کد خبر: ۱۲۳۹۰۱
زمان انتشار: ۱۲:۵۰     ۲۰ فروردين ۱۳۹۲
در ادامه شکست تلاش‌های انگلیس و فرانسه برای قانع کردن اتحادیه اروپا جهت لغو ممنوعیت کمک تسلیحاتی به مخالفان سوریه نخست وزیر انگلیس ممنوعیت صادرات سلاح به مخالفان سوری را ناعادلانه توصیف کرد.

به گزارش598،به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس در مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوموند بار دیگر به مساله کمک تسلیحاتی به مخالفان سوری اشاره و اعلام کرد: توجیه‌هایی وجود دارد که طرح سوال درباره مساله ممنوعیت صادرات سلاح به مخالفان سوریه را لازم می‌کند.

وی گفت: من ترس همه نسبت به خطرات و پیامدهای مسلح کردن مخالفان سوری را درک می‌کنم اما باید بگویم تکنیک‌های کنونی نیز نتیجه‌ای به دنبال ندارد.

نخست وزیر انگلیس در ادامه افزود: من و فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه این سوال را داریم که آیا ادامه ممنوعیت صادرات سلاح به مخالفان سوری و مردم سوریه عادلانه است و این به نظر عادلانه می‌رسد که مردم سوریه نتوانند به شکل مناسب از خود دفاع کنند.

فرانسه و انگلیس اخیرا نیز اعلام کردند، تصمیم دارند به شکل انفرادی مخالفان سوری را کمک تسلیحاتی کنند اما این مساله بدون موافقت اتحادیه اروپا صورت گرفت.

این در حالی است که فرانسه کمی بعد موضع خود را نسبت به این مساله تغییر داده و خواهان ضمانت‌هایی برای رسیدن سلاح‌ها به گروه‌های مخالف میانه رو شد.

چنانکه چندی پیش مقام‌های این کشور اعلام کردند، هنوز موضع‌شان نسبت به لغو ممنوعیت ارسال سلاح به سوریه مشخص نشده است.

اتحادیه اروپا نیز به رغم برگزاری نشست‌های مختلف در خصوص سوریه همچنان شاهد اختلافات میان اعضای این اتحادیه درباره مساله ارسال سلاح به سوریه است به نحوی که فرانسه و انگلیس خواهان ارسال سلاح به سوریه هستند در حالی که آلمان و سوئد و شمار دیگری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با غیرقابل قبول خواندن این مساله در نقطه مقابل فرانسه و انگلیس ایستاده‌اند.

همچنین وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن انفجار تروریستی روز دوشنبه در سوریه که در پی آن 66 تن کشته و زخمی شدند، اعلام کرد: گروه‌های تندرو که برای رسیدن به اهداف خود به اقدامات تروریستی و انفجار دست می‌زنند باید با واکنشی کوبنده از سوی جامعه جهانی رو به رو شوند.

الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان این انفجار تروریستی اعلام کرد: این دومین انفجار بزرگ تروریستی ظرف یک ماه و نیم گذشته در دمشق و در نزدیکی سفارت روسیه است لذا این مساله خطری واقعی برای زندگی و امنیت کارمندان روسیه به شمار می‌رود. ما خواهان واکنشی کوبنده و متحد از سوی اعضای جامعه جهانی در برابر تروریست‌هایی هستیم که دست به انفجار در مناطق مسکونی می‌زنند.

لوکاشویچ همچنین عنوان داشت: بار دیگر از همه طرف‌های درگیر سوریه می‌خواهم با چشم پوشی از خشونت برای حل و فصل بحران سوریه به پای میز مذاکره بیایند.

قدری جمیل، معاون نخست وزیر سوریه نیز در مصاحبه با شبکه المنار لبنان گرو‌ه‌های تندرو در سوریه را به تلاش برای ممانعت از حل و فصل سیاسی بحران سوریه متهم کرد.

وی گفت: زبان مذاکره و متوقف شدن خشونت‌ها دو مساله‌ای هستند که برای متوقف کردن بحران سوریه برای ملت سوریه و همه احزاب سیاسی سوریه در اولویت قرار دارند اما در این میان برخی از متضرران در غرب و کشورهای عربی و نیز مخالفان مسلحی که آرزوهای‌شان را بر پایه دخالت‌های خارجی قرار داده‌اند تلاش می‌کنند تا با برهم زدن اوضاع از حل و فصل سیاسی بحران سوریه ممانعت کنند.

وی تاکید کرد: انفجارهای تروریستی در سوریه نه تنها ملت سوریه را نمی‌ترساند بلکه تصمیم آنها برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه را مصمم‌تر می‌کند و باید بگویم که مهمترین پیروزی که مردم سوریه محقق می‌کنند توقف خشونت و آغاز مذاکرات ملی است.

جمیل در ادامه به دستاوردهای ارتش سوریه اشاره و اعلام کرد: اقدامات شجاعانه ارتش مانع از دخالت غیرمستقیم قدرت‌های خارجی شده و نتایج مهمی را برای سوریه به دنبال دارد.

وی همچنین به اظهارات اخیر جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص سوریه اشاره کرده و گفت: موضع آمریکا از زمان ورود کری به وزارت خارجه این کشور به فرانسه و انگلیس در خصوص مساله مسلح کردن مخالفان نزدیک‌تر شده است.

وی گفت: آمریکایی‌ها در وهله اول نتوانستند اهداف سیاسی خود را به دخالت مستقیم در سوریه مبدل کنند و در حال حاضر تلاش می‌کنند تا اهداف سیاسی خود را با استفاده از ابزار سیاسی محقق کنند چرا که در مداخله مستقیم و غیرمستقیم در سوریه شکست خوردند.

جمیل در ادامه مشخص شدن سرنوشت سوریه را تنها منوط به حضور طرفین درگیر و احزاب سیاسی سوریه بر میز مذاکره خواند و اعلام کرد: امروز مذاکره در سوریه نیازمند شجاعت از سوی گروه‌های سوری است.

وی ادامه داد: امروز بی‌اعتمادی میان دو طرف سایه افکنده و ما باید پل اعتماد را در این میان بیان کنیم. تا بدین وسیله بتوان با همه احزاب سیاسی وارد مذاکره شد. ما در دولت به دنبال ادامه تماس‌ها و فراهم کردن زمینه‌ای مناسب برای مذاکره هستیم.

از سوی دیگر، منابع مخالف سوری نیز از حضور اعضای ائتلاف ملی مخالفان سوریه در نشست روز دوشنبه اتحادیه عرب در خصوص بررسی طرح صلح عربی خبر دادند.

در همین راستا نزار الحراکی، سفیر ائتلاف ملی مخالفان سوریه در قطر در این خصوص به خبرگزاری آناتولی اعلام کرد: ائتلاف مخالفان سوریه در نشست در دوحه پایتخت قطر برگزار شود شرکت کرد و این نشست با هدف بررسی گام‌های آینده برای روند صلح میان فلسطین و اسرائیل است.

الحراکی همچنین تاکید کرده بود که این اولین نشست رسمی است که ائتلاف مخالفان سوریه پس از تحویل کرسی سوریه در اتحادیه عرب در مارس گذشته به آن دعوت شدند.

وی در ادامه حضور در این نشست را پیروزی دیگر برای مخالفان سوریه در عرصه دیپلماتیک قلمداد کرد.

نشست روز دوشنبه به ریاست حمد بن جاسم، نخست وزیر قطر و با حضور روسای هیات‌های کشورهای عضو کمیته طرح صلح عربی و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب به همراه وزیران خارجه کشورهای عربی برگزار شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها