کد خبر: ۱۱۹۶۴۹
زمان انتشار: ۱۲:۰۹     ۲۱ اسفند ۱۳۹۱
احزاب حاکم و مخالف آرژانتین خواستار محکومیت برگزاری همه‌پرسی در جزایر مورد مناقشه مالویناس شدند.

به گزارش598، خبرگزاری فارس به نقل از شبکه پرس‌تی‌وی، اعضای جبهه حاکم پیروزی به همراه نمایندگان ائتلاف پیشرو و حزب افراطی، خواستار برگزاری نشست کنگره آرژانتین برای صدور بیانیه‌ای علیه برگزاری همه‌پرسی در جزایر مورد مناقشه فالکلند (مالویناس) شدند

این در حالی است که ساکنان جزایر «مالویناس» از صبح روز گذشته در همه‌پرسی دو روزه‌ای که برای تعیین تکلیف حاکمیت این جزایر برگزار می‌شود، شرکت کردند.

روابط دیپلماتیک میان آرژانتین و انگلیس از سه دهه قبل که این دو کشور بر سر مالکیت مجمع‌الجزایر «مالویناس» با هم وارد جنگ شدند، تیره بوده است. در نبرد سال 1982 که ده هفته طول کشید، 650 آرژانتینی و 255 انگلیسی کشته شدند. دو ماه قبل هم «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس از احتمال اعزام جنگنده‌های این کشور و استقرار در این جزایر خبر داد.

بومیان جزایر و همچنین کسانی که برای مدت طولانی است که در این جزایر اقامت دارند، می‌توانند در این همه‌پرسی که تا دوشنبه شب ادامه دارد، شرکت کنند. انتظار می‌رود میزان مشارکت در این همه‌پرسی بالا باشد. شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی باید به این سؤال پاسخ دهند که آیا با ادامه حامیت انگلیس بر این جزایر موافقند یا خیر. پیش‌بینی می‌شود که اغلب شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی به این سؤال پاسخ مثبت دهند و «مالویناس» همچنان با نام «فالکلند» تحت حاکمیت پادشاهی متحد بریتانیا باقی بماند.

بومیان این جزایر می‌گویند که انگلیس از هشت یا 9 نسل قبل اتباع خود را به این جزیره منتقل کرده و همین امر موجب شده تا «مالویناس» با وجود آنکه مهاجران زیادی هم از شیلی و «سنت هلنا» دارد، اما بافتی انگلیسی پیدا کند.

در حقیقت انگلیسی‌ها همان سیاستی را که در فلسطین اشغالی و برای تشکیل کشوری یهودی در پیش گرفتند، در این جزایر هم پیاده کردند، که همان انتقال اتباع غیربومی به منطقه و تغییر بافت جمعیتی به نفع خود است.

دولت آرژانتین به رهبری «کریستینا فرناندز» تلاش زیادی کرده‌اند تا حق مالکیت این جزایر به این کشور بازگردد. مجمع‌الجزایر «مالویناس» با لندن حدود 13هزار کیلومتر فاصله دارد، اما تنها با کمی بیش از یک ساعت پرواز می‌توان از جنوب آرژانتین به این جزایر رسید.

تنش بر سر این جزایر پس از آن شدت گرفت که منابع نفتی بزرگی نیز در این جزایر کشف شد. رئیس‌جمهور آرژانتین بارها خواستار مذاکره با انگلیس بر سر حاکمیت این جزایر شده، اما لندن این امر را منوط به درخواست ساکنان این جزایر کرده است. امری که به نظر می‌رسد با توجه به تغییر بافت جمعیتی «مالویناس» رخ ندهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها