کد خبر: ۱۲۷۸۸۶
زمان انتشار: ۱۲:۲۷     ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
مشاور فراری کروبی: در اردوگاه اصلاح‌طلبان آنقدر بلاتکلیفی است که خانم ابتکار می‌گویند ما نمی‌خواهیم برنامه‌هایمان را لو دهیم

به گزارش 598 به نقل از  رویداد، یکی از محور های انحرافی که از سوی برخی جریان های خاص پیگیری می شود بحث مشارکت 100 درصدی در انتخابات ریاست جمهوری است که به دستاویزی برای جریان سازی های تریبون های فارسی زبان غربی نیز تبدیل شده است، در عین حال توجه به خوراک دهی عناصر منتسب به اصلاحات و شخص خاتمی از جمله مواردی است که پیگیری آن توسط رسانه ها و مسئولان مرتبط با این امر باید در نظر گرفته شود.

در یکی از آخرین برنامه های بی بی سی فارسی [قاضی‌زاده] مجری این شبکه سؤالی را مطرح میکند، وی گفت:« اصرار آقای احمدی‌نژاد روی برگزاری 50 میلیونی انتخابات برای چیست»؟
باستانی، کارشناس بی بی سی: ورژن رسمی حکومت ایران از تعداد واجدان شرایط انتخابات قبلی 46میلیون بوده. 50 میلیون می‌شود تقریباً کل واجدان شرایط موجود، البته در همان زمان هم کسانی که به انتخابات انتقاد می‌کردند می‌گفتند شاید رقم واقعی بالاتر از این باشد؛ ولی پایین‌تر عنوان می‌شود برای این که میزان مشارکت بالاتر نشان داده شود. فارغ از بحث‌های آماری آقای احمدی‌نژاد بنا را گذاشته مشارکتی که در انتخابات قبلی اعلام شده واجدان شرایط 46 میلیونی، بعد حدود 40 میلیون مشارکت می‌گوید، اگر در انتخابات قبلی 40 میلیون بوده، حالا من می‌گویم که ما به 50 میلیون باید برسیم. به نوعی دارد ادبیاتی را مورد استفاده قرار می‌دهد که قبلاً توسط اصلاح‌طلبان به کار گرفته می‌شد، آن‌ها می‌گفتند و می‌گویند اگر حکومت می‌خواهد در مقابل فشارهای بین‌المللی مقاومت کند باید حضور انتخاباتی زیادی را بتواند ایجاد کند. آقای احمدی‌نژاد هم دارد به همین فشارهای بین‌المللی و بحران‌های موجود اشاره می‌کند و همین ادعا را مطرح می‌کند.
به نوعی این را می‌شود بخشی از کمپین آقای احمدی‌نژاد برای تایید صلاحیت آقای مشایی دانست. او می‌گوید که اگر انتخابات پرشور می‌خواهید این انتخابات در شرایطی امکان‌پذیر خواهد بود که سلایق مختلف که به وضوح به نظر می‌آید نظر دارد به کاندیدای مورد صلاحیت خودش، در انتخابات حاضر باشد. البته نیم‌نگاهی هم این صحبت‌ها می‌تواند به اصلاح‌طلبان داشته باشد. ما شاهد این بودیم که مثلاً روزنامه ایران نظرسنجی‌ای را منتشر می‌کند بر مبنای آن نظرسنجی می‌گویند کسانی که بیشترین میزان رأی را داشتند در نظرسنجی آقای مشایی و آقای خاتمی بودند. انگار می‌خواهند این پیغام را به حکومت بدهند که اگر می‌خواهید جلوی ورود مجدد اصلاح‌طلبان را به حاکمیت بگیرید کاندیدای ما کسی است که می‌تواند جلوی این را بگیرد وگرنه کاندیداهای سنتی محافظه‌کار در آن حد نیستند.
قاضی‌زاده در راستای محورهای مذکور سوال دیگری را مطرح میکند که جالب توجه است،وی گفت:« جمشید! به نظر می‌آید در یک نکته دولت و اصلاح‌طلبان اتحاد نظر دارند این که مشارکت بالا در این انتخابات به نفع نظام است».
جمشید برزگر؛ تحلیلگر مسایل ایران: درست است به دلیل این که در موارد دیگر شاید به طور ناخواسته، ولی به هر حال هم اصلاح‌طلبان و هم تیم نزدیک به آقای احمدی‌نژاد به دلایل متفاوتی از جمله نحوه برخورد حاکمیت با این دو طیف در موقعیت‌های کم و بیش مشابهی قرار گرفته‌اند؛ به همین خاطر راهکارهایی که ارایه می‌کنند طبیعتاً با هم مشابهت پیدا می‌کند از جمله این که تاکید می‌کنند بر این که باید مشارکت گسترده‌ای در انتخابات باشد و همه جریان‌های سیاسی بتوانند نامزد داشته باشند با این امید که البته بازی به صندوق رأی کشیده بشود، یعنی قرار باشد که صندوق رأی حکمیت بکند و آرا شمرده بشود و بر اساس نتایجی که از صندوق آرا بیرون می‌آید فرد یا جریان پیروز، معرفی بشود، با این شرط طبیعتاً به دلیل این که هم اصلاح‌طلبان و هم آقای احمدی‌نژاد احساس می‌کنند که از پایگاه اجتماعی به مراتب گسترده‌تر یا رأی بیشتری در مقایسه با نامزدهای جریان اصولگرایی برخوردار هستند بنابراین این امید را دارند که پیروز می‌شوند.

در ادامه این برنامه سازی ها مشاور فراری کروبی و نورانی نژاد یکی از عناصر نزدیک خاتمی که در ایران بسر میبرد پاسخگوی سوالات بی بی سی هستند.

موسوی، مجری بی بی سی، عنوان میکند: شرکت در انتخابات اگر منتهی به تحصیل قدرت توسط اصلاح‌طلبان نشود تا چه حد می‌تواند موجب ایجاد پویایی و شادابی در جامعه شود؟
واحدی: هر کسی که در انتخابات شرکت می‌کند هدفش رسیدن به قدرت  و یا تلاش برای رسیدن به قدرت است؛ اگر در یک انتخابات آزاد شکست بخورد، مهم نیست؛ اما وضعیت انتخابات در ایران متفاوت است. در عین حال این که می‌گویند از فضای انتخابات می‌شود استفاده کرد. واقعاً متوجه نمی‌شوم 5 هفته به انتخابات مانده هنوز در اردوگاه اصلاح‌طلبان آنقدر بلاتکلیفی است که خانم ابتکار می‌گویند ما نمی‌خواهیم برنامه‌هایمان را لو دهیم. من نمی‌دانم این برنامه قرار است بعد از 24 خرداد لو داده شود؟ این بلاتکلیفی نشان می‌دهد که هنوز اصلاح‌طلبان نتوانستند از فضا استفاده کنند و به آن‌ها اجازه داده نشده؛ یعنی ما اگر بخواهیم فضای امنیتی را به فضای سیاسی تبدیل کنیم اتفاقاً همین مبحث ورود آقای خاتمی به انتخابات که من هم اگر شرایط استانداردی بود حتماً آقای خاتمی را به دیگران ترجیح می‌دادم؛ اما همین مبحث فضا را امنیتی‌تر کرده. دستگیری خانم کریمی در جنوب کشور و آقای لقمانیان در همدان، نشان می‌دهد اتفاقاً فضا امنیتی‌تر شده است.
نورانی‌نژاد که همواره از وی در برنامه های بی بی سی استفاده میشود: در مقایسه با گذشته من فکر می‌کنم شرایط امنیتی‌تر نشده بالاخره یک سیری را از سال 88 تاکنون طی کردیم. ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم برای این که از فرصت انتخابات اصلاح‌طلبان استفاده کنند که چه برنامه‌هایی دارند. این فرصتی است که انتخابات در اختیار همه نیروها می‌گذارد. به قول معروف انتخابات تره‌کشان احزاب و گروه‌های سیاسی است. از این فرصت هر نیروی سیاسی باید در چارچوب پیگیری منافع ملی به نحو احسن استفاده کند . من فکر می‌کنم تاکنون هم اصلاح‌طلبان از فرصت فضای انتخاباتی استفاده کردند. با توجه به این که تقریباً الان همه مباحث درباره انتخابات حول این قرار گرفته که اصلاح‌طلبان می‌آیند یا نمی‌آیند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها