کد خبر: ۱۲۰۵۶۹
زمان انتشار: ۰۹:۲۰     ۲۴ اسفند ۱۳۹۱
«آمريكا در پرونده هسته اي ايران نمي خواهد به بن بست برسد».
روزنامه، الشرق الاوسط در اين باره نوشت: كنفرانس مطبوعاتي وزراي خارجه عربستان و آمريكا كه هفته گذشته در رياض برگزار شد، نكات عجيبي داشت. وزير خارجه عربستان بسيار روشن و واضح سخن گفت، در حالي كه همتاي آمريكايي اش- اگر نگوييم با ترديد زياد- بسيار پيچيده و مبهم حرف زد. فيصل گفت كه سياست مذاكره با ايران در مورد پرونده هسته اي باعث خواهد شد تا سرانجام ايراني ها به بمب اتمي دست پيدا كنند(!).

اين روزنامه سعودي مي افزايد: آمريكايي ها واقعا در پرونده هسته اي ايران چه مي خواهند؟ مايل هستند در پرونده سوريه چه اتفاقاتي بيفتد و چه چيزهايي رخ ندهد؟ سال ها مذاكره هسته اي با ايران و يك سال و نيم فكر كردن در پرونده سوريه ما را به اين نتيجه مي رساند كه طرح سوال از آمريكا در مورد اين دو پرونده ديگر صحيح نيست؛ بلكه واقعيتي ديگر وجود دارد. آمريكاي اوباما ديگر نمي خواهد در هيچ تنشي در خاورميانه وارد شود كه در نهايت راه مجبور شود به شكل مستقيم يا حتي غيرمستقيم دخالت نظامي كند. آنها در افغانستان و عراق اين دخالت را تجربه كرده و نتيجه اش براي منافع و هيبت آمريكا بسيار دردناك بود.

در ادامه اين يادداشت آمده است: ايران مناطق نفوذ جديدي در خاورميانه به دست آورده و اهرم هاي نويني براي مذاكره در اختيار دارد. دو موضوع وجود دارد كه آمريكاي اوباما مدعي تحقق آنهاست؛ امنيت بيشتر براي آمريكا و دستيابي به راه حل هايي در خاورميانه بدون بروز جنگ. همين دو نكته است كه باعث قدرت موضعگيري ايران شده است. آمريكا حتي براي خارج كردن نيروهايش از عراق به ايران نياز داشت.

با توجه به اين نكته ايران نيز شروع به گسترش نفوذش در عراق و سوريه و لبنان كرده و جبهه هاي جديدي را نيز در يمن و بحرين باز كرد و همزمان فعاليت هسته اي خود را نيز افزايش داد. در مرحله پس از خروج آمريكايي ها از عراق، ايران از گسترش نفوذ خود در مناطق سنتي دست كشيده و شروع به ايجاد قدم گاه هايي جديد كرد. ايراني ها در واقع مطمئن هستند كه تا افقي غيرقابل مشاهده، قادر به پيشروي هستند. در پرونده هسته اي، آمريكا ديگر قادر به عبور از روسيه نيست.

تحليلگر الشرق الاوسط معتقد است: آمريكايي ها در حقيقت مشغول اغواي ايراني ها هستند و نه تهديد اين كشور، تا به «سال هاي استقرار و امنيت» بازگردند. در پرونده هسته اي؛ حداكثر كاري كه مي كنند، نگاه داشتن محاصره اقتصادي و در پرونده سوريه، عدم كمك به انقلابيون است تا به ايراني ها بهانه تعرض به اسرائيل از طريق موشك هاي حزب الله را ندهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها