کد خبر: ۱۲۶۵۴۷
زمان انتشار: ۱۲:۴۴     ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
به دنبال مذاکرات میان نخست‌وزیران صربستان و کوزوو، این دو کشور برای عادی‌سازی روابطشان به یک توافق تاریخی دست یافتند.

به گزارش598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، "کاترین اشتون"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که میانجی‌گری این مذاکرات را برعهده داشت، گفت: این مذاکرات به پایان رسیده و "اویکا داچیچ"، نخست‌وزیر صربستان و "هاشم تاچی"، نخست‌وزیر کوزوو این توافقنامه را امضا کردند.

"هرمان وان رومپوی"، رئیس شورای اروپا نیز اعلام کرد: این توافقنامه تاریخی و بیانگر اتفاق مهمی در روابط میان صربستان و کوزوو و همچنین روابطشان با اتحادیه اروپا است.

وی افزود، این توافقنامه موفقیت‌آمیز بیانگر دستاوردی بزرگ و مهم است چرا که هر دو طرف متعهد شده‌اند تا برای یک آینده در اتحادیه اروپا با یکدیگر همکاری مشترک داشته باشند.

همچنین خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا گفت، این توافقنامه راه را برای اتحادیه اروپا هموار می‌کند تا تصمیماتی را در خصوص اقدامات آتی در مورد صربستان و کوزوو اتخاذ کند.

وی همچنین به هر دو کشور تاکید کرد تا به سرعت این توافقنامه را اجرا کنند.

کوزوو در سال 2008 به طور یک جانبه اعلام استقلال کرد اما صربستان اعلام کرد که کوزوو را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد.

صربستان و کوزوو بر سر تضمین حقوق اقلیت صرب ساکن جمهوری کوزوو به تفاهم رسیدند. به‌ گفته‌ مسئول سیاست ‌خارجی "اتحادیه اروپا" دو کشور قرار است پیمانی در این زمینه منعقد کنند. اکثریت ساکنان کوزوو تبار آلبانیایی دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها