کد خبر: ۱۲۴۱۷۰
زمان انتشار: ۱۰:۰۵     ۲۱ فروردين ۱۳۹۲
یکی از دغدغه های امروز جامعه، سرنوشت قیمت بنزین در ماه‎های آینده است، این گزارش در پی پاسخ به این سوال است.

به گزارش 598، فرارو در این باره می‎نویسد: سخنگوی کمیسیون تلفیق در نشست خبری با بیان اینکه بعید است مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها برای سال ۹۲ در مجلس به رای نمایندگان برسد گفت: «پیشنهادی در کمیسیون برنامه و بودجه مطرح شد که اگر مرحله دوم در سال ۹۲ اجرایی نشود برخی اقلام انرژی از جمله بنزین تغییر کند و بنزین سهمیه‌ای از ۴۰۰ به ۷۰۰ و بنزین آزاد از ۷۰۰ به ۹۰۰ برسد.»

وی با اشاره به کسری بودجه دولت در پرداخت یارانه نقدی گفت: «در مرحله اول اجرای هدفمندی دولت با کسری بودجه مواجه بود چنانکه از ۴۲ هزار میلیارد تومانی که تاکنون توزیع شده ۲۸ هزار میلیارد تومان از درآمد هدفمندی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی بوده و ۱۴ هزار از طریق بودجه تامین شده است.»

احتمال افزایش قیمت بنزین بعید است

در این رابطه غلامعلی جعفر‌زاده عضو کمیسیون برنامه مجلس در گفتگو با فرارو گفت: «در هر کشور یک کالا به مثابه کالای اساسی قلمداد می‌شود. مثلا در ایتالیا خودرو کالای اساسی است و در فرانسه مسکن و در ایران بنزین. افزایش قیمت در این کالا‌ها منجر به افزایش قیمت در دیگر بخش‌ها می‌شود بنابراین مسئولین در قیمت گذاری این کالا‌ها حساسیت بیشتری به خرج می‌دهند. با این شرایط بعید می‌دانم که قیمت بنزین افزایش داشته باشد.»

جعفر‌زاده در پاسخ به این سوال که درصورتی که قیمت بنزین افزایش یابد آیا سقف یارانه‌ها هم دچار تغییر خواهد شد یا نه گفت: «بر اساس طرح هدفمندی افزایش قیمت حامل‌های انرژی درآمد بیشتری نصیب دولت خواهد کرد و پرداخت یارانه نقدی از این محل می‌بایست صورت بگیرد. اما دولت در مرحله اول هدفمندی با کسری بودجه مواجه شده است. دولت در حالی ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده است که از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی تنها ۲۶ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.»

عضو کمیسیون برنامه ادامه داد: «بنابراین دولت هر قدر هم که به قیمت حامل‌های انرژی اضافه کند هنوز استقراض ماهانه ۱۴ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی را پوشش نداده است. از آنجایی که قیمت گازوئیل در ایران هفت برابر کمتر از قیمت آن در پاکستان است افزایش قیمت گازوئیل از احتمال بیشتری برخوردار است.»

مجلس موافقت نخواهد کرد

همچنین عزت الله یوسفیان ملا یکی دیگر از اعضای کمیسیون برنامه در پاسخ به سوال احتمال افزایش قیمت بنزین در گفتگو با فرارو گفت: «دولت در پرداخت یارانه با کسری بودجه مواجه است و در کمیسیون برنامه در این خصوص پیشنهاداتی ارائه شده است که یکی از این پیشنهادات افزایش قیمت بنزین بوده است.»

وی در تشریح این پیشنهاد گفت: «در جهت تامین مبلغ یارانه نقدی پیشنهاد شد که برخی از اقلام حامل‌های انرژی افزایش کمی داشته باشند تا دولت مجبور نباشد که با اقدامات غیر قانونی مبلغ پرداختی را از جاهای دیگر تامین کند. اما مجلس با توجه به نرخ تورم ۴۰ درصدی با یک ریال افزایش قیمت بنزین هم موافقت نخواهد کرد.»

تن‌ها با اجرای فاز دوم قیمت بنزین افزایش می‌یابد

علی محمد احمدی عضو دیگر این کمیسیون در گفتگو با فرارو تصریح کرد: «تنها در صورتی که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به اجرا درآید قیمت حامل‌های انرژی افزایش خواهد یافت و در غیر این صورت احتمال افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها