کد خبر: ۱۲۰۹۴
زمان انتشار: ۲۱:۴۳     ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۰
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ابراز تأسف از تجملاتی که باعث ازدواج نکردن بسیاری از جوانان می‌شود، اظهار داشتند: بسیاری از دختران و پسران به دلیل تجملات، پشت گردنه ازدواج مانده‌اند.
به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، امروز در مراسم سوگواری سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در مدرسه امیر‌المؤمنین قم، اظهار داشتند: در عزاداری‌‌ها، فضائل حضرت زهرا(س) چون علم و دانش، فداکاری، زهد، مقام والا و... بیان می‌شود و بسیاری نسبت به آنها آگاه می‌شوند، ولی پیام این فضائل مورد غفلت واقع می‌شود.

*پیام های فضائل حضرت زهرا(س) را بین کنیم

ایشان افزودند: فضائل حضرت صدیقه کبری(س) بی‌شمار است که انسان نمی‌تواند آنها را بیان نماید، ولی همین فضائلی که انسان می‌تواند آن ها را بیان کند، باید در کنار آن پیامی هم که در آن وجود دارد، برای دیگران تبیین شود تا انسان بتواند خود را در مسیری که حضرت زهرا(س) پیموده است، ‌قرار دهد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این خداوند پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) را از انسان‌هایی مثل خودمان آفرید که آنها را الگو قرار دهیم، خاطرنشان کردند: خداوند پیامبر(ص) و سایر انبیا و ائمه اطهار(ع) را از جنس خودمان آفرید که انسان بفهمد اگر اراده داشته باشد، می‌تواند در برابر وسوسه‌های نفسانی مقاومت کند.

معظم‌له با تأکید بر این که عمل معصومین(ع) بیش از بیانشان تأثیرگذار بود، افزودند: اگر این بزرگواران از  جنس فرشتگان بودند، عملشان نمی‌توانست سرمشق انسان ها باشد.

ایشان با تأکید بر این که انسان می‌تواند به هر‌اندازه‌ای که می‌تواند مسیری که اهل‌بیت(ع) نشان داده‌اند را‌ طی کنند، ابراز داشتند: هر انسانی می‌تواند به اندازه‌ای که توان دارد، در مسیر اهل‌بیت(ع)  قدم بردارد.

*از غیر خدا فارغ شویم

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در بیان نمونه‌هایی از فضائل حضرت زهرا(س) و پیام‌های آن، گفتند: عبادت حضرت فاطمه(س) به گونه‌ای بود که از ترس خداوند، بدن مبارکش به لرزه‌ می‌افتاد؛ این فضیلت حضرت صدیقه کبری(س) به ما می‌آموزد که در هنگام نماز از غیر خدا فارغ شویم و به مسائل دیگر فکر نکنیم.

ایشان، سادگی زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) و عروسی او را از دیگر فضائل این بانوی بزرگوار معرفی کرده و افزودند: این فضیلت حضرت زهرا(س) به ما می‌آموزد که از تجملات در امر ازدواج و عروسی ها بپریزیم.

این مرجع تقلید با ابراز تأسف از تجملاتی که باعث ازدواج نکردن بسیاری از جوانان می‌شود، اظهار داشتند: بسیاری از دختران و پسران به دلیل تجملات، پشت گردنه ازدواج مانده‌اند.

ایشان درادامه سخنان خود، دو خطبه حضرت فاطمه در مسجد با مردم و در بستر بیماری با زنان مدینه را از مهم‌ترین فضائل آن حضرت برشمرده وتصریح کردند: اگر در فضائل حضرت زهرا(س) هیچ فضیلتی جزء این دو خطبه نبود، همین برای سیدة النساء العالمین بودن ایشان کفایت می‌کرد.

* موضع گیری در برابر انحراف مسئولان

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی افزودند: خطبه‌ای که آن حضرت در مسجد در میان اصحاب و مردم خطاب به آنها و خلیفه وقت قرائت کردند، به همه ما می‌آموزد که هیچ گاه امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید، حتی اگر مشاهده کردید مسئولان شما قدم انحرافی بر می‌دارند، اعتراض کنید.

ایشان با تأکید بر این که یکی از مشکلات امروز ما، فراموش شدن امر به معروف و نهی از منکر است، خاطرنشان ساختند: یکی از آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر  عدم استجابت دعا است.

* راه‌های استجابت دعا

معظم‌له با اشاره به روایات ائمه معصومین(ع) درباره استجابت دعا، ‌اظهار داشتند: ترک نشدن امر به معروف و نهی از منکر، توبه از گناهان و نخودن غذای حرام از راه‌های استجابت دعا می‌باشد.

*وظیفه خود را انجام دهیم

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به واقعه عاشورا و شهدای کربلا، اظهار داشتند: ما در زیارت می‌خوانیم که کاش از یاران اباعبد‌الله(ع) بودیم و در واقعه کربلا حضور داشتیم؛ در صورتی که امام حسین در پاسخ یه این سؤال ما فرموده‌اند "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا". این سخن به ما می‌گوید که امروز نیز کربلاها، عاشوراها، عمر سعد‌ها، شمر‌ها و... وجود دارد؛ براین اساس می‌توانیم همانند یاران امام حسین(ع) وظیفه خود را انجام دهیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰
۰
۰
به سامری بگویید نماز خود قضا کند...
http://ammariyon.ir/fa/pages/?cid=10132
------
نوامیس شیعه، فقط به جرم حب علی(ع) تحت تعدی هستند؛ آن وقت ما...؟!
http://ammariyon.ir/fa/pages/?cid=10131
**********
لطفا این دو خبر مهم تحلیلی را به صورن ویژه بازتاب دهید.
با تشکر
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها