کد خبر: ۱۲۰۹۵۴
زمان انتشار: ۱۲:۳۲     ۲۶ اسفند ۱۳۹۱
یک پژوهشگر حوزه‌ی رسانه گفت: برای بهره‌گیری از فرهنگ غنی اسلامی و دینی در زیرساخت‎های رسانه‌ی کشور، ورود جدی کارشناسان حوزوی در این زمینه بسیار ضروری است.

به گزارش 598، محمدحسین فرج‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در زنجان، اظهار کرد: رسانه، تعاریف مختلفی دارد و حداقل تعریف آن حلقه‌ی واسطه بین فرستنده و گیرنده است. برای تعریف پیام رسانه‌یی هم باید یک بسته‌ی کامل از مباحث پشت‌پرده‌ی رسانه تا مفاهیم تأثیرگذار پیام رسانه‌یی را شناخت و مورد بررسی قرار داد.

وی که مولف سه کتاب در زمینه‌ی رسانه و سینماست، بیان کرد: در دورانی هستیم که رسانه‌های رقیب با سرمایه‌گذاری جدی روی جزیی‎ترین مسائل رسانه‌یی خود، حتا برای تأثیرگذاری بر کل جهان برنامه دارند.

این پژوهشگر با اشاره به فعالیت‌های رسانه‎یی داخل کشور، گفت: در دهه‌ی اخیر، تلاش‌های خوبی در زمینه‌ی رشد رسانه‌ها در کشور شده است، هرچند هنوز مباحث عمیق پیش‌زمینه‌ی فعالیت رسانه‌یی و تحقیقات آکادمیک و جدی را کم داریم.

فرج‌نژاد با بیان این‌که رسانه بخشی از غذای روح است، گفت: همان‌طور که هر فرد به غذای جسم خود دقت دارد، باید برای غذای روح نیز با دقت عمل کرد، زیرا بهداشت روانی و سلامت اجتماعی در گرو انتخاب صحیح برنامه‌های رسانه‌یی است. انتخاب صحیح در این حوزه با سواد رسانه‌یی امکان‌پذیر است، تا انتخاب رسانه‌یی، یک انتخاب عاقلانه باشد.

این طلبه‌ی حوزه‌ی علمیه با تأکید بر این‌که رسانه‌ها در جنگ نرم، هم‌پوشانی ملموسی دارند، ادامه داد: در تنوع برنامه‌های رسانه‌یی که از سوی طراحان جنگ‌ نرم تولید می‌شود باید تلاش کنیم در تیررس اندیشه‌ها و نشانه‌های آن‌ها قرار نگیریم و لازمه‌ی این کار، مطالعه‌ی جدی و افزایش سواد رسانه‌یی است.

این پژوهشگر رسانه با تأکید بر این‌که سینمای ایران، سینمای ضعیفی نیست، اظهار کرد: پتانسیل‎های خوبی در سینمای ایران وجود دارد و اکنون نیز فیلم‎ها و کارگردان‌هایی در طراز جهانی داریم، هرچند باید قبول کرد که سینمای بدنه‌ی کشور ما ضعف جدی دارد، البته ضعف در بدنه در سینمای آمریکا نیز وجود دارد. با حذف برخی تفکرات غلط در سینمای ایران و توجه به عمق و غنای پتانسیل‎های بومی، آینده‌ی سینمای کشور بسیار روشن و مترقی خواهد بود.

فرج‎نژاد افزود: در دنیای کنونی کودکان نیز مخاطبان جدی رسانه‎ها هستند و با توجه به تأکید دشمن بر پیش بردن جنگ‌ نرم در همه‌ی موقعیت‌ها و استفاده از برخی نمادهای خاص این تفکر در انیمیشن‌های کودکان، ضروری است تا با آموزش غیرمستقیم و تأکید بر سواد رسانه‌یی در کودکان که مبتنی بر چهار بعد زیبایی‌شناسی، احساسی، شناختی و اخلاقی است، اهداف دشمن را شناسایی و نقش بر آب کنیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها