کد خبر: ۱۲۷۴۹۴
زمان انتشار: ۱۱:۴۲     ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
در حالی که موج تحصن و اعتصاب سراسری در اعتراض به سیاست‌های نوری مالکی، تعدادی از استان‌های عراق را فراگرفته است، منابع آگاه از کشته و زخمی شدن 200 تن در نزدیکی کرکوک خبر دادند.

به گزارش 598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیرة، استان‌های الانبار، صلاح‌الدین، دیالی، نینوا و کرکوک شاهد اعتصاب سراسری در اعتراض به سیاست‌های نوری مالکی، نخست‌ وزیر عراق بود.

خبرنگار الجزیرة گزارش داد، نیروهای ارتش و پلیس عراق به میدان برپایی تحصن در «الحویجة» واقع در جنوب غربی کرکوک حمله کردند.

در همین حال، حامد الجبوری، سخنگوی رسمی تحصن‌کنندگان در میدان الحویجة اعلام کرد: حمله نیروهای پلیس و ارتش که بامداد روز سه‌شنبه رخ داد، به کشته و زخمی شدن 200 تن از تحصن‌کنندگان انجامید.

وی افزود: تحصن‌کنندگان توافق کردند که کمیته‌ای متشکل از نمایندگان این منطقه در پارلمان به همراه افسران ارتش و پلیس، این میدان را بازرسی کنند تا اطمینان حاصل شود که تحصن‌کنندگان افراد مسلح نیستند.

پیشتر الجبوری اعلام کرده بود قرار است هیاتی از سازمان ملل به میدان برپایی تحصن که از چهار روز گذشته از سوی نیروهای عراقی محاصره شده است، بیاید تا از شرایط تحصن‌کنندگان اطلاع کسب کند.

فعالان عراقی اعلام کردند که ارتش این کشور از روز شنبه 114 تن از تظاهرکنندگانی را که در این منطقه بودند، بازداشت کرده است و روز یکشنبه محاصره امنیتی در اطراف میدان ایجاد کرد و اجازه نزدیک شدن به این میدان را نداد.

اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق از دولت این کشور خواست تا به محاصره خود پایان دهد.

در همین راستا، شیخ عبد سامی العاصی، یکی از بزرگان منطقه الحویجة با هشدار نسبت به استفاده از خشونت اعلام کرد که اگر دولت دست به خشونت بزند، فتنه‌ای بر پا می‌شود که تنها محدود به الحویجة نخواهد شد.

خبرنگار الجزیرة گزارش داد که برخی از کسانی که با تحصن‌کنندگان الحویجة اعلام همبستگی می‌کردند، تلاش کردند تا در میدان کرکوک تظاهرات کنند، اما ارتش مانع این اقدام شد و آن‌ها را بازداشت کرد.

این در حالی است که برخی از ساکنان پنج استان عراق روز دوشنبه به فراخوان‌های فعالان و علمای دین در جهت افزایش اعترضات و آغاز نافرمانی مدنی پاسخ مثبت دادند. بازارها، موسسات دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها در شهرهای استان‌های الانبار، نینوا، صلاح‌الدین و الحویجة بسته شد.

معترضان در استان دیالی نیز به دلیل اعمال فشار مسئولان، به فراخوان برای گرفتن روزه پاسخ مثبت نشان دادند.

تحصن‌کنندگان اعلام کردند که موفقیت بزرگ نافرمانی مدنی پیام صریحی به نوری مالکی، نخست‌ وزیر عراق است که نشان می‌دهد مردم از حقوق خود و در راس آن آزادی زنان و مردان بازداشت شده و فسخ ماده چهارم قانون مبارزه با تروریسم کوتاه نخواهند آمد.

در همین راستا، منابع امنیتی عراق اعلام کردند که روز دوشنبه در درگیری‌های نیروهای امنیتی با افراد مسلح در منطقه «الرشیدیة» واقع در شمال موصل یکی از نیروهای ارتش کشته و یک تن دیگر زخمی شد.

منابع امنیتی افزوند، خودروی گشت‌زنی پلیس در منطقه «الفاروق» واقع در جنوب موصل هدف یک انفجار قرار گرفت و دو نیروی پلیس کشته و یک تن دیگر زخمی شد.

منابع تاکید کردند که مسئولان عراق 11 فرد تحت تعقیب را در منطقه «القیارة» واقع در جنوب این شهر بازداشت کردند.

منابع امنیتی عراق اعلام کردند، در «بعقوبه» واقع در شمال شرق بغداد بمب دست‌سازی منفجر شد که به کشته شدن یک زن و دو کودک از خانواده یکی از اعضای شورای بیداری در غرب بعقوبه انجامید و عبدالله احمد، از اعضای شورای محلی که خودرویش هدف قرار گرفته بود، زخمی شد.

در یک حادثه دیگری، افراد مسلح خودروی گشت‌زنی پلیس در روستای «المرادیة» واقع در جنوب بعقوبة را هدف قرار دادند که بر اثر آن دو نیروی پلیس کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

منابع امنیتی و پزشکی عراق اعلام کردند، انفجاری روز گذشته در استان الانبار رخ داد که به کشته شدن سه تن و زخمی شدن 16 تن دیگر انجامید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها