کد خبر: ۱۲۵۴۲۷
زمان انتشار: ۱۹:۵۴     ۲۶ فروردين ۱۳۹۲
برگزاری آزمون حافظان قرآن کریم در شهر دوشنبه، گردهمایی نمایندگان کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی در قرقیزستان و سفر هیئت تجاری انگلیس به تاجیکستان بخشی از مهمترین اخبار آسیای مرکزی در ۲۴ ساعت گذشته است.

به گزارش 598، به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، 21 و 22 اردیبهشت سال جاری آزمون حفظ قرآن کریم برای حافظان زیر 25 سال تاجیکستان در پایتخت این کشور برگزار خواهد شد.

در این آزمون که در پنج مرحله برگزار می‌شود، حافظان حداقل 20 جزء قرآن کریم می‌توانند شرکت کنند.

داوری این آزمون را انجمن جهانی حفظ قرآن که مقر آن در عربستان است، برعهده دارد و در پایان به برگزیدگان جوایزی اهدا می‌شود.

گردهمایی نمایندگان کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی در پایگاه «کانت»

اولین جلسه دوره‌ای شورای دائمی سازمان پیمان امنیت جمعی 27-26 فروردین (16 و 17 آوریل) در پایگاه هوایی کانت روسیه در قرقیزستان با حضور وزیر دفاع روسیه برگزار می‌شود.

بنابر اعلام مرکز مطبوعاتی سازمان پیمان امنیت جمعی، این نشست با حضور اعضای شورای دائمی سازمان پیمان امنیت جمعی، «نیکلای باردیوژا» دبیرکل این سازمان، سفرای کشورهای عضو سازمان مذکور در قرقیزستان و دیگر مقامات مربوطه برگزار می‌شود.

در این جلسه اجرای تصمیمات سازمان پیمان امنیت جمعی در امر توسعه بخش نظامی و اقدام جمعی برای بهبود امنیت مرزی کشورهای عضو این سازمان بررسی می‌شود.

اعضای شورای دائمی و سران سازمان پیمان امنیت جمعی از نیروهای مسلح قرقیزستان که بخشی از نیروهای واکنش سریع منطقه آسیای مرکزی هستند، دیدن می‌کنند.

هیئت تجاری انگلیس به تاجیکستان سفر می‌کند

قرار است یک هیئت تجاری 9 نفره متشکل از شرکت‌های مختلف بریتانیا 26 فروردین برای بررسی امکان سرمایه‌گذاری وارد دوشنبه پایتخت تاجیکستان شود.

ریاست این هیئت را «یجیل پتروس» مدیر شرکت «بریتیش اکس‌پرتیز» و رئیس گروه کسب آگاهی برای تجارت در آسیای مرکزی و قفقاز برعهده دارد.

نمایندگان این هیئت تجارتی با «شریف رحیم‌زاده» وزیر رشد اقتصاد و تجارت تاجکیستان، «فرخ همراه‌علی‌آوا» مشاور دولتی رئیس جمهور و «دولت‌علی سیدآو» رئیس کمیته سرمایه‌گذاری و اداره اموال دولتی جمهوری تاجیکستان ملاقات خواهند کرد.

کمک 15 میلیون دلاری آمریکا در حوزه بهداشت و درمان تاجیکستان

دولت آمریکا بر اساس طرح «هاوپ» (سلامتی برای تمام مردم جهان) 15 میلیون دلار دارو به تاجیکستان کمک بلاعوض می‌کند.

سرویس مطبوعاتی سفارت آمریکا در تاجیکستان با اعلام این خبر، بیان کرد که این داروها به طور رایگان میان بیمارستان‌ها و مؤسسات پزشکی تقسیم خواهد شد.

بنابراین گزارش، شرکت‌های خصوصی آمریکایی و ‌شرکت‌های بین‌المللی داروسازی این دارو‌ها را به تاجیکستان هدیه کردند و آمریکا انتقال آن را برعهده گرفت.

طرح بین‌المللی هاوپ در زمینه بهداشت و سلامت از سال 2002 در تاجیکستان فعالیت دارد و به نظر می‌رسد که نفوذ آمریکا در زمینه درمان و بهداشت در جمهوری تاجیکستان بیشتر مورد توجه بوده است.

تاجیکستان در این بخش بسیار ضعیف عمل می‌کند و هرگونه کمک پزشکی از طرف هر دولتی که باشد به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد و آمریکا نیز از این موقعیت برای تقویت نفوذ خود استفاده کرده و کمک 15 میلیون دلاری را به صورت هدیه پرداخت می‌کند.

مخالفان قرقیز 24 آوریل دست به تظاهرات می‌زنند

«عظیم بیک بیک‌نظراف» فعال اجتماعی قرقیزستان امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیشکک اعلام کرد که اگر مجلس لایحه لغو قرارداد معدن طلای «کومتار» را مورد بررسی قرار ندهد، عده زیادی از مردم دست به تظاهرات خواهند زد. 

در این رابطه وی گفت: هدف ما از اعتراض به چنین قراردادهایی این است که این قراردادها باید به نفع ملت قرقیزستان باشند نه به سود عده‌ای خاص که این موضوع در مدت 20 سال حل نشده است و اگر مجلس روز 24 آوریل این مسئله را حل نکند، دست به تظاهرات خواهیم زد.

رئیس جمهور فنلاند به قزاقستان سفر می‌کند

دفتر ریاست جمهوری قزاقستان اعلام کرد که در تاریخ 27 فروردین رئیس جمهور قزاقستان با رئیس جمهور فنلاند دیدار خواهند کرد.

وی تأکید کرد که محور این گفت‌وگوها مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد بود.

رئیس جمهور فنلاند برای شرکت در انجمن اقتصادی و فناوری نوین تحت عنوان «سبز» به قزاقستان سفر خواهد کرد.

در این مراسم نمایندگان مغولستان، تاجیکستان و قرقیزستان نیز حضور خواهند داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها