کد خبر: ۱۲۶۰۳۵
زمان انتشار: ۲۰:۱۳     ۲۸ فروردين ۱۳۹۲
یک گزارش محکوم کننده به شدت انگلیس را به دلیل همکاری با دولت آمریکا و بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به شکنجه و انتقال غیرقانونی مظنونان تروریستی مورد انتقاد قرار داده است.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، در این گزارش نام انگلیس به عنوان کشوری آمده که با بی‌اعتنایی و بی‌توجهی به شکنجه مظنونان تروریستی به نقض حقوق بشر دست زده است.

در این گزارش دولت لندن به دلیل همکاری با آمریکا در زمینه نقل و انتقال غیرقانونی مظنونان تروریستی به زندان‌های مخفی سازمان سیا در سایر کشورها و شکنجه این افراد مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

در این گزارش به نام پروژه قانون اساسی همچنین ادعا شده که ماموران و جاسوسان ام .آی 5 انگلیس تحت نظر آخرین دولت حزب کارگر این کشور از شکنجه و سوء رفتار علیه زندانیان آگاهی داشتند.

این یافته‌ها توسط گروه مستقل آمریکا تهیه شده که نشان دهنده دست داشتن آمریکا در شکنجه مظنونان تروریستی پس از حملات 11 سپتامبر 2001 است.

یک هیات 11 نفره از کارشناسان دو سال برای بررسی این مساله به تحقیق پرداختند. آنها متوجه شدند که آمریکا از متدها و روش‌های بازجویی استفاده می‌کند که ناقض حقوق بشر است و از جمله آنها می‌توان به غرق مصنوعی، ممانعت از خواب و انتقال غیرقانونی زندانیان به کشورهای دیگر اشاره کرد.

مدارک و اسناد آنها همچنین حبس 166 زندانی در گوآنتانامو را محکوم می‌کند.

این در حالی است که برای چند سال وزیران انگلیسی حزب کارگر دست داشتن در این اقدامات را رد می‌کردند اما این گزارش مشخص کرد که انگلس مبلغ 10 میلیون پوند را برای بیش از 10 زندانی که به صورت غیرقانونی مورد شکنجه قرار گرفتند، صرف کرده است.

"کوری کرایدر" از گروه حقوق بشری گشایش می‌گوید: شکنجه به عنوان یک جرم به وقوع پیوسته و در سطح بالای دولت واشنگتن نیز انجام شده است. انگلیس نیز در این اقدامات دخیل بوده است و همچنان مرتکب آنها می‌شود.

یکی از نمایندگان حزب محافظه کار انگلیس و رئیس گروه پارلمانی تمام احزاب برای نقل و انتقال غیرقانونی زندانیان گفت: این امر به وضوح مشخص است که ایالات متحده در ربودن و شکنجه مظنونان تروریستی که ناقض تمام قوانین و معاهده‌های بین‌المللی است دست داشته است. این گزارش ما را یک قدم به حقیقت نزدیک‌تر می‌کند.

این مقام مسئول افزود: این یک منفعت ملی هم برای آمریکا و هم برای انگلیس است که حقیقت را در خصوص روند انتقال غیرقانونی مظنونان تروریستی آشکار کنند.

در یکی از موارد، عبدالحکیم بلحاج، یکی از فرماندهان مخالف دولت سرهنگ قذافی از آژانس‌های اطلاعاتی و همچنین جک استراو، وزیر امور خارجه سابق انگلیس به دلیل کمک این کشور در انتقال وی به لیبی و شکنجه‌اش شکایت کرده است.

بلحاج به همراه همسرش در سال 2004 میلادی در مالزی دستگیر و با جت سیا به طرابلس، پایتخت لیبی منتقل شدند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها