598 به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران: «در انتخابات، همهی سلیقهها و جریانهای معتقد به جمهوری
اسلامی باید شركت كنند؛ این، هم حق همه است، هم وظیفهی همه است. انتخابات
مال یك سلیقهی خاص، مال یك جریان فكری و سیاسیِ خاص نیست. همهی كسانی كه
به نظام جمهوری اسلامی و به استقلال كشور معتقدند، به آیندهی كشور اهمیت
میدهند، دلشان برای منافع ملی میسوزد، باید در انتخابات شركت كنند. رو
گرداندن از انتخابات، مناسب كسانی است كه با نظام اسلامی مخالفند.»
به نظر می رسد سوء برداشت های مختلف از این فرمایشات رهبری، ما را به این سمت می کشاند، که تحلیلی واقعی از فرمایشات ایشان در این باره ارائه دهیم.
پس
از سخنرانی رهبری در روز اول فرودین برخی از چهره ها و شخصیت ها به تحلیل
های مختلفی از صحبت ایشان پرداختند برای مثال حجت الاسلام و المسلمین محسن
غرویان در گفت وگو با ایلنا حضور محمد خاتمی در انتخابات را باعث تحقق
حماسه ی سیاسی دانست، این تحلیل ها که نشان از فهم ناصحیح از بیانات رهبر
انقلاب است ما را بر آن داشت تا تحلیلی دقیقتر و نزدیک بر صواب از سخنان
ایشان ارائه دهیم.
به نظر می رسد بررسی تحلیلی فرمایشات ایشان بدین ترتیب است:
1.واژه ی انتخابات: بی شک منظور رهبری از واژهی انتخابات به دو معنا می توان برداشت کرد:
1.معنای خاص آن: انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه92
2.معنای عام آن: همه ی انتخابات های بعد از انقلاب اسلامی
الف.بررسی
معنای خاص: با توجه به اینکه ایشان در شروع فرمایشاتشان اشاره به
انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه 92 می کنند، بنابراین انتخابات به
معنای خاص آن مورد توجه ایشان بوده است.
ب.بررسی معنای عام: «انتخابات در كشور ما مظهر «حماسهی سياسی» است».... «مظهر اقتدار نظام اسلامی است»؛ «مظهر آبروی نظام است». ... «انتخابات مظهر ارادهی ملی است»، «نماد مردمسالاری اسلامی است». این جملات مخصوصا عبارت در کشور ما به خوبی می رساند رهبری معنای عام انتخابات را نیز مدنظر دارند.
2.عبارت های همهی سلیقهها و جریانهای معتقد به جمهوری اسلامی و مال یك جریان فكری و سیاسیِ : اثبات عبارت اول و نفی عبارت دوم نشان دهنده ی این است که رهبری با تعدد کاندیداها موافق هستند.
3. عبارت های نظام جمهوری اسلامی ، استقلال كشور و آیندهی كشور و منافع ملی:
این عبارات در صورتی که افراد به این مولفه ها اعتقاد عملی داشته باشند و
به آن ها اهمیت بدهند، نشان دهنده ی این است که می توانند در انتخابات شرکت
کنند.
4.عبارت رو گرداندن از انتخابات: این عبارت با توجه به اشاره ی صریح رهبری نشان دهنده ی مخالفت با نظام اسلامی است.
اکنون سوال این است که، محمد خاتمی و هم مرامان وی در عرصه سیاسی حق شرکت در انتخابات را دارند؟
به
نظر می رسد نیازی نیست اشاره ای به عملکردش در دوران تصدی وی در دوران
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معارضه اش با شهید آوینی بر سر لیبرالیسم در
مورد اعتقاد به نظام جمهوری اسلامی، عملکرد دولت اصلاحات در مورد آِینده ی و استقلال کشور و عملکرد در دوران فتنه88 در مورد منافع ملی داشته
باشیم، بلکه کافی است که فقط با اشاره به مفاهیم خاص و عام انتخابات در
فرمایشات رهبری و عملکرد خاتمی در انتخابات مجلس نهم حقانیت حضور خاتمی و
همراهانش را در انتخابات بررسی کنیم. با توجه به اینکه همه بر این نکته
واقفیم که اشاره ی رهبری علاوه براینکه بر مفهوم خاص انتخابات بوده است،
مفهوم عام را در نظر داشته است، بنابراین:
1.حق حضور برای رأی دادن:
با توجه به اینکه وی در انتخابات مجلس نهم رای داده است، بنابراین وی به
عنوان رای دهنده دارای صفات مدنظر بوده است و دوباره حق رأی دادن را دارد،
ضمن اینکه هیچ قانونی جلوگیری از رأی دادن را تجویز نکرده است.
2.حق حضور برای کاندیداتوری:
با توجه به اینکه اصلاحات(بصورت خاص طیف مجمع روحانیون مبارز) انتخابات
مجلس نهم را از جهت معرفی کاندیداها تحریم کردند، برداشت قطعی از فرمایشات
رهبری این است که:
محمد خاتمی و همراهانش از روگردانان انتخابات به معنای عام آن قلمداد می گردد و حق کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری92 را ندارد.
البته این تحلیل تنها
با واقعیت هایی است که از عملکرد وی و همراهانش در انتخابات مجلس نهم حاصل
می شود و اگر بر این مسائل عملکرد این افراد در فتنه؛ را نیز اضافه کنیم
این گروه مصداق کسانی هستند که قانون را تمکین نکردند و بر علیه جمهوریت
نظام شوریدند که این نیز خود مانع از کاندیداتوری و تایید صلاحیت این افراد
برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری می شود.