کد خبر: ۱۲۷۱۸۵
زمان انتشار: ۱۳:۱۷     ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
نماینده ایران در«اوپک» با بیان اینکه عربستان شاید بیشترین همکاری را با کشورهای تحریم کننده داشته، هشدار داد تحریم تولید کنندگان بزرگ باعث ایجاد وقفه در عرضه جهانی می‌شود و آینده امنیت انرژی را به خطر می‌اندازد.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری فارس، محمد علی خطیبی نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان «اوپک» شامگاه یکشنبه در برنامه «من طهران»(از تهران) شبکه العالم گفت: آینده امنیت انرژی دنیا وابسته به چند کشور معدودی است که ذخایر عظیم نفت و گاز دارند. یکی از این کشورها ایران است، ولی بعضاً می‌بینیم سیاستمداران وارد فضای اقتصادی می‌شوند و آن را مغشوش می‌کنند.

وی تأکید کرد: پنج کشور اوپک را بنیانگذاری کردند و ایران یکی از این کشورهای مؤسس است، اکنون ایران دارای دومین ذخایر اوپک و دومین تولید کننده و صادر کننده این سازمان و به عنوان یک عضو مؤثر و مؤسس نقش بسیار مهمی در ثبات بازار نفت و این سازمان دارد، بنابراین نمی‌توان در بازار نفت از ایران چشم پوشی کرد.

خطیبی درباره تحریم‌های غرب علیه نفت ایران و همراهی برخی اعضای اوپک با غرب و تلاش آنها برای تامین خلاء نفتی تصریح کرد: تحریم کنندگان با وجود اعمال تحریم، هر 6 ماه به یک سری از کشورها مجوز می‌دهند که نفت ایران را بخرند، بنابراین خود آنها نیز نمی‌توانند به طور کلی نفت ایران را نادیده بگیرند.

سوء استفاده برخی اعضای اوپک از تحریم‌ها

وی افزود: متاسفانه برخی از تولید کنندگان (در اوپک) سعی کردند تولید نفت خودشان را افزایش دهند و به این وسیله در واقع تحریم کنندگان را تشویق کنند تا تحریم جدی تری اعمال شود. البته این کار به ویژه در مورد اعضای اوپک کار درستی نیست زیرا ما اعضای یک سازمان هستیم و به هر حال از ابتدا تصمیم گرفتیم که با کمک یکدیگر از منافع مشترک خودمان دفاع کنیم.

نماینده ایران در «اوپک» اظهار داشت: البته همه اعضا این کار را نکرده‌ و اکثریت آنها اعلام کرده‌اند که به هیچ وجه حاضر نیستند جایگزین نفت ایران شوند، ولی اعضای معدودی هستند که ارتباط‌های خیلی مستقیم و بنیادینی با کشورهای غربی دارند و آنها متاسفانه دست به این کار زده‌اند.

عربستان بیشترین همکاری را با تحریم کنندگان داشته است

خطیبی در پاسخ به سؤالی درباره نام این کشورهای معدود در اوپک گفت: یکی از این کشورها عربستان بوده که شاید بیشترین همکاری را با کشورهای تحریم کننده داشته است، البته این امر به دلیل وابستگی‌های عمیقی است که بین این کشور با تحریم کنندگان وجود دارد و این موضوع کاملاً قابل درک است، ولی کاش این کار انجام نمی‌شد و ما به عنوان اعضای اوپک به صورت یکپارچه در مقابل تحریم کننده‌ها نقش متحدتری را ایفا می‌کردیم چرا که این امر به نفع همه اعضا است زیرا ممکن است این تحریم برای سایر اعضا اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره تاثیر تحریم نفتی غرب علیه ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی اوپک بر مقوله امنیت انرژی در سطح جهان و به خطر افتادن این امنیت گفت: یکی از مهمترین مسائل برای کشورهای مصرف کننده نفت به‌ویژه کشورهای غربی امنیت انرژی است، مسأله‌ای که به گفته خود آنها نقش حیاتی دارد. به هر حال بعد از دهه‌های هفتاد و هشتاد که ما تجربیاتی داشتیم و همچنین دهه‌های بعد از آن یعنی در طول چهار پنج دهه اخیر، به این نتیجه رسیدیم که نه تولید کنندگان به تنهایی می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای در امنیت انرژی داشته باشند و نه مصرف کنندگان.

تأمین امنیت انرژی با همکاری تولید کننده و مصرف کننده

نماینده دائم ایران در اوپک گفت: اکنون نتیجه‌ای که بعد از گذشت چهار و پنج دهه نوسانات قیمت نفت به‌دست آمده این است که امنیت انرژی مقوله‌ای است که با همکاری کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده حاصل شدنی است.

خطیبی با اشاره به وجود تناقض در رفتار مصرف کنندگان بزرگ نفت، اظهار داشت: از یک سو آنها کشورهای دارای ذخایر بزرگ را برای تولید نفت بیشتر و سرمایه گذاری تشویق می‌کنند، اما از طرف دیگر خود آنان برخی تولید کنندگان بزرگ را تحریم می‌کنند و می‌گویند هرکس در منابع نفتی این کشورها سرمایه گذاری کند ما آنان را نیز تحریم می‌کنیم. اگر قرار باشد در سرمایه گذاری‌ها وقفه‌ای به وجود بیاید آینده نیازمندی‌های انرژی را چه کشورهایی باید تامین کنند؟!

تحریم، امنیت انرژی را به خطر می‌اندازد

وی افزود: قطعاً اگر قرار باشد آینده امنیت انرژی روشن باشد، باید سرمایه‌گذاری‌های منظمی در ذخایر نفتی کشورهای بزرگ صورت بگیرد، اما اگر این کشورها تحریم شوند وقفه‌ای در عرضه جهانی و تامین انرژی آینده جهان به وجود می‌آید. بنابراین این تحریم‌ها می‌تواند به عنوان خطری برای امنیت انرژی تلقی شود به ویژه اینکه این تحریم‌ها در چند سال اخیر در رابطه با کشورهای بزرگ تولید کننده به وجود می‌آید.

نماینده ایران در «اوپک» تأکید کرد: ممکن است چند سیاستمدار تصمیم اشتباهی اتخاذ کنند، ولی هزینه آن را همه مصرف کنندگان باید پرداخت کنند، یعنی مصرف کننده نهایی نیز اگر در آینده بنزین و سوخت حرارتی گرانی خریداری کرد باید بداند تبعات تصمیمات غلط سیاستمدارانی را می‌پردازد که در برهه‌ای تصمیم غلطی گرفتند.

نقش کلیدی ایران در امنیت انرژی جهان

خطیبی اظهار داشت: ایران با ذخایر نفت و گازی که دارد در امنیت انرژی جهانی نقش کلیدی دارد، بنابر این تحریم کشور ما و سرمایه گذاری در منابع نفتی و گازی ایران می‌تواند آثار مخربی در این امنیت جهانی داشته باشد، البته پیش بینی می‌شود این مسائل کوتاه مدت باشد و در بلند مدت ادامه نیابد، چرا که آنها بیش از ما در این تحریم‌ها ضرر خواهند کرد.

وی گفت: اگر به دلیل این سیاست‌های غلط در تامین امنیت آینده انرژی دنیا مشکلی به وجود بیاید، افرادی که امنیت منطقه را به خطر انداخته و ماجراجویی می‌کنند، مقصر هستند و باید در برابر افکار عمومی جهان پاسخگو باشند.

خطیبی ادامه داد: زمانی که مصرف کننده آمریکایی یا اروپایی هزینه بالایی را برای بنزین یا سوخت حرارتی می‌پردازد، ممکن است این ذهنیت به وجود بیاید که صادرکنندگان نفت گران فروشی می‌کنند، در حالی که این‌طور نیست بلکه این امر به خاطر سیاست‌های اشتباهی است که در دهه‌های گذشته اتخاذ شده و هنوز نیز ادامه دارد.

مجمع گاز چشم انداز خوبی دارد

خطیبی تأکید کرد: با تاسیس مجمع گاز امیدواریم که بیش از پیش منافع صادر کنندگان آن در نظر گرفته شود، ما چشم انداز خوبی را برای مجمع گازی در نظر داریم و امیدواریم که مسیری که اوپک پیمود، مجمع گازی در مدت کوتاه‌تری بپیماید و به موفقیت‌های چشمگیری در دفاع از منافع اعضا دست یابد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها