کد خبر: ۱۲۳۴۹۷
زمان انتشار: ۰۷:۰۱     ۱۹ فروردين ۱۳۹۲
هاينونن:
معاون سابق آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت راهبرد مذاكره با ايران نيازمند تغيير است.
598 به نقل از کیهان: اولي هاينونن در مصاحبه با شبكه زد.دي.اف آلمان و درباره چشم انداز دستيابي به توافق بين ايران و گروه 1+5 در مذاكرات هسته اي، گفت: كشورهاي غربي اگر قادر به متوقف كردن ايران نيستند بايد با اين كشور وارد معامله شوند و با دادن يك پيشنهاد جديد كه جذابيت اقتصادي زيادي داشته باشد آنها را راضي كنند.
معاون پيشين امور پادمان هاي آژانس درباره مذاكرات غرب با ايران در آلماتي گفت: به نظرم راهبرد مذاكرات هسته اي نيازمند تغيير است و بايد به روش ديگري پيگيري شود.
خبرنگار اين شبكه با اشاره به اظهارات باراك اوباما مبني بر اينكه ايران يكسال تا قابليت ساخت بمب اتم فاصله دارد، از هاينونن پرسيد آيا مي توان تا آن زمان صبر كرد كه وي در پاسخ گفت: اين موضوع بسته به اين است كه خط قرمز شما كجا تعيين شده باشد. برخي حتي غني سازي 20 درصدي ايران را نيز نمي پذيرند و اين مرحله را خط قرمز مي دانند عده اي هم معتقدند كه خط قرمز براي ايران زماني است كه اين كشور به حد كافي سانتريفيوژ براي توليد اورانيوم با درصد غني سازي بالا در اختيار داشته باشد.
هاينونن ادامه داد: گروه سومي هم هستند كه بر اين باورند ايران اورانيوم غني سازي شده با درصد بالا در اختيار دارد اما به زمان نياز دارد تا آن را تبديل به سلاح اتمي كند، در نتيجه بايد ببينيم منظور از فرصت و خط قرمز براي آنها چه مرحله اي است.
اين مقام سابق آژانس در پاسخ به اين سوال كه ايران چه زماني به حد كافي پلوتونيوم مورد نياز براي ساخت بمب اتمي[!؟] را در اختيار خواهد داشت، گفت: اين مرحله به زمان زيادي نياز دارد و به فرض راه اندازي رآكتور آب سنگين اراك تا سال 2014، براي اينكه بتواند اولين محموله پلوتونيوم خود را بدست آورد بيش از يكسال ديگر زمان نياز دارد و نزديك ترين زمان براي اين كشور اواخر سال 2015 خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها