کد خبر: ۱۲۲۴۹۹
زمان انتشار: ۲۰:۲۸     ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
598: 28 اسفند سال گذشته در حالی که دانشگاه ها و نیز رسانه ها در تعطیلی به سر می بردند پایگاه خبری شبکه ایران مدعی شد محمود احمدی نژاد در نامه ای به وزیر علوم خواستار برکناری رئیس دانشگاه تهران و تربیت مدرس شده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، احمدی نژاد در قسمتی از این نامه آورده است: متاسفانه و بر اساس اطلاعات دقیق در دو دانشگاه مهم ، دانشگاه تهران که مادر دانشگاه های کشور و پرافتخار ترین آن است و دانشگاه تربیت مدرس که تنها مرکز رسمی تربیت مدرسین کشور است فضای عمومی به گونه ی دیگری مدیریت میشود که نه تنها سازنده نیست ، بلکه تا حدودی در نقطه مقابل حرکت عمومی ملت و شئون دانشگاه و دانشگاهیان است.

این اقدام احمدی نزاد البته بی پاسخ نماند و در همان ساعات ابتدایی انتشار این خبر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل نسبت به این نامه واکنش دادند.

در این بیانیه آمده است: نگرانیم رسانه ای شدن نامرسوم نامه رئیس جمهور به وزیر علوم در این باره، یک منجی نمایی از چهره رئیس جمهور و توجیه افکار عمومی باشد.

این اتحادیه متذکر شد: طبق بررسی های انجام شده توسط اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، در این خصوص مشخص شد هماهنگی و همکاری بین رئیس جمهور و وزیر علوم وجود نداشته و وزیر علوم نسبت به این خواسته رئیس جمهور مقاومت کرده است.

این شائبه از آنجایی قوت گرفته بود که در بهار 90 اقدام قابل توجهی در خصوص طرح تفکیک جنسیتی آغاز شده بود.

امروز اما صادق زیبا کلام که گویا از نامه رئیس جمهور بُل گرفته باشد در نامه ای به احمندی نژاد و با تمسک به این نامه نوشت: یا بنظر جنابعالی با عنایت به کارنامه وزارت علوم و با عنایت به عملکرد امثال مدیریت دانشگاه علامه ظرف 4 سال گذشته، می بایستی همچنان بسروقت دکتر فرهاد رهبر بروید که یکصدم قلع و قمع های دانشگاه علامه ویکهزارم قلع و قمع های وزارت علوم را بعد از 22 خرداد 88 نداشته است؟

نامه تند زیباکلام اما چنان مورد توجه برخی رسانه های مدعی اصولگرایی قرار گرفت که برخی از این رسانه ها نامه زیباکلام به احمدی نژاد را در صدر اخبار خود قرار دادند.

زیباکلام در نامه خود عنوان کرده بود اگر فضای امنیتی مدنظر رئیس جمهور است رئیس دانشگاه تهران در صف آخر برکناری است چرا که بعد از 22خرداد 88 بسیاری! از دانشجویان و اساتید از حق تحصیل و تدریس محروم شده اند.

تمسک زیباکلام به نامه احمدی نژاد برای برکناری روسای دانشگتاه های تهران چندان هم تعجب آور نبود چرا که وی توانست با استفاده از فضای بدست آمده از نامه احمدی نژاد برخی سخنان نامعقول را تکرار کند.

طلاقی خط زیباکلام احمدی نژاد  چندان هم دور از ذهن نبود چرا که اشکل به طرح تفکیک جنسیتی و بازنشستگی اساتید هم در نامه زیباکلام نمود دارد و هم در سابقه احمدی نژاد.

زیباکلام در انتهای نامه خود می نویسد اگر قرار است که ریاست دانشگاه تهران بنا بر دلایل دیگری برکنار شوند، پس در آنصورت پای مسائل دیگرهمچون وجود فضای سیاسی نامطلوب در دانشگاهها و امثالهم را بمیان نکشید چون ازاین بابت با بودن وزارت علوم ، دانشگاه علامه و بسیاری داشگاههای دیگروعملکردی که آنان بعد از 22 خرداد 88 داشته اند، تصور نمی کنم به این زودی ها  نوبت به دانشگاه تهران و دکتر فرهاد رهبر برسد.
15 تیرماه سال 90 بود که احمدی نژاد نیز در نامه ای به وزیر علوم بر ضرورت خودداری از بازنشسته نمودن بی‌رویه اساتید تا بررسی و تصویب آئین‌نامه بازنشستگی اعضای هیئت علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز جلوگیری از اقدامات سطحی و غیرعالمانه در برخی دانشگاه‌ها مبنی بر اعمال رشته‌ها و کلاس‌های تک‌جنسیتی تأکید کرد.

در متن نامه احمدی‌نژاد که در سایت دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری منتشر آمده است: شنیده شده است که اساتید بی‌رویه بازنشسته می‌شوند. ضروری است تا بررسی و تصویب آئین‌نامه بازنشستگی اعضای هیئت علمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی از هر نوع بازنشسته نمودن اعضا خودداری شود.

قابل ذکر است بحث تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها از اواخر بهار سال 90 مورد پیگیری وزارت علوم قرار گرفت و درحالی که یک روز قبل از انتشار این نامه، وزیر علوم در سخنانی، اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها را طرحی مطلوب و مورد درخواست اکثر دانشجویان، مردم و مراجع تقلید عنوان کرده بود، رئیس جمهور در نامه‌ای، خواستار لغو این طرح شد.

با این حال به نظر می رسد همانطوری که دانشجویان گفته اند انتشار این نامه یک ژست انتخاباتی برای احمدی نزاد در آستانه انتخابات باشد چیزی که اکنون مورد سوءاستفاده صادق زیباکلام نیز قرار گرفته و در نتیجه مورد ذوق زدگی برخی رسانه ها!

فضای امنیتی در دانشگاه ها البته آن چیزی نیست که این روزها درباره آن می گیوند. پیشتر برخی دانشجویان و اتحادیه های دانشجویی طرح این موضوع را موضوعی فرعی و حرکت در پازل دشمن خوانده بودند.

به طوری که در نامه اخیر خود نیز عنوان کردند: باید از آقای رئیس جمهور پرسید منظورشان از رویکرد امنیتی در دانشگاه ها چیست؟ رویکرد امنیتی در دانشگاه ها حرف نادرستی است که سالها از سوی بیگانگان و معاندین در فضای دانشگاه منتشر می شود و اگر آقای رئیس جمهور چنین تلقی ای از فضای دانشگاهی دارند، این خود دلیلی بر بیگانه بودن با این فضاست چراکه علی رغم تلاش عده ای برای مخدوش نشان دادن فضای دانشگاه، عرصه دانشگاهی به سیاهی تصویر شده دروغین نیست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها