها 5 ساله بشود ديگر به هيچ بازيكني انگ نمي‌زنند.»

به گزارش 598 به نقل از جام ورزشي؛ غيبت استقلالي‌ها در ليست بهترين‌هاي فوتبال ايران در دو دهه اخير، ماجراي انگ‌هايي كه به بازيكن سپاهان زده مي‌شود و نحوه جوانگرايي در استقلال فصل آينده باعث شد تا دوباره پاي صحبت‌هاي مردي بنشينيم كه اين روزها با طرح‌ها و ايده‌هايش عصاي دست امير قلعه‌نويي است. اين شما و اين هم شاهرخ بياني...


* استقلالي‌ها بابت انتخاب‌هايي كه 2 هفته پيش در برنامه نود انجام شده هنوز هم ناراحتند و در مصاحبه‌هاي خود نسبت به انتخاب‌هايي كه شد گله مي‌كنند. نظر شما در اين باره چيست، هر چند كه اين بحث كمي كهنه شده است.
- نه بحث كهنه‌اي نيست. اتفاقا خوب شد كه اين سوال را از من پرسيديد. به نظر من برنامه نود قدري بي‌انصافي مي‌كند. نمي‌خواهم اسمش را شيطنت‌هاي فردوسي‌پور بگذارم چون فكر مي‌كنم نود در مجموع برنامه خوبي است اما براي من جاي تعجب دارد كه مي‌بينم بازيكني مثل جواد زرينچه در بين بهترين‌ها نيست يا مهدي پاشازاده كه در تيم منتخب جهان بود و آن بازي‌هاي به يادماندني را انجام داد. جاي تاسف داشت كه در ميان آن 5 بازيكن جاي اين دو عزيز نباشد. البته بايد از عليرضا منصوريان و رضا حسن‌زاده هم ياد كنم. باور نمي‌كنيد هنوز هم بازيكني در خط دفاع مثل رضا حسن‌زاده نيامده است. حسن‌زاده اجازه نمي‌داد هيچ مهاجمي به سادگي دورش بزند. افسوس خوردم وقتي اسم اين دوستان را نديدم. اميدوارم از روي قصد و غرض نباشد.


* در اين نوع انتخاب‌ها معمولا بحث سليقه هم خيلي دخيل است.
- سليقه يك بحثي است، واقعيت هم يك بحث ديگر. مگر مي‌شود بخواهيم بهترين‌ها را برگزينيم آن وقت يادمان برود كه بازيكني مثل پاشازاده يا زرينچه نيستند؟ اين بي‌انصافي است و اميدوارم كه از روي عمد نباشد.


* اين روزها بحث تباني در فوتبال ايران خيلي داغ شده است. در اين ميان برخي ماجراي هند احسان حاج صفي كه در بازي با سپاهان مرتكب شد را به شما ربط مي‌دهند. ريشه اين حرف‌ها چيست؟
- ببينيد در فوتبال ايران تباني هست من منكرش نيستم. براي مثال همين بحث‌هايي كه در ليگ يك به وجود آمده است. خب حتما اتفاق‌هاي بدي پشت پرده رخ داده كه الان گندش در آمده است. من خيلي متاسفم كه اين خبرها را مي‌شنوم. برخي از اين خبرها صحت دارد اما درباره ماجرايي كه شما مي‌گوييد اصلا نمي‌توان پذيرفت كه بازيكني مثل احسان حاج صفي آن بلا را سر تيم خودش بياورد. شما نگاه كنيد روي ماجراي تباني در ليگ يك زوم شد و بعد از اينكه اسناد و مدارك آن به دست آمده، اعلام كردند كه فلان تيم تباني كرده است اما انصاف نيست به خاطر يك خطا بازيكن با اخلاقي مثل حاج صفي را اينگونه مورد بي‌مهري قرار بدهيم.


* شايد به خاطر اينكه امير قلعه‌نويي بارها از حاج صفي تعريف كرده است.
- ما ابتداي فصل حاج صفي را مي‌خواستيم و همه اين را مي‌دانند. تعريف كردن از حاج صفي از سوي قلعه‌نويي اصلا نمي‌تواند كار غلطي باشد. حاج صفي 3 فصل شاگرد امير قلعه‌نويي بود و ما هميشه دوست داشتيم او در استقلال بازي كند. ابتداي فصل هم تلاش‌هايي شد اما در نهايت نتوانستيم او را به خدمت بگيريم. براي آنهايي كه اين حرف‌ها را مطرح مي‌كنند واقعا متاسفم. اين چه بحث‌هايي است؟ فوتبال حرفه‌اي شده و هر بازيكني ته فصل مي‌تواند تيمش را تغيير دهد. اينكه چون ما حاج‌صفي را مي‌خواستيم او به خاطر ما و به ضرر تيمش هند كند حرف قشنگي نيست. آنهايي كه اين حرف‌ها را مي‌زنند آن دنيا بايد پاسخگو باشند. حاج صفي يكي از با شرف‌ترين بازيكنان اين فوتبال است. او يك اصفهاني متعصب است.


* براي اينكه چنين بحث‌هايي ته فصل پيش نيايد چه پيشنهادي داريد؟
- من فكر مي‌كنم اگر فدراسيون فوتبال قرارداد بازيكنان را درازمدت كند ديگر اين مشكلات پيش نمي‌آيد. براي مثال مسي. او يك قرارداد بلند مدت 10 ساله را با بارسلونا امضا كرده و همه مي‌دانند كه او تا پايان قراردادش در اين تيم بازي مي‌كند. در فوتبال ايران اما بازيكنان قرارداد‌هاي يكساله مي‌بندند كه اين صحيح نيست. هم فوتبال ما ضرر كرده، هم باشگاه‌ها و هم خود بازيكنان. اين حرف و حديث‌هايي كه شنيده مي‌شود به خاطر همين قرارداد‌هاي يكساله است. همين احسان حاج صفي اگر قراردادش با سپاهان 5 ساله بود اين همه حرف و حديث برايش درست نمي‌شد. به نظر من اگر سپاهاني‌ها واقعا حاج‌صفي را دوست داشتند با او قرارداد 5 ساله امضا مي‌كردند. اين تنها پيشنهادي است كه مي‌توانم براي حل اين موضوع بدهم. اميدوارم قرارداد‌ها بلند مدت بشود تا شاهد اينگونه حرف و حديث‌ها نباشيم.


* سود باشگاه‌ها از اين قرارداد بلندمدت چيست؟
- اين باعث مي‌شود كه باشگاه‌ها هم پول كمتري براي تمديد قرارداد بازيكنان خود هزينه كنند. اگر قرارداد يك بازيكن بلند مدت باشد باشگاه هر سال 20 درصد به پول آن بازيكن اضافه مي‌كند اما الان بازيكني كه 150 ميليون گرفته براي فصل بعد 700 ميليون تومان مي‌خواهد كه اين براي باشگاه ضرر و غيرممكن است. بايد فدراسيون فوتبال پا وسط بگذارد و به اين مسائل رسيدگي كند تا فوتبال بيش از اين كوچك و ضعيف نشود. ما نسل قديمي‌ها وقتي اين چيزها را مي‌شنويم بيشتر ناراحت مي‌شويم. فوتبال هرگز به اين ناپاكي نيست كه بعضي‌ها تصوير مي‌كنند. به اعتقاد من بايد با اتخاذ اينگونه تصميم‌ها قدري به تلطيف فضا كمك كرد.


* گفتيد نسل قديم ياد بازي‌هاي تان افتاديم و طرح اين سوال كه چرا ديگر در فوتبال ايران به خصوص تيم‌هاي بزرگي مثل استقلال كمتر شاهد جوانگرايي هستيم. شما جزو بازيكناني بوديد كه با سن و سال كم وارد يك تيم بزرگ شديد و خيلي زود هم جايگاه ثابتي به دست آورديد.
- جوانگرايي يك پروسه است كه بايد به آن علمي و آكادميك نگريست. به نظر من روند جوانگرايي نبايد متوقف بشود. همين استقلال را مثال بزنم. استقلال مدت‌ها است جوانگرايي نكرده كه اين هم دلايل خاص خودش را دارد. آخرين جوانگرايي‌ها در استقلال توسط همين امير قلعه‌نويي انجام شد. از ياد نمي‌رود كه قلعه‌نويي بازيكناني مثل صادقي، جباري، طالب لو و خيلي‌هاي ديگر را به فوتبال ايران معرفي كرد. همين 3 فصل قبل نيز قلعه‌نويي بازيكني به نام اميد ابراهيمي جوان را به سطح اول فوتبال ايران معرفي كرد.


* چه سني بوديد كه وارد استقلال شديد؟
- اين سوال را بارها از من پرسيده‌اند اما انگار براي شما هنوز جذاب است كه بدانيد من چه سني داشتم كه به استقلال آمدم. بله، من فقط 16 سالم بود كه پيراهن استقلال را پوشيدم. استقلال هم الان بازيكني مي‌خواهد مثل بياني 16 ساله و ما بايد دست به دست هم بدهيم تا چنين بازيكناني را پيدا كنيم. امير قلعه‌نويي دنبال جوانگرايي است و دوست دارد در اين زمينه باز هم دستاوردهايي داشته باشند.


* چطور با 16 سال سن بازيكن فيكس استقلال شديد؟
- ‌ از همين منصورخان ‌پورحيدري مي‌توانيد درباره بازي دادن به من سوال كنيد. من ابتدا 7 دقيقه براي استقلال بازي كردم و بعد كم كم تعداد دقايق بازي‌ام بيشتر شد اما نخستين بازي‌ام را زماني انجام دادم كه مراغه چيان مصدوم شد. اشتباه نكنم مقابل تيمي از خرمشهر بود كه نخستين بازي فيكسم را انجام دادم. ما آن روزها بازيكنان خوبي مثل آقاي نراقي، روشن و نظري داشتيم.


* با اين طرح كه استقلال فصل آينده بيشتر روي جوانگرايي زوم كند و كمتر به فكر قهرماني باشد موافقيد؟
- نمي‌شود از قهرماني غافل شد اما در كنار آن مي‌توان جوانگرايي كرد. اين ظرفيت در قلعه‌نويي وجود دارد. او هم بازيكنان جواني را به فوتبال ايران معرفي كرده و هم مربيان جوان بسياري از كنار او مربي شده‌اند. اين فصل به اعتقاد من فرصت ايده‌آلي است تا ما يك كارهايي در اين زمينه انجام بدهيم اما بايد قدم به قدم جلو برويم تا مشكلي ايجاد نشود.


* فكر مي‌كنيد در تفكرات امير قلعه‌نويي باشد كه براي فصل بعد جوانگرايي كند؟
- امير هميشه به فكر جوانگرايي است و اميدوارم اين اتفاق رخ دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها