کد خبر: ۱۲۳۲۷۴
زمان انتشار: ۱۰:۴۸     ۱۸ فروردين ۱۳۹۲
«ديدگاه [ آيت الله] خامنه اي در اين باره كه غرب را تخطئه مي كند بر فضاي گفتماني نخبگان در ايران غلبه دارد».
نشريه آمريكايي نشنال اينترست ضمن درج تحليل فوق، به بررسي اين پرسش پرداخت كه چرا تحريم هاي ايران كارآيي ندارند؟ به نوشته اين نشريه «آمريكا از نفوذ خود در سيستم مالي بين المللي براي اعمال گسترده ترين تحريم ها عليه ايران استفاده كرده است.

 در گزارش جديدي كه هفته گذشته منتشر گرديد و براساس متجاوز از سي مصاحبه عميق و تأييد شده با مقامات ارشد سياسي، كارشناسان و اعضاي جامعه تجاري ايران تنظيم گرديده، ما نشان داده ايم كه تحريم ها بين نخبگان اثرپذيري محسوسي نداشته اند. روايت و ديدگاه[آيت الله] خامنه اي كه غرب را به عنوان يك گروه بيرحم، غيراخلاقي و مترصد غلبه بر ايران و وابسته كردن آن به قدرت هاي غربي ترسيم مي كند، همچنان بر فضاي گفتماني نخبگان غلبه دارد. در مباحثات داخلي نقطه نظرات وي غيرقابل سرپيچي بوده و علاوه بر آن بر اثر ادامه خصومت هاي خارجي، گفتمان وي تثبت شده است.»

اين نشريه آمريكايي با تأكيد بر اينكه «اقتصاد ايران به واسطه انعطاف، توانسته با تحريم ها تطبيق پيدا كند نه اينكه درهم بشكند» مي افزايد: تحريم ها موجب گرديده كه آن كشور سياست «اقتصاد مقاومتي» را در پيش گيرد. اين رويه كوتاه و ميان مدت از طرق مختلف انجام گرفته است، منجمله با حفظ موازنه مثبت تجاري از طريق كنترل واردات و با حفظ موازنه مثبت پرداخت ها ازطريق استفاده از منابع مالي داخلي براي سرمايه گذاري در پروژه ها، اتكا به ذخاير ارز خارجي، كاهش وابستگي بودجه دولت به درآمد نفت، بالا بردن درآمدها از طريق اخذ ماليات و خصوصي سازي و افزايش حجم پالايش نفت در داخل جهت استفاده از مازاد نفت خام در داخل و تغيير نوع مواد انرژي زا در داخل و آزادسازي گاز براي صادرات.

علاوه بر آن الگوهاي تجاري نيز مجبور شده اند كه معاملات را در عوض شبكه هاي بانكي در شبكه هاي غيررسمي مالي انجام دهند و اجناس به صورت پاياپاي معامله شوند.اين نشريه نوشت: هيچگونه مدركي وجود ندارد كه حاكي از كاهش شتاب برنامه هسته اي ايران در طول چهار سال گذشته باشد. ذخيره اورانيوم با غلظت پايين و اورانيوم با غلظت متوسط و همچنين نصب سانتريفيوژهاي نسل اول و دوم افزوده شده اند.

 به نظر مي رسد مسير برنامه به طوركلي در بهترين حالت اثرناپذيري از تحريم ها بوده، و در بدترين حالت تحريم ها تا حدودي عامل حركت آن بوده است. افزايش تحريم ها و استفاده از آنها به عنوان يك عامل چانه زني موجب مي گردد كه ايران نيز تشويق شود برنامه خود را توسعه داده و عوامل چانه زني خود را ايجاد نمايد. شايد مهمتر از آن است كه اين عوامل موجب گرديده كه ايران نسبت به برنامه تعهد بيشتري يافته و مصونيت سياسي داخلي آن افزوده شود.

اين نشريه آمريكايي در پايان نوشت: به نظر مي رسد بايد از تحريم ها به عنوان عامل چانه زني طبق اهداف تعيين شده قبلي استفاده شود در غير اين صورت به نظر نمي رسد ايران سرتسليم در مقابل فشارها فرود بياورد. موضع مقامات جمهوري اسلامي با اين وضعيت غيرقابل چالش بوده و به نظر نمي رسد كه افراد كليدي بخواهند در موقعيت تغيير سياست اقدام و لابي آشكار بكنند.

کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها