کد خبر: ۱۲۰۴۳۰
زمان انتشار: ۱۲:۱۰     ۲۳ اسفند ۱۳۹۱
ترکمنستان قرارداد جدیدی را با یک کارخانه روسیه برای طراحی و ساخت 2 فروند کشتی جدید ویژه حمل نفت و فرآورده‏‌های نفتی در دریای خزر امضا کرد.

به گزارش598، به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در عشق‌‏آباد، ترکمنستان یک قرارداد جدید برای طراحی و ساخت 2 فروند کشتی جدید ویژه جابه‌جایی نفت و فراورده‏‌های نفتی در دریای خزر امضا کرد.

ظرفیت هر کدام از این کشتی‌ها 7100 تن بوده و در کلاس کشتی‏‌های «رودخانه – دریایی» قرار دارد و در کارخانه کشتی‌سازی «کراسنویه سورمووا» ساخته خواهند شد.

کشتی‏‌های مذکور در راستای تحقق برنامه ملی و راهبردی توسعه حمل‌ونقل دریایی و توسعه بندر «ترکمن‌باشی» خریداری می‏‌شوند اما رسانه‌های ترکمنستان به جزئیات بیشتری از قرارداد مذکور بین این کشور و روسیه اشاره‏‌ای نکرده‌اند.

دولت ترکمنستان چهار سال پیش همکاری با کارخانه کشتی‌سازی «کراسنویه سورمووا» شهر «نیژنی نوگراد» روسیه را آغاز کرده و تا به حال چهار فروند کشتی تانکر نفت‌کش را برای ترکمنستان ساخته و تحویل داده است که آخرین آن در ماه می سال گذشته میلادی(2012) به شرکت ملی «راه‌های دریایی و رودخانه‌ای ترکمنستان» تحویل داده شده است.

این درحالی است که رسانه‏‌های ملی ترکمنستان پیشتر اعلام کردند که ارزش هر یک از این تانکرهای با ظرفیت هفت هزار تن حدود 15 میلیون دلار بوده است.

طول این کشتی باری 140 متر، عرض آن حدود 16 متر و ارتفاع آن شش متر است.

کارشناسان معتقدند ترکمنستان همزمان با افزایش توانایی خود در بخش اکتشاف، استخراج و پالایش نفت، گاز و فراورده‌های نفتی، ظرفیت‌های خود را در بخش حمل‌ونقل این محصولات افزایش می‌دهد تا توان رقابت با کشورهای همجوار ساحلی دریای خزر را که در این زمینه سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی کرده‌اند، داشته باشد.

این درحالی است که ترکمنستان قسمت عمده‌ای از نفت خام تولیدی خود را از طریق دریای خزر و بنادر جمهوری آذریایجان به خط لوله نفت باکو-تفلیس-اروپا به بازار بین‏‌المللی عرضه می‏‌کند.

ترکمنستان که یکی از کشورهای ساحلی دریای خزر است در ساحل این دریا صاحب 2 بندر بزرگ «ترکمن‌باشی» و «قیانلی» و یک پالایشگاه نفت ترکمن‌باشی‌ است و این درحالی است که ترکمنستان سالانه بیش از 12 میلیون تن نفت تولید نفت خام را از میادین خشکی و نیز واقع در ساحل ترکمنی دریای خزر و نیز فرآورده‏‌های نفتی خود را از طریق زمینی و دریایی به بازار بین‏‌المللی عرضه می‏‌کند.

ترکمنستان همچنین قصد دارد بندر ترکمن‌باشی را با توجه به نزدیکی پالایشگاه نفت ترکمن‌باشی که بزرگترین مجتمع پتروشیمی و تولید بنزین و روغن صنعتی در این کشور است به صورت کامل بازسازی و تجهیز کند.

هم‏‌اکنون کشتی‏‌های نفتی و غیرنفتی کشورهای ساحل دریای خزر از خدمات بندر ترکمن‌باشی بهره‌مند می‌شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها