کد خبر: ۱۲۷۱۲۴
زمان انتشار: ۱۲:۲۲     ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
598: جریان اصلاح طلب برای حضور در انتخابات همچنان پروژه کاندیداتوری همزمان خاتمی و هاشمی را دنبال می‌کند.

به گزارش رجانيوز، علی شکوری راد، از فعالین جریان اصلاح طلب در گفتگو با خبرگزاریهاي داخلی، همزمان با فراموشی بسیاری از وقایعی که در فتنه سال 88 اتفاق افتاده، استراتژی این جریان برای حضور در انتخابات را تشریح کرده است.

وی در این گفتگو با تحلیل فضای سیاسی کشور، محمد خاتمی را گزینه اصلی اصلاح‌طلبان برای این انتخابات ریاست جمهوری می‌داند و معتقد است که هاشمی رفسنجانی نیز می‌تواند گزینه‌ای با احتمال کمتر برای این طیف سیاسی باشد و " اگر آقای هاشمی هم نشود ما هیچ گزینه دیگری نداریم." 

این عضو حزب منحله مشارکت در ابتدا با اشاره به اتفاقات سال 88 طرح این پرسش که "اصلاح‌طلبان چه کرده‌اند که اشتباه بوده است؟"، گفت: تنها خواسته‌های ما اجرای قانون، رعایت حقوق شهروندی، تنش‌زدایی در سطح بین‌الملل و پرهیز از تصمیمات خلق‌الساعه است. ما خواسته‌هایی داریم که نمی‌توانیم از آنها تبری بجوییم چون خواسته‌های به‌حقی است. اگر اصلاح‌طلبان جرمی مرتکب شده‌اند، باید عنوان حقوقی آن را مطرح کنند و به همین علت ما هم اساسا نمی‌دانیم متهم به چه چیزی هستیم.

شکوری راد در حالی خود را به "ندانم کاری" زده است که در همین مصاحبه در بیان خواسته های جریان دوم خرداد در واقع اتهامات این جریان و حامیان فتنه را برشمرده است.

"بی قانونی ، عدم رعایت حقوق شهروندی، مرعوب شدن در برابر کشورهای استکباری و نایدیده گرفتن منافع ملی" از جمله اتهامانی است که علیه جریان دوم خرداد مطرح است. اتهاماتی که به عریان ترین شکل، خودش را در فتنه 88 نشان داد.

گویا باز خوانی روزشمار فتنه می تواند به علی شکوری راد که خود از متمهان فتنه بوده است و مدتی هم در زندان گذرانده، کمک شایانی برای فهمیدن اتهامات جریان دوم خرداد بکند.

شکوری راد در ادامه گفتگو با خبرگزاری ایسنا ، فراموشی تاریخی خود را تکرار کرد و مدعی شد که مجلس ششم کاری خلاف قانون انجام نداده است که مستوجب رد صلاحیت نمایندگان دوم خردادی در آستانه انتخابات هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی شود.

وی در این باره گفت: ما در مجلس ششم کاری خلاف قانون انجام ندادیم اما رد صلاحیت شدیم و این رد صلاحیت‌ها فضا را رادیکال کرد و طبیعی است این فضا مورد بهره‌برداری کسانی قرار بگیرد که با اصل نظام مشکل دارند، اما این مساله ما نیست بلکه مساله کسانی است که این فضا را بوجود آوردند. فعالیت سیاسی، پاسخ قضایی یا پاسخ شورای نگهبان را نمی‌طلبد.

البته بازخوانی عملکردمجلس ششم ، خود موضوع گزارش مفصل دیگری است ولی آن چه که به وضوح در ذهن مردم همچنان است، اعتصاب نمایندگان مجلس در راستای پروژه خروج از حاکمیت به منظور تحت فشار گذاشتن نهادهای حاکمیتی است.

آیا اعتصاب، خروج از حاکمیت و تحت فشار گذاشتن نهادهای حاکمیتی برای گرفتن امتیازات حزبی، غیر قانونی نیست ؟

شکوری‌راد در ادامه به استراتژی انتخاباتی اصلاح طلبان اشاره کرد و گفت: باور ما این است که اگر خاتمی وارد عرصه شود، بر اساس برآوردهای میدانی و نظرسنجی‌های کمی و کیفی و حتی نظرسنجی‌های نهادهای حاکمیتی با اختلاف زیاد نسبت به بقیه در صدر است و به همین دلیل مجاب شده‌ایم با وجود ناعادلانه بودن عرصه انتخابات وارد شویم. البته آقای خاتمی هنوز چیزی نگفته‌اند ولی امیدوار هستیم و در روزهای اخیر نسبت به روزهای گذشته به آمدن ایشان امیدوارتر شده‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه "اگر محمد خاتمی به هر دلیلی کاندیدا نشود وضعیت اصلاح‌طلبان چه خواهد شد؟" گفت: ما در شرایط فعلی گزینه‌ای داریم که می‌تواند شرایط را به نفع ما رقم بزند و این گزینه، آقای خاتمی است. بنابراین نگاه ما به انتخابات و شرکت ما بسته به حضور آقای خاتمی است.

وی در ادامه اظهارات قبلی خود مبنی بر عدم حضور در انتخابات در صورت عدم کاندیداتوری خاتمی را نقض کرد و گفت: هرچند احتمال حضور ایشان(خاتمی) بسیار کم است ولی اگر آقای هاشمی بیاید، با وجود اینکه به اندازه آقای خاتمی رای ندارد اما چون فرد شناخته شده‌ای است و نیاز به معرفی به مردم ندارد و پایه رای ده میلیونی در سال 84 دارد، فکر می‌کنیم با چهره‌ای که در چند سال اخیر از خود نشان داده، آرای منفی را کم کرده است و همین برای آقای هاشمی یک فرصت رقابت ایجاد می‌کند. اگر آقای هاشمی هم نشود ما هیچ گزینه دیگری نداریم.

وی در ادامه این مصاجبه، در برابر این پرسش که "در گذشته برخی اصلاح‌طلبان هجمه‌های تندی علیه هاشمی رفسنجانی انجام دادند؛ چرا امروز از او حمایت می‌کنید؟ آیا هاشمی تغییر کرده است یا این دسته از اصلاح‌طلبان؟" گفت: هجمه نبوده، انتقاد بوده است. هر دو تغییر کرده‌اند. اگر اینطور فکر کنیم که بین آقای هاشمی و مشارکتی‌ها در گذشته فاصله بوده است، این فاصله از طرف هر دو کاهش پیدا کرده است. ما به سختی موانع که برخورد کردیم احساس کردیم هاشمی می‌تواند مددکار ما باشد و آقای هاشمی هم وقتی با موانعی در درون حاکمیت مواجه شد، متوجه شد که مشارکت می‌تواند برای او یک متحد باشد. ما در برابر سختی طرف مقابل، به همدیگر رسیدیم و در عین حال تغییرات نرم‌افزاری هم صورت گرفته است.

پیش از این "رجانیوز" در گزارشی با انتشار تحلیلی با عنوان «بنویسیم خاتمی؛ اگر تایید نشد بخوانیم هاشمی» استراتژی این جریان برای انتخابات پیش رو را تلاش برای تجمیع نیروهای بدنه فتنه ذیل نام سید محمد خاتمی و آنگاه اعلام کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی به عنوان گزینه اصلی این جریان در انتخابات عنوان کرده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها