کد خبر: ۱۲۶۲۳۳
زمان انتشار: ۱۳:۵۱     ۲۹ فروردين ۱۳۹۲
سخنگوی جبهه پایداری، با یادآوری وظیفه دولت در انتخابات پیش رو آن را مراقبت در برگزاری انتخاباتی سالم و بدون ابهام برشمرد و تاکید کرد: هر کاری که فضا را به نوعی دچار ابهام کند، موضع درستی نیست.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کامران باقری لنکرانی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست "هفتمین رییس جمهور در مسیر پیشرفت، مقاومت و عدالت" که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل برگزار شد، در واکنش به برگزاری مراسم تجلیل از خادمین سفر‌های نوروزی -مراسمی که برخی آن را همایش انتخاباتی دولت می‌خوانند - گفت: بهرحال هر کاری که فضا را به نوعی دچار ابهام کند، موضع درستی نیست وظیفه دولت این است که مراقب برگزاری انتخابات سالم و بدون ابهام باشد و اگر خود اقدامی انجام دهد که بر این ابهام بیافزاید، این خلاف وظیفه است، بخصوص در شرایط سخت اقتصادی کنونی هر نوع هزینه‌ای که فایده‌ی برای مردم مستعضف نداشته باشد، هزینه به جا و درستی نیست.

وی درباره زمان دقیق اعلام کاندیدای ریاست جمهوری جبهه پایداری گفت: هفته آینده سخنگوی جبهه کاندیدا را اعلام خواهد کرد.

لنکرانی درباره معرفی اعضای کابینه از سوی کاندیدای موردنظر جبهه پایداری افزود: نگاه ما این است که یکی از نکات مثبت گسترده کردن مدیریت و استفاده بیشتر از نیروهایی است که تاکنون در صف حضور داشته و مشکلات محیطی را بهتر می‌دانند. اگر آنها در ستاد قرار بگیرند، بهتر می‌توانند برای کارگشایی کشور حضور داشته باشند.

این عضو جبهه پایداری اضافه کرد: در فهرست کوتاه شده جبهه من، آقای جلیلی و مهندس فتاح حضور داریم که قرار گذاشتیم که هرکس مسوولیت را بر عهده گرفت به دیگران کمک کند و یک دولت کارآمد را تشکیل دهیم.

لنکرانی در پاسخ به سوالی درباره برنامه جبهه پایداری برای پیشبرد برنامه هسته‌یی ایران اضافه کرد: مذاکرات ایران و 1+5 براساس اصولی تدوین شده است که به حمدالله این اصول از قوامی برخوردار است که در همه دولت‌ها دنبال می‌شود. ما در استفاده از انرژی هسته‌یی به دلیل رشد و توسعه پر شتاب کشور یک نیاز جدی داریم که ان‌ شالله باید این برنامه به نتیجه برسد.

وی خاطر نشان کرد: انتقادی که اکنون است این است که برای استفاده از انرژی هسته‌یی باید شتابمان را افزایش دهیم و مذاکرات ایران و 1+5 در مسیر خود ادامه پیدا کند. اصل مهم دراین باره حفظ حقوق ملت ایران است.

این عضو جبهه پایداری درباره مسائل مطرح شده مبنی بر ادغام دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه ایران گفت: وقتی با یک محیط دانشگاهی با بیش از 700 نفر هیات علمی و هزاران دانشجو روبه‌رو هستیم، تصمیمات ناگهانی و بدون در نظر گرفتن خرد جمعی تصمیمات درستی نیستند.

به گزارش ایسنا باقری لنکرانی هم‌چنین در نشست هفتمین رییس‌جمهور در مسیر پیشرفت، مقاومت و عدالت که توسط اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد با اعلام این‌که «جبهه پایداری کاندیدای منتخب خود را هفته آینده مشخص می‌کند» به تشریح وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور پرداخت و اظهار کرد: اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده حضور حداقلی خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد:‌ در آستانه انتخابات همه کاندیداها و گروه‌های سیاسی، اجتماعی و فعالان صحبت از پیشرفت و تعالی کشور می‌کنند و هیچ کس در صحنه نمی‌گوید که من وضعیت کشور را بدتر می‌کنم. ادعای همه در بهتر کردن کشور است. اما این‌که چه مشکلی در کشور چالش اصلی ماست و چه جهت‌گیری‌های کلانی مطرح می‌شود تا بر اساس آن «رویکردهای عملیاتی تعریف شود» محل بحث است.

وی ادامه داد: در ترسیم چالش‌های کشور یک حرف مشترک را از همه می‌شنویم و آن مشکلات اقتصادی است. ولی مساله مهمتر ریشه‌یابی این مشکلات است. اگربخواهیم بگوییم دولتی آمده و سازمان مدیریت برنامه ریزی را منحل کرده و در نتیجه آن نقدینگی بالا رفته و هدفمندی هم به تورم کمک کرده و بخواهیم همه مشکلات اقتصادی را به گردن دولت‌های نهم و دهم بیاندازیم تحلیل مناسبی نیست. حتی برخی مسوولین سیاسی و اقتصادی کشور در دولت‌های قبل به مدافعین آن‌ها این تحلیل را انجام می‌دهند که زنگ خطری برای مسوولینی است که می‌خوا هند از مسوولیت خود فرار کرده و مشکلات اقتصادی را به گردن دیگران بیاندازند.

این عضو جبهه پایداری تاکید کرد: ما در اقتصاد با یک موضوع چند عامله مواجه هستیم؛ در سال 68 و بعد از جنگ شروع و در اقتصاد ایران نهادینه شد.

محفوظاتی بعد از اقتصاد جنگ شد که نهایتا بعد از دو دهه باعث شد با مشکلاتی که می‌بینیم مواجه شویم. وابستگی به نفت و پروژه‌های بزرگ اقتصادی که هیچ ارتباطی با معیشت مردم ندارند از جمله این مشکلات هستند. مثلا میلیاردها تومان صرف سدسازی می‌کنیم ولی شبکه‌های آبرسانی آن را درست نمی‌کنیم و در نتیجه پروژه‌ عظیمی تکمیل می‌شود که با مردم ارتباط ندارد. ویژگی‌های چنین پروژه‌هایی این است که حجم زیادی از نقدینگی و توان ملی را به خود اختصاص می‌دهند اما هیچ اثر اقتصادی به معنای ارزش افزوده ندارند. چنین برنامه‌هایی به خاطر بودجه‌های نفتی اعمال می‌شود که بی‌حساب و کتاب در اختیار مسوولین قرار داده می‌شود.

وی از مصادیق دیگر هدر دادن بودجه را دیوان‌سالاری و افزایش هزینه‌های جاری دولت‌ها برشمرد و افزود: دیوان‌سالاری باعث می‌شود مخارج بودجه نفتی روز به روز افزایش پیدا کند و با وابستگی ما در اقتصاد و نفت با شتاب ادامه پیدا کند و به جایی برسد که هر قدر نفت بفروشیم هزینه‌های جاری را نمی‌توانیم تامین کنیم.

وی از روند خصوصی‌سازی و بنگاههای زودبازده اقتصادی هم انتقاد و خاطرنشان کرد: برخی از کارخانجات بزرگ با رانت‌های کلان به بخش خصوصی واگذار شد، اما برخی از کسانی که این کارخانه‌ها را از دولت خریده بودند آن‌ها را تعطیل کردند و زمین‌ها و ماشین‌هایش را فروختند تا سودی به دست بیاورند در ننتیجه نه تنها کار آفرینی نکردند، بلکه خودش به مشکل دیگری تبدیل شد. از سوی دیگر برخی به جای به کار گرفتن صنعت به دنبال محصولات بی‌کیفیت که بازار اجباری داشتند رفتند همه این مسائل در اقتصاد کشور وجود دارد و اگر بخواهیم به این ریشه‌ها توجه نکنیم دچار تناقضاتی می‌شویم که تکرار مکررات است و در جهت‌گیری اقتصادی‌مان ناکارآمدی ایجاد می‌کند.

این عضو جبهه پایداری ادامه داد: جای تاسف است؛ کسی که 8 سال سکاندار مملکت بوده هم بگوید مشکلات ما به خاطر دو دلت اخیر است. این چیزی است که کارشناسان می‌فهمند. فرار از مسوولیت است؛ ما تورم بیش از 50 درصدی سال 74 را فراموش نمی‌کنیم نه این‌که تورم 44 درصدی الان چیز خوبی است، اما برخی از ریشه‌های تورم به همان موقع بر می‌گردد که اگر آن‌ها را نبینیم دچار اشتباه می‌شویم. اگر قرار باشد شاهد آفرینش یک حماسه اقتصادی و مبتنی بر حماسه سیاسی باشیم کسانی که راهبری می‌کنند باید از اشتباهات دولت سازندگی اصلاحات و دولت نهم و دهم درس گرفته باشند و خوبی‌های آن‌ها را هم جمع کنند. به عنوان مثال هدفمندی یارانه‌ها چیز بدی نیست که همه‌ مشکلات را به گردن آن می‌اندازند. هدفمندی به دلیل همکاری نکردن و همدلی نکردن قوا در کلیاتش اجرا نشد؛ یعنی قوا به جای این‌که کمک حال یکدیگر باشند اهدافی غیر از آن و حتی غیر از منافع ملی دنبال کردند.

وی یادآور شد: درست در زمانی که همدلی و همراهی بیشتر و نگاه مبتنی بر منافع ملی نیاز داشتیم چون در آستانه انتخابات بودیم همه قوا بیشتر به این فکر بودند که هدفمندی به پای چه کسی نوشته می‌شود و باعث می‌شود چه کسانی در انتخابات سوءاستفاده کنند. اگر چنین اشتباهاتی را نبینیم تحلیل ما درست نخواهد بود. به علاوه چیزی که رهبری به آن تاکید داشتند این بود که در عرصه‌های مختلف به جز منافع ملی چیزی مد نظر کسی نباشد و نگاه، نگاه مبتنی بر عدالت باشد ولی برخی از ما فقط می‌خواهیم ثرورت را بدون در نظر گرفتن توزیع سیاست مد نظر قرار دهیم.

وی تاکید کرد: ما الزام داریم که که در این مسیر نگاه کاهش فاصله‌ طبقاتی را به عنوان نگاه اصلی قرار دهیم در آن صورت است که می‌توانیم در مواجه با بنگاه‌های بزرگ اقتصادی چه باید بکنیم که منفعت واقعی‌اش به همه برسد؛ سهام عدالت می‌توانست شروع خوبی باشد. اما چون نگاه آن فقط نگاه توزیعی بود و به بهبود مدیریت توجه نمی‌کرد اثرگذاری نداشت.

لنکرانی نسبت به آن‌چه «استفاده نکردن از ظرفیت 10 میلیون فارغ‌التحصیل بیکار و فاصله‌ 50 درصدی بیکاری فارغ‌التحصیلان و کسانی که تحصیلات دانشگاهی ندارند» خواند نیز هشدار داد و افزود:‌ چنین مشکلاتی مشکلات بنیادی ما هستند و اگر کسی توضیح غیرواقعی درباره‌ آن‌ها بدهد مشخص می‌شود راه حلش هم غیرواقعی است. مثلا نمی‌شود با سیاست‌های سال 75 جامعه امروز را اداره کرد. معلوم است این برنامه به درد امروز نمی‌خورد؛ نگاه گذشته‌نگر که به آینده توجه نداشته باشد و چالش‌ها و تهدیدهای آینده را نبیند نگاهی نیست که بتواند در شرایط کنونی کشور را به مقصد برساند ما در شرایط امروز باید به دنبال کسی بگردیم که فرصت‌سازی و برای نظام فرصت ایجاد کند.

وی بخش دیگری از سخنان خود را به جبهه پایداری اختصاص داد و گفت: جبهه پایداری بسیار قوی‌تر از آن چیزی است که در صحنه حاضر است. ما حزب سیاسی نیستیم، تاکید هم داریم که می‌خواهیم جریان گفتمانی باقی بمانیم و در آفات حزبی نیفتیم. ولی قبول داریم که می‌شد بهتر از این کار کرد. در این مساله هم مسائل مختلفی نقش داشتند. مثلا جبهه پایداری با یک زمینه‌سازی شروع نشد، بلکه با یک ضرورت پیش آمد، ما هنوز دو سال‌مان هم نشده و در دوره‌ نوزادی به سر می‌بریم. بعلاوه مثل برخی گروه‌ها امکانات زیادی هم نداشتیم و عمده‌ سرمایه‌مان نسل روحانیونی مثل ایت‌الله خوشوقت و مصباح هستند که سرمایه‌های معنوی ما به شمار می‌آیند.

وی در مورد حضور جبهه پایداری در انتخابات پیش رو هم توضیح داد: ما بعد از بررسی‌ها کاندیدای اصلح را مشخص کرده‌ایم و برنامه‌ی دولت یازدهم را هم در یک نگاه کلی تدوین کرده‌ایم. اعضای دولت، نمایندگان مجلس، فعالان فرهنگی و اقتصادی و وزرای پیشین جمع 40 نفره‌ای هستند که روی این برنامه‌ کار کردند و گزارش اولیه آن به آیت‌الله مصباح داده شده و تذکراتی نیز گفته که در حال حاضر برای ویرایش بعدی آماده می‌شود.

سخنگوی جبهه پایداری تاکید کرد: ما در جبهه پایداری به انتخاب اصلح معتقدیم؛ بعد از تصویب شورای مرکزی و شورای فقاهتی کاندیدای جبهه پایداری مشخص شده و در هفته آینده اعلام خواهد شد. هرچند ما با یک موج رسانه‌ای در جبهه پایداری با یک موج رسانه‌ای مواجه بودیم که به خبرسازی‌های مختلف می‌پردازد و بعد از ما می‌پرسند چرا بر اساس خبر ما عمل نکردیم.

وی انتقادی را نیز به برخی از سیاسیون وارد کرد و گفت: رهبر انقلاب فرمودند همه از همه سلایقی که در چارچوب نظام هستند در انتخابات حضور داشته باشند. بعضی‌ها مصاحبه‌ می‌کنند و حضور اصلاح‌طلبان را تئوریزه می‌کنند. اصلاح‌طلبان اگر می‌خواهند در انتخابات باشند باید خود را در عرصه‌ رای مردم بگذارند. ولی سران اصلاح‌طلب جرات عرضه کردن خود به آراء عمومی را ندارند چون می‌دانند کاریزمای‌شان افول کرده است.

وی ادامه داد: در انتخابات چند ابهام وجود داشت که رفع شدند؛ اولین ابهام این بود که آیا هاشمی رفسنجانی کاندید می‌شود یا نه؟ با توجه به این که افرادی هستند که تفکر او را نمایندگی می‌کنند، این ابهام برطرف شده چون به هر حال هاشمی رفسنجانی یاد خودش می آید و یا یک فرد دیگر را معرفی می‌کند. ابهام دیگر این بود که رییس قوه مقننه کاندیدا می‌شود یا نه؟ که این هم ابهام مهمی نیست چون اکثریت اصولگرایان وارد صحنه می‌شوند و اگر رییس قوه مقننه کاندیدا شد به نفع او کنار می‌کشند. در خصوص اصلاح‌طلبان هم شخصیتی که گمان می‌کنم کاریزماست ولی نیست، قصد به صحنه آمدن دارد اما اصلاح‌طلبان طبق فرمول خودشان باید یک حضور حداقلی داشته باشند آن هم برای این که ستادهای‌شان را برای انتخابات شوراها آماده کنند.

لنکرانی در پاسخ به پرسشی درباره کاندیداتوری مشایی با انتقاد از برخی عملکردهای دولت در عین حال گفت: باید سعی کنیم برخورد منصفانه‌ای با دولت داشته باشیم، رییس‌جمهور، رییس قوه مجریه است. او 8 سال مسوولیت را بر عهده داشت که د رکارنامه‌اش نقاط ضعف و قدرت دیده می‌شود برخی از این مشکلات به خودشان برمی‌گردد و ربطی به مشایی ندارد.

لنکرانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تشریح برنامه‌های اقتصادی فرهنگی جبهه پایداری برای دولت یازدهم پرداخت و توضیح داد: برنامه‌ ما که از مهر ماه سال گذشته آغاز شد حاصل صدها ساعت کار 40 نفر است که امیدواریم جوابگوی دولت بعد باشد. در بخش اقتصادی اشکال برخی از برنامه‌ها این است که از بخش‌های فرهنگی و اجتماعی گسسته هستند، ولی برنامه‌ای که ما تجربه کرده‌ایم رویکرد همه‌جانبه دارد که کارهای موازی را افزایش نخواهد داد. سعی کردیم نگاه جامعی به آسیب‌های کشور داشته باشیم. با توجه به تحول در سیستم بانکی، کنترل نقدینگی، ادامه هدفمندی یارانه‌ها، تجربه بنگاه‌های زودبازده و مردمی شدن اقتصاد راهکارهای قوی ارائه بدهیم.

وی ادامه داد: بخش خدمات یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی است که از نظر بعضی فقط به دلالی محدود شده در حالی که می‌توانیم با حضور فارغ‌التحصیلان به این بخش ارتقاء ببخشیم نمونه‌اش هم کارهای الکترونیکی و پیشخوانهای دولت‌ است که می‌توان هزینه‌های مصرف کننده را کم کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها