کد خبر: ۱۲۰۴۳۳
زمان انتشار: ۱۲:۱۳     ۲۳ اسفند ۱۳۹۱
نماینده پارلمان سوریه با تأکید بر اینکه کشورهای غربی منطقه جرأت دخالت نظامی در سوریه را ندارند تصریح کرد: این کشورها به خاطر ترس از هدف قرار گرفتن اسرائیل از سوی جریان مقاومت، سناریوی لیبی را در سوریه اجرا نخواهند کرد.

«محمد زهیر غنوم» نماینده پارلمان سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس، حفظ آرامش و امنیت صهیونیست‌ها را اولویت اول ناتو و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دانست و اظهار داشت: همه کشورهای غربی بر این نکته واقفند که چنانچه اقدامی علیه سوریه به عنوان یکی از ارکان جریان مقاومت در منطقه انجام دهند، رژیم صهیونیستی اولین گزینه و هدف جریان مقاومت برای مقابله با غربی‌ها و جریان صهیونیسم جهانی خواهد بود.

موانع پیش روی دخالت نظامی غرب در سوریه

وی به پشتیبانی کشورهایی مانند چین، روسیه، ایران و نیز کشورهای آمریکای لاتین و ونزوئلا از سوریه اشاره کرد و گفت: حمایت کشورهای قدرتمند فوق و نیز ترس از وارد شدن آسیب به رژیم صهیونیستی از جمله موانعی است که تاکنون غربی‌ها را از دخالت نظامی در سوریه باز داشته و آنان را به سمت توطئه‌چینی و حمایت از تروریست‌های فعال در سوریه متمایل ساخته است.

نماینده پارلمان سوریه در ادامه به تشریح برخی وقایع رخ داده در طول مدت تحولات سوریه پرداخت و حمله رژیم صهیونیستی به مراکز پژوهشی سوریه را یک ترفند نظامی برای محک زدن توان رزمی این کشور در بعد از آغاز تحولات در این کشور عنوان کرد.

غنوم با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در تلاش برای تضیف نظامی و لوجستیکی سوریه است اظهار داشت: رژیم صهیونیستی در صدد بود تا به وسیله این حمله نظامی سوریه را به واکنش متقابل وادار سازد بلکه بتواند توان و قدرت دفاعی و نظامی این کشور را مورد ارزیابی قرار دهد اما سوریه با خویشتنداری کنش‌های این رژیم را بدون واکنش باقی گذاشت و مانع از دستیابی رژیم صهیونیستی به اهداف شومش شد.

وی از برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند قطر و عربستان به عنوان توطئه‌گران واقعی سوریه نام برد و تاکید کرد: تلاش این کشورها در اعزام تروریست به سوریه، حمایت مالی از این تروریست‌ها و تسهیل روند قاچاق اسلحه برای آنها، به ثمر نشست و این روند خصمانه تا به آنجا پیش رفت که این کشورها توانستند برای مدت زمان کوتاهی آرامش و امنیت را از این کشور عربی سلب کنند.

قطر و عربستان ابزار اسرائیل و آمریکا در منطقه

نماینده پارلمان سوریه از قطر و عربستان به عنوان ابزار دشمن صهیونیستی و آمریکا یاد کرد و اظهار داشت: این افراد با حمایت ابرقدرت‌هایی مانند آمریکا و کشورهای غربی همچنان به اعزام تروریست و قاچاق اسلحه به سوریه مشغولند و در تلاش هستند اهداف اربابان خود را در بی‌کم و کاست در کشور سوریه عملی سازند؛ اما این اقدامات کشورهای قطر و عربستان مدت زیادی به درازا نخواهد کشید و با تدابیر دولت و ارتش سوریه، آرامش حقیقی به این کشور باز خواهد گشت.

پاکسازی مناطق درگیری به زمان طولانی نیاز دارد

غنوم به تلاش‌های شبانه‌روزی ارتش سوریه در پاکسازی جای جای کشور سوریه از وجود تروریست‌ها و افراد مسلح اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تروریست‌ها از حمایت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار هستند در جاهای بسیاری از سوریه ریشه دوانده‌اند از اینرو پاکسازی کامل سوریه از این افراد مستلزم صرف مدت زمان نسبتا طولانی است و از بین بردن این شورشیان در کوتاه مدت قابل عملیاتی شدن نیست.

وی اقدامات ارتش در پاکسازی سوریه از شر تروریست‌ها را از ابتدای آغاز عملیات پاکسازی تاکنون موفق ارزیابی و تصریح کرد: انجام این مهم جز با یاری و پشتیبانی همه جانبه ملت سوریه از این ارتش مردمی امکان‌پذیر نخواهد بود.

سردرگمی ترکیه در قبال تحولات سوریه

نماینده پارلمان سوریه همچنین به درگیری‌های مرزی ترکیه و سوریه در جریان تحولات سوریه اشاره کرد و گفت: ترکیه اینک از اقدامات نظامی خود علیه سوریه دچار سردرگمی و دوگانگی شده است و اکنون در تلاش است تا به بهبود اوضاع و تعدیل روابط خود با سوریه اقدام کند و به نوعی تمام اقدامات خصومت‌آمیز گذشته خود علیه این کشور عربی را جبران نماید.

ایران متحد استراتژیک سوریه

نماینده پارلمان سوریه در ادامه به کشورهای حامی و پشتیبان سوریه در تمام مدت تحولات این کشور پرداخت و گفت: در میان کشورهایی مانند ایران، چین و روسیه که در تمام این مدت پشتیبان سوریه بوده‌اند می‌توان از ایران به عنوان یک متحد استراتژیک نام برد چرا که اتحاد دو کشور ایران و سوریه از زمان حیات حضرت امام خمینی (ره) و حافظ اسد شکل گرفته و این اتحاد تاکنون ادامه داشته و همچنان به قوت خود باقی است.

روسیه مقابل آمریکا قد علم کرد

غنوم، حمایت‌‌های روسیه از سوریه را بیشتر بر اساس منافع عنوان کرد و گفت: کشور روسیه بعد از بحران سوریه با ایستادگی در مقابل آمریکا و حمایت از کشور سوریه توانست به جایگاه دیرین خود باز گردد و به عنوان یک قطب در مقابل قطب بزرگی مانند آمریکا قد علم کند و هویت و قدرت جهانی از دست رفته خود را دوباره باز یابد.

وی حمایت سه کشور قدرتمند ایران، روسیه و چین از سوریه را ستود و گفت: اگر حمایت این کشورها از سوریه نبود چه بسا تحولات سوریه از کنترل نظام و ملت خارج شده و به شکل دیگری رقم می‌خورد.

نماینده پارلمان سوریه در ادامه به تداوم درگیری‌های مسلحانه در برخی شهرهای سوریه اشاره کرد گفت: این درگیری‌ها لازم است و باید سریعتر متوقف شود تا اوضاع سوریه به حالت عادی بازگشته و اصلاحات اساسی نظام آغاز شود.

آمریکا حمایت تسلیحاتی از تروریست‌ها را متوقف کند

غنوم در مورد توقف سریعتر درگیری‌ها پیشنهاد داد که برای توقف درگیری‌ها لازم است دو قطب آمریکا و روسیه که اکنون رو در روی هم ایستاده‌اند برای پایان دادن به این درگیری‌ها به توافق برسند و آمریکا حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از تروریست‌ها را متوقف سازد‌ تا آرامش و امنیت بار دیگر به سوریه باز گردد.

وی با اشاره به تمایل نداشتن آمریکا به برقراری آرامش در سوریه تصریح کرد: در صورت همکاری نکردن آمریکا برای بازگشت آرامش به سوریه  تنها یک گزینه و راهکار باقی می‌ماند و آن این است که ارتش سوریه با قدرت وارد عمل شده و کشور را از وجود اشرار و تروریست‌ها پاکسازی کند که این اقدام شاید به مدت زمانی چه بسا طولانی نیاز داشته باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها