کد خبر: ۱۲۵۷۹۱
زمان انتشار: ۱۰:۳۸     ۲۸ فروردين ۱۳۹۲
محمدرضا باهنر تاکید کرد: اگر تعدد کاندیداهای اصول گرا درست مدیریت نشود، به تهدید تبدیل می‌شود و درصورتی این تهدید به فرصت تبدیل می‌شود که با یک فرآیند عاقلانه ریزش کنند و وارد رقابت شوند.
به گزارش 598 به نقل از رسا، محمدرضا باهنر عصر روز سه شنبه بیست و هفتم فروردین ماه در نشست خبری در باشگاه خبرنگاران جوان، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.


وی با اشاره به این‌که یادم نیست که در چه تاریخی واژه فتنه را بکار بردم اما تا به حال چند دفعه این واژه را در رسانه‌ها مطرح کردم، گفت: شش روز پس از انتخابات سال 88 به‌همراه تعدادی از دوستان با آقای موسوی ملاقات داشتیم که آنجا بحث‌های مفصلی شد و به او گفتیم که شما بیست سال است که از صحنه سیاسی دور بوده اید و پنج یا شش ماه است که فعالیت درباره انتخابات را آغاز کرده‌اید و همچنین گفتیم که شورای نگهبان شما را تأیید صلاحیت کرده و سیزده میلیون رأی دارید و باید قدر این را بدانید.


باهنر با بیان این مطلب افزود: هر حکومتی اپوزیسیون دارد که برخی جاها مفید است اما یا دو حالت دارد که یا داخل و یا بیرون نظام است، من به موسوی گفتم که من در حزب شما نمی‌آیم اما از داشتن حزب سیاسی شما حمایت می‌کنم مشروط بر این‌که داخل نظام باشید، اگر بیرون نظام باشید و خوش شانس، می‌شوید نهضت آزادی و خلاصه او را نصیحت کردیم.


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ابراز داشت: ما به موسوی همچنین گفتیم که اگر بیرون نظام باشید، با نظام درگیر می‌شوید و طبیعتا نظام هم از بقاء خود و امنیت مردم دفاع می‌کند.


وی با اشاره به این‌که من در مواقع حساس مواضع درخور شأنی گرفته‌ام، عنوان داشت: آقای عسگر اولادی بحث مفتون بودن موسوی و کروبی را مطرح کرد و خودش هم از بیانش دفاع می‌کند اما امروز بحث ما این نیست که سران فتنه خودشان فتنه انگیز بودند و یا مفتون شده بودند مهم این است که آنها فتنه را در کشور کلید زده، مدیریت و رهبری کردند و هزینه سنگینی را به نظام وارد کردند.


باهنر ادامه داد: سران فتنه مدت زیادی وقت رسانه‌ها را گرفتند البته نظام یک چیزی را به دست آورد و آن حماسه نهم دی بود که منافعش بسیاری از هزینه‌ها را پوشش داد اما نه به این معنا که کسانی که این هزینه‌ها را تحمیل کردند امروز بتوانند با تغییر واژه که ما مفتون بودیم، آنها را جبران کنند و سران فتنه در هر صورت باید پاسخ‌گوی اعمال خود باشند.

 

مجلس هشتم را به خوبی مدیریت کردیم


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ابراز داشت: برخورد با پدیده بد و ناهنجار در کشور از طرف افراد مختلف متفاوت است و باید از افراد قاطعانه سؤال کرد که شما درباره محکوم کردن و ضربه زدن به فتنه چه کردید؟


وی در ادامه این مطلب گفت: این ادعا را دارم که من و آقایان لاریجانی و ابوترابی و برخی از دوستان در مجلس هشتم، مجلس را در زمان فتنه 88 که بزرگ بود و پای خیلی‌ها را گرفت و برخی مفتون شدند و برخی توبه کردند مدیریت کردیم و معتقد هستم که ما مجلش هشتم را به کمک نمایندگان خوب و موفق اداره کردیم.


باهنر با اشاره به این‌که در مجلس هشتم اصلاح طلبان زیادی داشتیم اما هیچ فتنه گری نداشتیم، ابراز داشت: در آن زمان این نگرانی نسبت به اصلاح طلبان وجود داشت که به صفوف فتنه گران بپیوندند که یک موقع هست که کسی یا مدیریت خوب تلاش می‌کند که این اتفاق نیفتد.


دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین درباره مساله ورود زودهنگام به عرصه انتخابات گفت: فکر می‌کنم باید این مسئله را باز کرد؛ کشورهای زیادی هستند که بحث جمهوریت، دموکراسی و رقابت در آنها مطرح است که گاهی از دوسال مانده به انتخابات رقابت های درون حزبی آنها شروع می‌شود که باعث آشناشدن مردم با فضا و شنیدن حرف‌ها می‌شود.


وی افزود: در نظام مردم سالاری دینی که هیچ مسئولی وجود ندارد که با رأی مستقیم و یا با یک واسطه انتخاب شود بنابراین حضور مردم برای سرنوشت کشور مهم است، ما به‌این‌دلیل که در کشور احزاب قوی نداریم، کاندیداها شروع به بحث و صحبت کردن می‌کنند اما هم‌اکنون کسی به‌عنوان نمی‌تواند میتینگ سیاسی برگزار کند و بنر بزند اما جلسات و بحث‌های سیاسی در کشور انجام می‌شود و به‌تدریج با رعایت موارد قانونی باید وارد فضای کلی انتخابات بشویم.


وی با بیان این‌که من فکر می‌کنم ما پنج نفری که یک ائتلاف اکثریت را تشکیل دادیم،‌ باید با یک ساز و کار به انتخاب واحد برسیم که شاید آن ساز و کار برای بقیه جناح‌ها خیلی مهم نباشد گفت: تلاش و سیاست راهبردی ما این است که نامزدی و فعالیت انتخاباتی مجموعه اصول‌گرایان تحت نظر یک مدیریت واحد قرار بگیرد.


مهندس باهنر با اشاره به این‌که ما پنج نفر قبل از ثبت نام به نظر واحد می‌رسیم، ابراز داشت: توقع ما این است که بقیه ائتلاف‌ها هم تلاش کنند تا پیش از ثبت نام به نظر واحد برسند زیرا تجربه نشان داده است که پس از ثبت نام انصراف دادن سخت می‌شود و توصیه ما این است پیش از ثبت نام این کار را انجام بدهند.


وی عنوان داشت:‌ ما در جریان خود به نظرسنجی اهمیت و وزن بالایی می‌دهیم.


نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت، چه رییس آن و چه وزرا مانند بقیه شهروندان می‌توانند گرایش سیاسی داشته باشند و حق دارند که فعالیت انتخاباتی انجام دهند اما از امکانات دولتی قوه مجریه و حکومتی به نفع حزب خود، چه مادی و چه معنوی حق ندارند استفاده کنند و این قانون در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد به غیر از کشورهایی که دولت همان حزب و حزب همان دولت است و در آنها دیکتاتوری وجود دارد.

 

واکنش به همایش انتخاباتی دولت در ورزشگاه آزادی


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: نمی‌دانم ضرورت برگزاری این همایش چه چیزی است اما هزینه ای که برای آن می‌شود بسیار بالا است، راه های نرم‌تری هم وجود داشت می‌توانستند یک لوح تقدیر و حتی هزینه نقدی به آنها بدهند یعنی حتی اگر برای انتخابات هم نباشد، خیلی کار خوبی نیست اما اگر برای انتخابات باشد، سوء استفاده از قدرت است که ما این را در جاهای دیگر هم دیده‌ایم برای نمونه احمدی نژاد در روز بیست و دوم بهمن ماه سخنرانی رسمی و بین‌المللی خود را با سه بار گفتن زنده باد بهار تمام کرد که حتما دولت باید مواظبت کند و مسئولین نظارتی مانند شورای نگهبان هم به‌موقع هشدارهای لازم را بدهند.


باهنر درباره دعوت متکی از محسن رضایی برای حضور در ائتلاف پنج گانه گفت: این سیاست راهبردی ما است و مختص آقای رضایی هم نیست و ما اعلام کردیم که درهای ائتلاف باز است و کسانی‌که اصول گرا و یا منسوب به جریان اصول گرایی هستند دعوت می‌کنیم که بیایند و تا هم صحبت کنیم.


انتخابات را دو قطبی می بینم


وی با اشاره به این‌که انتخابات را دوقطبی می‌بینیم ابراز داشت: طبیعی است که برخی از افراد به صحنه می‌آیند و ممکن است که آرایش انتخابات را تغییر بدهند و تغییر به‌موقع آرایش باید مدیریت شود.

وی با بیان این‌که ما می‌توانیم تعدد کاندیداهای اصول گرا را به فرصت تبدیل کنیم گفت: اگر تعدد کاندیداهای اصول گرا درست مدیریت نشود، به تهدید تبدیل می‌شود و درصورتی این تهدید به فرصت تبدیل می‌شود که با یک فرآیند عاقلانه ریزش کنند و وارد رقابت شوند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین افزود: حضور کاندیداهای متنوع خوب است اما باقی ماندنشان موقعیت را به دست رقیب می‌دهد.


باهنر با اشاره به این که شاید من در بخش های مختلف و تخصصی در نامزدها کسانی را می‌شناسم که در یک و یا دو تخصص از من قوی تر باشند اما به ذهنم می‌رسد که شرایط عمومی که باید وجود داشته باشد را دارم، ابراز داشت: در ریاست جمهوری دو مسئله مهم است؛ یکی این‌که قوی‌ترین و صالح ترین و دیگری این‌که مقبول ترین باشد.


وی با اطلاع از وقوع زلزله در سراوان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: امیدوارم که حداقل حادثه انسانی را داشته باشیم.


از ابتدا با موسوی مخالف بودم


نایب رییس مجلس شورای اسلامی این مطلب که وی می‌خواسته در فیلم تبلیغاتی موسوی در انتخابات سال 88 شرکت کند را رد کرد و اظهار داشت: من سی سال پیش با موسوی مخالف بودم و این سی سال ادامه داشته است.


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: ما در ائتلاف اکثریت همه را دعوت کردیم تا بیایند و با هم ائتلاف کنیم حتی این طور هم نگفتیم که بقیه بیایند بلکه گفتیم همه با هم بیایید، درها را باز بگذارید که همه بیاییم و این اعتقاد را داریم.


از رای ندادن به احمدی نژاد پشیمان نیستم


باهنر عنوان داشت: من در سال 88 به این جمع بندی رسیدم که نمی‌توانم به احمدی نژاد رأی بدهم و پشیمان هم نیستم.


وی بیان داشت: درباره مسئله برنامه دولت آینده، برنامه ریزی نظام تعریف شده است و قانون اساسی سیاست های کلی دارد که مقام معظم رهبری با مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ می‌کنند و سه قوا و نهادهای دیگر موظف هستند که در آن چارچوب حرکت کنند و مجلس بر آن مبنا قانونگذاری می‌کند.


نایب رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین رییس جمهوری که رأی می‌گیرد مشروط بر اجرای برنامه قانونی کشور است البته این که ممکن است با برخی از موارد آن مخالف باشد، اشکال ندارد اما اصلاح آن راه قانونی دارد و این‌که بگوید من اجرا نمی‌کنم درست نیست.


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان این‌که دومشکل گرانی و اشتغال ما را به شدت آزار می‌دهد گفت: عوامل این مشکلات را باید تحلیل کنیم که بزرگ‌ترین عامل گرانی‌ها رشد نقدینگی و سرعت گردش پول است و در طول هفت سال گذشته نقدینگی کشور بیش از هفت برابر افزایش داشته است درحالی‌که رشد اقتصادی سالیانه زیر چهار درصد بوده است.

 

هدفمندی یارانه ها دقیق اجرا نشد


باهنر هدفمندی یارانه‌ها را از دیگر عوامل گرانی ارزیابی کرد و گفت: فکر می کنم هدفمندی یارانه‌ها دقیق اجرا نشد و یک مقدار تورم ایجاد کرد که هدفمندی پروژه لازم و ضروری بود که شروع شد و مراحل بعدی آن هم باید با آسیب شناسی مرحله اول اجرا شود.


وی با اشاره به این‌که غنی سازی جزو حقوق ملت ایران و همه اعضای NPT است تصریح کرد: ما از حقوق خود صرف نظر نمی‌کنیم و از انرژی هسته‌ای هم استفاده غیر صلح آمیز نخواهیم کرد.

 

خواب غربی ها تعبیر نخواهد شد


باهنر با بیان این که امتیازاتی که در گفت‌گو ها داده می‌شود باید دوطرفه باشد، عنوان داشت: تصور ما این است که 1+5 در گفت‌وگوها به‌دنبال کشتن وقت است و شاید آنها منتظر انتخابات بعدی هستند و اگر فکر می‌کنند که تحول عمیق اتفاق می‌افتند و این موضوعات حل می‌شود، خوابی است که تعبیر نخواهد شد.


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین عنوان داشت: ما در چشم انداز بیست ساله داریم که ایران باید با همه کشورها به غیر از رژیم صهیونیستی رابطه داشته باشد زیرا آن رژیم را مشروع نمی‌دانیم و یک گروه آدم های زورگو و غاصب هستند که باید غصبی که انجام داده‌اند را بگذارند و بروند.


باهنر ادامه داد: به غیر از رژیم صهیونیستی بقیه حکومت‌ها را مشروع می‌دانیم و ارزش برای ما حفظ منافع ملی و دفاع از اصول است و به تعبیر مقام معظم رهبری تا وقتی که آمریکا پنجه آهنی خود را زیر دستکش حریر گذاشته مذاکره سودی ندارد.


وی با بیان این‌که در چشم‌انداز بیست ساله پیش بینی این بود که تورم تک رقمی شود و من می‌گویم که این ممکن است، ابراز داشت: برخی از کشورها یک قطره نفت هم ندارند اما این را شدنی کرده‌اند.

 

سهم تحریم ها در نابسامانی اقتصادی حداکثر 35درصد است


نایب رییس مجلس شورای اسلامی عنوان داشت: من تحریم‌ها را در اقتصاد کشور مؤثر می‌دانم اما اگر کسی بخواهد سهم تحریم‌ها را بیش از سی یا سی و پنج درصد محاسبه کند، به مردم و نظام ظلم کرده است و مابقی سوء مدیریت‌ها و سیاست‌های اشتباه است.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با بیان این‌که دولت بعدی به‌عنوان شخص حقوقی مکلف هستند که تصمیمات دولت قبل را بپذیرند گفت: دولت نهم که رییس محترم آن دکتر احمدی نژاد بود، تصمیم گرفت تا دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران را ادغام کند که هزینه‌های سنگینی دارد و دانشجویانی که ظرف این دو سال پذیرفته شدند هم حقوق اساسی دارند که این اتفاقات در دولت نهم و دهم بسیار رخ داده است.


مهندس باهنر ادامه داد: مجلس در همه امور می‌تواند قانونگذاری کند و اگر احساس کند که کار اشتباهی انجام می‌شود، جلوی آن را می‌گیرد که در این باره اقدامات لازم را شروع کرده‌اند و خواهش من از دولت این است که در این بخش شتاب نکند.

 

هاشمی و لاریجانی وارد عرصه انتخابات نمی شوند


مهندس باهنر گفت: طبق آخرین سؤالاتی که کردم، هاشمی و لاریجانی وارد عرصه انتخابات نمی‌شوند اما این‌که نظرشان تغییر کند و بیایند، طبیعی است که ترکیب رقبا تغییر می‌کند.

 

آماده ائتلاف با جبهه پایداری هستیم


نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: به دوستان جبهه پایداری نقدها و اختلاف‌هایی داریم اما آنها را حتما اصول گرا نمی‌دانیم و با آقای لنکرانی و یا هر کاندیدای دیگری که داشته باشند، آماده ائتلاف هستیم.


وی عنوان داشت: هاشمی رفسنجانی یک پدیده ویژه در انقلاب و نظام ما است و قبل از انقلاب، در زمان انقلاب، هشت سال دفاع مقدس و دوران سازندگی خدمات زیادی را انجام داد اما نقدهای جدی به برخی از رفتارهای هاشمی داریم و هم‌اکنون در این موقعیت و با تجربه سال 84 و 88 اگر وی وارد میدان رقابت شود، مورد نقد قرار می‌گیرد و رقبایی که این مسائل را رعایت نمی‌کنند حرمت شکنی می‌کنند.

 

حرمت هاشمی ابتدا از سوی اصلاح طلبان تندرو شکسته شد

باهنر افزود:‌ برخی در این هشت سال نون رقابت با هاشمی را خوردند و علاقه دارند که تکرار شود تا سوار این موج شوند و ورود به انتخابات به نفع هاشمی و نظام نیست؛ هاشمی در آستانه انتخابات سال 76 اشتباهی کرد و تصورش از اصلاحات این نبود و بیشترین ضربه‌ها را از اطرافیان دولت اصلاحات خورد.


باهنر با بیان این‌که حرمت هاشمی در نظام ابتدا توسط تندروهای اصلاح طلب ریخته شد اظهار داشت: در سال 88 هاشمی بسیار می‌توانست در جلوگیری از فتنه نقش آفرینی کند اگر هم نمی‌توانست محکوم می‌کرد که سکوت معناداری داشت که آدم‌های بزرگ اشتباهات بزرگ و تأثیرگذار دارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها