کد خبر: ۱۲۱۸۱۷
زمان انتشار: ۱۳:۰۷     ۳۰ اسفند ۱۳۹۱
روزنامه لس آنجلس تایمز امروز در مطلبی با اشاره به پیشنهاد 5 + 1 در مذاکرات اخیر به ایران به بیان جزئیاتی از این بسته پیشنهادی به نقل از یک دیپلمات پرداخته است. این روزنامه همچنین اشاره کرده است که مقامات اسرائیلی از این پیشنهاد به ایران چندان راضی نیستند.

به گزارش 598، تابناک نوشت: بعد از آنکه مذاکرات ایران و 5 + 1 در آلماتی قزاقستان گویا ناظر بر یک چرخش در مذاکرات بوده و 6 قدرت جهانی پیشنهادی مثبت را به ایران در خصوص برنامه هسته ای ارائه کردند، اکنون به مرور مشخص میشود که جزئیات دقیق این پیشنهاد چه بوده است و رویکرد 5 + 1 در برابر این پیشنهاد به ایران چگونه بوده است.

در همین خصوص روزنامه لس آنجلس تایمز امروز در مطلبی با اشاره به این موضوع که پیشنهاد 5 + 1 به ایران منجر به افزایش تنش میان آمریکا و اسرائیل شده است، نوشته که مقامات اسرائیلی از این پیشنهاد به ایران چندان راضی نیستند و به عقیده آنها 5 + 1 در این مذاکرات بیش از آنچه مورد نیاز بوده به ایران امتیاز داده است.

این مطلب ضمن یادآوری این نکته که شش قدرت به چرخش مواضع خود در مذاکرات اخیر با ایران اذعان کرده­اند نوشته: پیشنهاد 5 + 1 به ایران تعلیق موقت غنی سازی اورانیوم در فردو به جای تعطیلی کامل این تاسیسات در قبال اجازه انجام تجارت و معاملات تجاری ایران به وسیله طلا و فلزات گرانبها بوده است.

این روزنامه به نقل از یکی از مقامات آمریکایی آورده که این پیشنهاد به ایران برای خرید زمان تا مذاکرات بعدی، بدون آنکه ایران فرصت غنی سازی بیشتری را داشته باشد، بوده است. این دیپلمات آمریکایی گفته است که 5 + 1 هدف اصلی خود را که توقف غنی سازی با غلظت متوسط و خروج میله های سوختی از ایران است را هرگز کنار نگذاشته است.

اما با این وجود مقامات اسرائیلی عنوان کرده اند که 5 + 1 در این مذاکرات بیش از آنچه که لازم بوده است به ایران امتیاز داده است. به نوشته روزنامه لس آنجلس تایمز مقامات اسرائیلی بر این باور هستند که از فشار تحریم ها باید در این مذاکرات استفاده میشد تا ایران را بدون دادن هیچ امتیازی مجبور به توقف غنی سازی کرد.

از سوی دیگر این روزنامه همچنین اشاره کرده است که فرانسه نیز در میان 5 + 1 با دادن این امتیاز به ایران مخالف بوده است و دیپلمات های فرانسوی بر این عقیده بوده اند که با دادن یک چنین امتیازاتی 5 + 1 باید مطالبات بیشتری را از ایران درخواست کند. اما در نهایت فرانسه نیز با این پیشنهاد در آلماتی موافقت کرده است.

این مطلب با اشاره به جوی که در ایران از مذاکرات اخیر به وجود آمده است: نوشته که در ایران، مقامات ارشد سیاسی و همچنین بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده هستند که این چرخش مواضع در میان اعضای 5 + 1 به عنوان از دست رفتن امید غرب برای تاثیر گذاری تحریم ها بوده است.

در همین حال دیپلمات آمریکایی که نخواسته است نامش فاش شود ادعا کرده است که این امتیازات به ایران از این جهت داده شده است که در نهایت مبنای مشترک و اعتماد سازی اولیه برای توقف کامل غنی سازی اورانیوم 20 درصد و خروج اورانیوم غنی شده از ایران محقق شود و 5 + 1 به هیچ وجه از خواسته های اساسی خود کوتاه نخواهد آمد.

به گزارش تابناک، بعد از انجام مذاکرات چندی پیش در استانبول در سطح فنی، اتحادیه اروپا اعلام کرده است که جزئیات بیشتری از بسته پیشنهادی 5 + 1 به ایران در این مذاکرات تشریح شده است ولی این بیانیه هیچ جزئیاتی از چگونگی تشریح شدن این بسته به ایران به دست نداده است.

ادامه مذاکرات 5 + 1 با ایران قرار است در ماه آوریل صورت پذیرد و این در حالی است که از هم اکنون چرخش مواضع 5 + 1 در برابر ایران و بحث بر سر تاثیر تحریم ها در میان تحلیلهای خارجی بیشتر شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها