کد خبر: ۱۲۵۶۲۴
زمان انتشار: ۱۲:۴۶     ۲۷ فروردين ۱۳۹۲
قریب به یک دهه از ورود سایت های خبری و دنیای مجازی به زندگی مردم ایران می‌گذرد. این تکنولوژی در کنار فعالیت‌های ژونالیستی، تقریبا در روند سه دوره انتخابات قبلی کشور تاثیر بسزایی داشته است.
598 به نقل از بی‌باک: در دنیای امروز، با پیشرفت تکنولوژی و دیجیتالی شدن ارتباطات، کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری هم برای تبلیغات وارد عرصه دیجیتال شده اند. قریب به یک دهه از ورود سایت های خبری و دنیای مجازی به زندگی مردم ایران می‌گذرد. این تکنولوژی در کنار فعالیت‌های ژونالیستی، تقریبا در روند سه دوره انتخابات قبلی کشور تاثیر بسزایی داشته است.

اگر به روند تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری در دوره‌های قبل بپردازیم، درمی‌یابیم که نامزدهای انتخابات پیشین ریاست جمهوری، تقریبا یک سال قبل از شروع انتخابات سفرهای استانی خود را آغاز می‌کردند و در کنار نشریات و روزنامه ها به تبلیغات گسترده میدانی می‌پرداختند.



 اگر در دوره‌های پیش به دیوارهای شهرها و روستاها نگاهی می‌اندختیم، مشاهده می‌کردیم که در و دیوارها، محل چسباندن تصاویر کاندیداها و شعارهایشان بود. اما با پیشرفت تکنولوژی در ده سال گذشته، سفرهای استانیِ تبلیغاتی محدودتر شده و در عوض فعالیت انتخاباتی در فضای سایبر پررنگ شده است.

ازآنجایی که اخذ مجوز برای ایجاد سایت، دردسرهای کمتری نسبت به اخذ مجوز برای خبرگزاری و نشریات مکتوب دارد، لذا طرفداران کاندیداهای ریاست جمهوری نیز ترجیح می‌دهند تا در فضای سایبر به تبلیغات گسترده بپردازند.




نکته دیگر اینکه، وجود سایت های خبری- تحلیلی در جهت دهی افکار عمومی و کاربران نقش حائز اهمیتی دارند. توجه به این نکته ضروری است که اگرچه  رسانه‌ها در این زمینه به طور مستقل، رفتار حزبی از خود نشان نمی‌دهند، اما با رویکرد حمایتی که از حزب مورد نظرشان دارند، نقش تاثیرگذاری بر افکار عمومی و جهت‌دهی مخاطبانشان را برعهده دارند.

به تعبیری دیگر می توان گفت در فضای رقابت‌های انتخاباتی  (و به‌طور کلی تبلیغاتی) شاید نتوان به مخاطبین گفت چگونه فکر کنند، اما می‌توان با برجسته‌سازی  یک موضوع به آنها القا کرد که در مورد چه چیزی فکر کنند. همچنین از دیگر اقداماتی که در زمان انتخابات در دنیای مجازی صورت می‌گیرد، می‌توان به موضوع چهره‌سازی و معرفی کاندیداهای احتمالی اشاره کرد.

یکی دیگر از عواملی که موجب برجسته شدن نقش رسانه ها در این زمینه می‌شود، حضور پررنگ و معنی‌دار شبکه‌های اجتماعی  در فضای مجازی است، که می‌تواند فراهم آورنده‌ی بستری برای مشارکت سیاسی مردم خصوصا جوانان در عرصه‌های گوناگون سیاسی ازجمله انتخابات باشد.



در این میان خبرنگاران حوزه‌ی سیاسی رسانه‌ها، نقش بسیار برجسته و ممتازی خواهند داشت، چرا که افکار عمومی یک جامعه را با صاحبان حکومت در کشور پیوند می‌زنند. همان‌طور که اشاره شد از آنجاکه سایت‌های خبری- تحلیلی به صورت آنلاین و پیوسته فعالیت می کنند، فضای بسیار مستعدی برای استفاده‌ی نامزدهای انتخابات جهت بیان اندیشه ها، پیگیری رقابت‌های سیاسی، تبلیغات، جهت‌دهی و بسیج افکار عمومی و حتی گاهی ایجاد جنگ روانی و تخریب رقبا می‌باشد.

از مجموع آنچه که آمد می‌توان چنین نتیجه گرفت که با توجه به ورود به عصر اطلاعات و پیشرفت تکنولوژی‌های ارتباطی در جامعه، مردم به فضای سایبری نسبت به نشریات مکتوب، دسترسی آسان‌تر و سریع‌تری دارند، و همین امر باعث می شود که فضای مجازی نقش بیشتری در هدایت جامعه، (خصوصا نخبگان و فرهیختگان) داشته باشد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها