کد خبر: ۱۲۶۴۷۰
زمان انتشار: ۱۱:۱۱     ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
موضوع استخدام جوانان قرقیزستان برای جنگ سوریه بازتاب و واکنش تازه‌ای در میان مقامات رسمی این کشور به همراه داشته است.

به گزارش 598، به نقل از خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، موضوع استخدام جوانان قرقیزستان برای جنگ سوریه بازتاب و واکنش‌های تازه‌ای در میان مقامات رسمی این کشور به همراه داشته است.

پایگاه خبری «آکی‌پرس» از قول یک مقام کمیسیون دولت در امور مذهبی قرقیزستان با تأیید این خبر تأکید کرد که در مورد هفت نفر از جوانان اعزامی گزارش‌هایی در اختیار این نهاد قرار داده است.

«مماتبک میرزابایف» کارمند کمیسیون دولتی در امور مذهبی قرقیزستان همچنین تصریح کرد که جوانترین فرد استخدام شده 18 سال و بزرگترینشان 36 سال دارد.

بنا به گفته وی، تعدادی از این جوانان که در اواخر اسفندماه (اواسط ماه مارس) توسط هواپیما به ترکیه منتقل شده‌اند از جمله ساکنان شهرک «کیزیل-کیی» ناحیه «آراوان» ولایت اوش می‌باشند.

این مقام رسمی قرقیز در گفت‌وگو با این پایگاه از عاملان طرح استخدام و سازمان‌هایی که هزینه این طرح را پرداخت می‌کنند، ابراز بی‌خبری و تأکید کردند که با پیشنهاد این دفتر نهادهای دیگر دولت به تحقیق قضیه پرداخته‌اند.

وی تأکید کرد که این کمیسیون در مورد یک گروه اعزامی جوانان از قرقیزستان به استانبول ترکیه اطلاع دارد و بنابر خبرها تعداد گروه‌هایی که به قصد شرکت در جنگ سوریه و به پشتیبانی از یکی از طرف‌های درگیر اعزام شده‌اند خیلی بسیار است.

مسأله استخدام و اعزام جوانان از قرقیزستان به جنگ سوریه از طریق خاک ترکیه در حالی رسانه‌ای شد که روز گذشته (28 فروردین) «داستان جمعه‌بک‌اف» نماینده مجلس و عضو فراکسیون «آته ژورت» با بیان این مطلب از افزایش نگرانی خانواده‌های که فرزندانشان به ترکیه منتقل شده‌اند مقامات رسمی دولت را هشدار داد.

وی همزمان از این مقامات درخواست کرد که برای تحقیق این قضیه و کشف سازمان‌هایی که طرح استخدام جوانان قرقیز را انجام می‌دهند تدابیر فوری و مؤثری به اجرا برسانند.

طبق گفته این نماینده مجلس قرقیزستان که جلسه پارلمان صحبت می‌کرد تا به حال حداقل 15 نفر فقط از ناحیه «آراوان» به ترکیه اعزام شده‌اند که برخی از آنان جوانان متأهل هستند.

این نماینده پارلمان قرقیزستان افزود که «آموربک باقراف» یک عضو فراکسیون حزب آته ژورت در چند روز پیش با 2 پدر و مادر برای پیدا و بازگرداندن جوانان فریفته به استانبول پرواز کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ناحیه آراوان ولایت اوش واقع در جنوب قرقیزستان از مراکز تحت نفوذ گروه‌های مذهبی افراطی است.

بنا به گفته منابع رسمی در حال حاضر «عبدالجبار مصطفی‌اف» یک ساکن این ناحیه و از فعالان حزب‌التحریر که یک سازمان مذهبی افراطی عنوان می‌شود و فعالیت آن در قلمرو کشورهای آسیای مرکزی ممنوع است به دلیل فعالیت‌های غیرمشروع مذهبی بازداشت شده و اکنون در بازداشت‌ به سر می‌برند.

بنا به گفته این منابع سازمان افراطی «جماعت‌التبلیغ» از دیگر تشکل‌هایی مذهبی فعال در این منطقه قرقیزستان بوده و از احتمال دور نیست که فعالان برنامه‌های تبلیغاتی این 2 سازمان در تبلیغ و استخدام جوانان قرقیز و مساعدت مالی برای اعزام آنان نقش داشته باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها