کد خبر: ۱۲۴۱۷۱
زمان انتشار: ۰۹:۵۸     ۲۱ فروردين ۱۳۹۲
به گزارش پایگاه خبری 598 ، تشکیل جبهه مشورت ایران اسلامی در یاداشتی به اهداف این تشکل پرداخت است .

اسداله راشدی ( عضو جبهه مشورت ایران اسلامی)؛ در فرهنگ اسلامی ایرانی ، در گفتار ها ، نشانه ها و رفتار های آن سنت ارزشمداری اسلامی و فرهنگ تاریخ ایران مصادیق فراوانی از اهمیت به ضرورت و جایگاه مشورت و تن دادن به خرد جمعی یافت می شود . قرآن کتاب و الگوی نجات بخش بشریت در بخشهای مختلف به صراحت بر لزوم بهره گیری از مشورت دیگران و پرهیز از تکروی خود خواهی ومنفصل کردن خود از دانش و تجربه دیگران تاکید نموده است . در سیره زندگی پیامبراکرم (ص) وامامان معصوم (ع)نمونه های فراوان گفتاری و رفتاری سراغ داریم که آن بزرگان و اسوه ها بر این امر مهم تاکید و تصریح داشته اند .
تمثیل ها ، اشعار ، داستان ها و پند های فرهنگ غنی ایرانی ، سفارش وصایای مفاخر ، مشاهیر و بزرگان این مرز و بوم نیز حاوی درس های فراوان در این باب بوده و هست .
تجربه سی واندی سال از استقرار نظام مردم سالاری دینی جمهوری اسلامی نیز نشان می دهد که در میدان بزرگ و آزمون عظیم اداره کشور علاوه بر ایمان و اعتقاد و توکل و تخصص و دانش و تجربه لازم باید به لوازم و ساز وکارهای بهره گیری از مشورت و خرد جمعی با تمام وجود و در عمل و نه فقط در گفتار تن نهاد خوشبختانه شکل گیری و فعالیت خوب شوراهای اسلامی شهر و بستر سازی و زمینه دادن به تفکرات و سلایق مختلف در کنار قوای دیگر بوده  و هست . اکنون که در آستانه ورود به مباحث جدی تر انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا هستیم و مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که نقاط ضعف فعلی را باید برطرف و نقاط قوت را برجسته و تقویت نمود یکی از مهمترین معیارها و شاخص ها ، میزان اعتقاد و تعهد فطری و عملی کاندیداها به بهره گیری ازظرفیت های فراوان  فکری ، عملی ،اجرایی کشور و فراهم کردن سازوکارهای بهره گیری از فکر و اندیشه نخبگان ، خردورزی جمعی و توانمندیهای موجود فراوان کشوردر ابعاد مختلف آن است لذا شایسته است در کنار سایر معیارها و شاخص ها به بهره گیری از تفکر و خرد جمعی بعنوان یک شاخص مهم در حضور و اعلام آمادگی کاندیداها توجه نمود. تکرار الفاظ قشنگ مشورت جمعی در کلام و نداشتن تعهد عملی به آن وفراهم نکردن ساز و کارهای اجرایی و عملیاتی تحقق این مولفه نیز خطرناک و عوام فریبانه است .بنابراین باید برای تحقق عملی این مولفه از قبل از قبل از ورود به انتخابات برنامه و نقشه راه کاندیداها در این خصوص مشخص و تنظیم شود . بعنوان مثال باید مشخص شود که کاندیداها چگونه از عقل جمعی در تعیین کابینه خود بهره خواهند گرفت ؟ چگونه از ظرفیت نخبگان عملی و اجرایی کشور در تهیه برنامه و اجرای آن کاندیداها استفاده خواهند نمود؟ دانشگاهها و مراکز علمی و آموزشی و پژوهش کشور در ارئه برنامه کاندیداو تحقق آن خواهند داشت ؟مکانیزم شناسایی و انتقال مطالبات از سطوح مختلف و مبنا قرار دادن آن در اولویت ها و بهره گیری از ظرفیت های فکری چگونه خواهد بود ؟ تشکیل جبهه مشورت ایران اسلامی در آستانه انتخابات یازدهمین دروره ریاست جمهوری تلاشی است برای برجسته نمودن اهمیت و ضرورت موضوع بهره گیری از خرد جمعی ، مشورت و استفاده از تمامی ظرفیت های جامعه برای اداره کشور می باشد و این تلاش هم در بعد نظری و هم در برنامه ها و ساز وکارهای اجرایی با هر نتیجه مصداقی و انتخاباتی آن ان شاءالله ادامه خواهد داشت .         

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها