کد خبر: ۱۲۵۰۴
زمان انتشار: ۱۶:۲۳     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۰
معاون علمي و فناوري رئيس جمهور گفت: با احتساب اختصاص نيم درصد درآمد عملياتي شركت‌هاي دولتي به پژوهش و بودجه صندوق شكوفايي و نوآوري، بودجه پژوهش سال جاري 2300 ميليارد تومان پيش‌بيني مي‌شود.

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري فارس، نسرين سلطانخواه معاون علمي و فناوري رئيس جمهور صبح امروز در يك نشست خبري با اشاره به اينكه امسال سال جهاد اقتصادي نامگذاري شده است گفت: امسال بايد در عرصه اقتصادي تحولي داشته باشيم كه يكي از زيرساخت‌هاي لازم اين تحول علم و فناوري خواهد بود و بايد به سمت اقتصاد دانش‌بنيان برويم كه با خود توليد و اشتغال دانش‌بنيان را نيز به همراه دارد.

وي ادامه داد: در همين راستا معاونت علمي هم برنامه‌هاي خودش را در سه قالب علم و فناوري و نوآوري پيگيري مي‌كند و به عنوان مرجع ستادي عمل مي‌كند و وارد سطوح عملياتي و اجرايي نمي‌شود.

وي افزود: بودجه معاونت علمي 6درصد بودجه پژوهش فناوري كل كشور است كه در قالب برنامه‌هاي دولت و مجلس در اختيار برنامه‌هاي ذي‌ربط قرار مي‌گيرد و اين معاونت وظيفه مديريت بخش ديگر بودجه‌هاي پژوهشي كه در خارج از اين معاونت است را نيز بر عهده دارد.

سلطانخواه با اشاره به اينكه نظارت و مديريت تخصيص قانون يك درصد بر عهده اين معاونت است، گفت: در سال 89 اين قانون به صورت روشن در قانون بودجه مطرح نبود و با پيگيري‌هايي كه انجام شد 290 شركت دولتي مشمول قانون اختصاص يك درصد درآمد عملياتي خود به بحث پژوهش مي‌شدند كه 263 طرح به معاونت علمي رسيد و هزار و 283 طرح تصويب شد كه منجر به عقد قرارداد به مبلغ هزار و 393 ميليارد ريال شد.

معاون علمي و فناوري رئيس جمهور تصريح كرد: در سال 90 قانون يك درصد در بودجه مطرح نيست اما بند قانوني جامع‌تري پيش بيني شده كه بر اساس اين بند دستگاه‌هاي اجرايي علاوه بر اعتبارات پژوهشي مكلف هستند 0.5 تا 3 درصد بودجه خود را به انجام امور پژوهشي و دانش فناوري در قالب موافقت‌نامه هزينه كنند.

وي ادامه داد: نيم‌درصد بودجه شركت‌هاي دولتي حدود هزار و 300 ميليارد تومان مي‌شود كه با وجود تصويب هزار ميليارد تومان براي صندوق پژوهش و نوآوري بودجه پژوهشي سال 90 در حدود 2 هزار و 300 ميليارد تومان خواهد بود.

سلطانخواه با اشاره به هدفمند كردن پژوهش‌هاي تحصيلات تكميلي گفت: در سال 89 بيش از 4هزار و 200 دانشجوي دكترا با مبلغ يك هزار و 700 ميليارد ريال مورد حمايت قرار گرفتند كه به ازاي هر پروژه تقاضا محور 5 ميليون تومان در نظر گرفته شده است و در مجموع سال 88 و 89، 6هزار و 700 دانشجوي دكترا با مبلغ 33ميليارد و 480 ميليون تومان حمايت شدند.

* نقشه راه نشريات علمي تهيه مي‌شود

وي با اشاره به هدفمند كردن نشريات علمي تصريح كرد: از آنجا كه كشور ما موفق شده سهم خوبي در توليد مقالات علمي داشته باشد و سهم ايران در توليد علم 1.18 درصد جهان بوده است به نظر مي‌رسد كه كشور ما در انتشار علم هم بايد سهم خودش را به خوبي ايفا كند.

معاون رئيس جمهور افزود: 503 نشريه علمي با مبلغ 36 ميليارد ريال به صورت هدفمند مورد حمايت قرار گرفتند و در سال 90 علاوه بر اين حمايت‌ها همايش حمايت از نشريه علمي با هدف ترسيم نقشه راه اين نشريات براي رسيدن به اهداف نقشه جامع علمي كشور برگزار مي‌شود.

وي ادامه داد: بر طبق نقشه جامع علمي كشور و سند چشم‌انداز ما بايد تا سال 1404، 160 نشريه علمي در پايگاه‌هاي استنادي علوم معتبر جهان با ضريب تأثير سه درصد داشته باشيم.

* منابع مالي پژوهشي كشور رصد مي‌شود

سلطانخواه گفت: در سال 90 بنا داريم تا رصد منابع مالي پژوهشي كشور را در دستور كار قرار دهيم تا بتوانيم سهم پژوهش را از درآمد ناخالص ملي كه مورد مناقشه است تعيين كنيم.

وي افزود: در برنامه پنجم توسعه پيش بيني شده كه سهم پژوهش از توليد ناخالص ملي بايد به سه درصد برسد.

معاون رئيس جمهور گفت: بسياري از نهادهاي غيردولتي مانند شهرداريها، اوقاف و مراكز آر‌اندي بخشي از منابع خود را به پژوهش اختصاص مي‌دهند كه آمار دقيقي از آن هم اكنون وجود ندارد.

* افزايش 21 درصدي حمايت از انجمن‌هاي علمي در سال 90

سلطانخواه گفت: ما برنامه حمايت از مسابقات علمي دانشجويي را مدنظر داريم كه در سال گذشته 5ميليارد ريال اين مسابقات را حمايت كرديم و در سال جاري نيز اين حمايت‌ها ادامه پيدا مي‌كند.

وي تصريح كرد: حمايت از انجمن‌هاي علمي وزارت علوم و بهداشت يكي ديگر از برنامه‌هاي اصلي معاونت علمي است كه تاكنون 3 هزار و 194 انجمن مورد حمايت قرار گرفته‌اند و مبلغ 3 ميليارد ريال به اين انجمن‌ها اختصاص پيدا كرده است.

وي افزود: در سال 90 حمايت از انجمن‌هاي علمي 21 درصد رشد خواهد داشت.

سلطانخواه گفت: راه‌اندازي كارگروه پژوهش و فناوري در استان‌ها زيرنظر استانداري‌ها در سال گذشته پيگيري شد و در سال جاري مجمع فناوري و نوآوري استانداري با همكاري وزارت كشور تشكيل خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها