کد خبر: ۱۲۶۵۷۵
زمان انتشار: ۱۳:۲۳     ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
تصریح وی در تاریخ ششم اردیبهشت سال 1387 به بازنشستگی از سیاست در همان مقطع، با پرسش های اساسی مواجه بود و برخی ناظران سیاسی معتقد بودند که خاتمی، خسته شده و از کار کردن در شرایط امروز جامعه و جهان دلسرد و خسته به نظر می رسد و در نتیجه تمایلی به ادامه کار ندارد و علاقه دارد که کار را به جوان‌ترها بسپارد.
در روزهای اخیر، برخی چهره های اصلاح طلب ازجمله محمد رضا خاتمی، از ورود احتمالی سید محمد خاتمی سخن گفته اند و معتقدند که در شرایط کنونی، ورود خاتمی می تواند به برخی مشکلات موجود پایان داده و تعدادی از موضوعات و مسائل کشور را در مسیر بهبود قرار دهد.

به گزارش 598 به نقل از بولتن نیوز، این در حالیست که کارنامه عملکرد سید محمد خاتمی هم در دوره 8ساله ریاست جمهوری وی و هم در 4 سال گذشته، با شاخص ها و مسائلی مواجه است که ورود وی در این مقطع تاریخی نظام جمهوری اسلامی را نه تنها با مصلحت و بهبود بهره وری و کارایی مدیریت کلان کشور مواجه نخواهد ساخت، بلکه برعکس باعث می شود که همسویی برخی گروه های سیاسی و مردم و مسوولین برای کاهش مشکلات و فشارهای تحریم و جوسازی های کشورهای غربی، تضعیف شود و در صورت موفقیت خاتمی و همفکران او، نوعی انفعال در دولت برای مقابله با مشکلات ایجاد خواهد کرد.

براین اساس، لازم است که از زوایای گوناگون، موضوع ورود خاتمی هم در عرصه انتخابات و هم در صورت پیروزی احتمالی وی در انتخابات، مورد بررسی قرار گیرد تا هم ناظران انتخابات، شورای نگهبان و وزارت کشور به عنوان برگزار کنندگان انتخابات و هم مسوولان ارشد نظام وقوای مقننه و قضاییه و دستگاه های اجرایی کشور به این نکات توجه کنند و مشکلات احتمالی و گرفتاری ها و چالش های ورود خاتمی و برخی فتنه گران و اصلاح طلبان همفکر خاتمی را کالبد شکافی کنند تا برای مقابله با مشکلات و چالش های احتمالی، راه چاره ای ارائه دهند.
چالش های ورود خاتمی و برخی اصلاح طلبان و همچنین احتمال ورود فتنه گران سال 88، در ابعاد گوناگون باید توسط رسانه ها، ناظران سیاسی و مسوولان مورد توجه قرار گیرد که یکی از این زوایای گوناگون، روحیه و حوصله و حس و حال خاتمی و میزان انرژی و توان اجرایی و توانایی فکری و اجرایی وی در سن 70 سالگی است که با گذشته حدود 8 سال از آخرین روزهای دولت وی، باید به عنوان یک مانع جدی در انجام وظایف گسترده یک رئیس جمهور باید مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد.

تصریح وی در تاریخ ششم اردیبهشت سال 1387 به بازنشستگی از سیاست در همان مقطع، با پرسش های اساسی مواجه بود و برخی ناظران سیاسی معتقد بودند که خاتمی، خسته شده و از کار کردن در شرایط امروز جامعه و جهان دلسرد و خسته به نظر می رسد و در نتیجه تمایلی به ادامه کار ندارد و علاقه دارد که کار را به جوان‌ترها بسپارد.
در روزهای آخر دولت خاتمی، کاملا مشهود بود که در مواجه شدن با موضوعات پیچیده و دنباله دار مشکلات اقتصادی، پرونده هسته ای و انتقاد نهادهای صنفی و مدنی و انتقاد گروه های سیاسی رقیب، سعی درگذراندن وقت تا پایان دولت خود دارد و تغییر برخی چهره های سیاسی و وزرای فرهنگی و سیاسی در دولت دوم خاتمی، نشان می داد که وی سعی در مدارا کردن با مشکلات دارد و گاهی از مواضع خود عقب نشینی می کند.

این اظهار نظر که در سایت های فعال جریان اصلاح طلبی مانند آفتاب نیوز هم قابل مشاهده است، خاتمی در حسینیه جماران، پس از رای در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به خبرنگار سایت آفتاب می گوید: «من از فعالیت در عرصه سیاست اعلام بازنشستگی می کنم».
با این توضیح که در سال 87 چنین حس و حالی در خاتمی وجود داشته و بعد از 8 سال پر تلاطم که برای جریان اصلاحات در دنیای سیاست تجربه شده، چه موضوعی باعث شده که خاتمی برای ورود در عرصه انتخابات اعلام آمادگی کند.
آیا خاتمی امیدوار تر شده است آیا شرایط سیاسی وتوافق و تفاهم گروه های سیاسی واقبال مردم به خود و جریان اصلاحات را رو به افزایش احساس کرده یا برعکس انرژی خاتمی و اصلاح طلبان کمتر شده و 8 سال گذشته و نیرو و جوانی خاتمی کمتر شده است؟
آیا خاتمی نسبت به وضعیت خود در سال 87 دچار فراموشکاری سیاسی شده؟ یا این که با گمان پاک شدن حافظه تاریخی ملت ایران، هم چنان دوگانه گویی و عبور از صداقت را مشی و سرلوحه خود قرار داده است.

چه عاملی باعث شده که در سن 70 سالگی پا به عرصه انتخابات بگذارد. آیا او قادر است که اختلافات وسیع در جریان اصلاحات را ساماندهی کند و برآیند حضور در انتخابات را حاصل سازد؟ در شرایطی که بسیاری از اصلاح طلبان مخالف حضور خاتمی هستند و مطابق نظر سنجی سایت روز آن لاین در خارج کشور، بسیاری از نیروهای خارج کشور، اصلاح طلبان داخلی، و مخالفان نظام مخالف حضور خاتمی هستند و نزدیک به 70 درصد مخالف حضور خاتمی هستند، خاتمی با چه توان و مشارکتی از سوی اصلاح طلبان مواجه است.
اگر بپذیریم که حضور خاتمی یا هر نامزد دیگری در این مقطع تاریخی، باید اولویت اول را مشارکت مردم برای دفاع ازدستاوردهای نظام و مقابله با دشمنان قرار دهد، در آن صورت، خاتمی با طیف اصلاح طلبان و طرفداران ناراضی از حضور وی چه خواهد کرد و چه تضمینی وجود دارد که حضور خاتمی به جای شور و نشاط بیشتر، باعث کاهش مشارکت افراد منتقد شود و باعث انحراف بخشی از آرای رای دهندگان شود.

 نکته دیگر این است که آیا خاتمی، در سن 70 سالگی، و در شرایطی که انگیزه و تحرک زیادی در عرصه سیاست در 8 سال گذشته نشان نداده، قادر است که وظایف گسترده ریاست جمهوری را انجام دهد و در ارتباط با نیروهای داخلی، گروه های سیاسی، مجلس، قوه قضاییه و مردم و کاهش مشکلات داخلی و همچنین در مواجه شدن با دشمن و کشورهای غربی در شرایط فشارهای موجود، از موضع عزت و مصلحت و پایداری بر ارزش ها وحقوق نظام جمهوری اسلامی عمل کند؟
در یک کلام، خاتمی 70 ساله در این مقطع که حمایت بخش عمده ای از نیروهای اصلاح طلب را از دست داده و مقبولیت کمتری بعد از حوادث سال 88 دارد، آیا قادر به ایجاد دولتی با مشارکت سایر گروه های سیاسی و اصولگرایان خواهد بود، ایا پس از اعلام بازنشستگی سیاسی خود در سال 87، و بعد از سوابق عملکرد خود در دفاع از جنبش سبز و موسوی و کروبی، قادر است با مشکلات داخلی و خارجی و تشدید فضای سیاسی کشور، مواجه شود و مسائل اجرایی کشور را مدیریت کند؟
مسوولین شورای نگهبان و وزارت کشور باید به این موضوع دقت کنند که خاتمی سال 1376 بااین خاتمی در سال1392 یعنی 16 سال بعد کاملا متفاوت است و 16 سال گذشته، باافزایش و پیچیده شدن شرایط جهان و ایران از یک سو و پیرشدن و تضعیف خاتمی از سوی دیگر همراه بوده است و لذاصلاح نیست که خاتمی به عنوان نامزد انتخابات سال 92 پا به عرصه انتخابات گذارد و شرایط نامناسبی را ایجاد کند...

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
حميد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۳ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
۰
۰
شما كه از حافظه تاريخي ملت دم مي زنيد چرا تر س ورتان داشته بگذاريد سيد بيايد تا ببينيد مردم چه مي كنند به شرطي كه همچون سال 1388 تقلب نفرمائيد.
پاسخ
روح الله شفيع
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۷ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
۰
۰
دولت آقاي احمدي نژاد پاك پاك بود.آقاي خاتمي سردار و يزرگ مرد ايران است. از حالا عاقل شويد و دست از رمالي و جادوگري برداريد.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۹ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
۰
۰
به نظر من خاتمی باید کاندید بشه و صلاحیتش تایید بشه، مردم هم یا بهش رای میدن یا نمیدن، ترس شما اینه که مردم به خاتمی رای بدن و آبروتون بره چون میبینید مردم به اون چیزی که شما میخواستید گوش ندادند. رای آوردن خاتمی به شما ثابت میکنه اقلیت هستید و همین موضوع باعث شده هرکاری بکنید تا خاتمی کاندید نشه
پاسخ
amir
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۵ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
خاتمی یا امثال خاتمی بیان که چی بشه لابد باز دوباره به عنوان شیک پوش ترین رییس جمهور انتخاب بشه
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها