کد خبر: ۱۱۹۶۳۸
زمان انتشار: ۱۱:۵۵     ۲۱ اسفند ۱۳۹۱
روسیه طرحی را برای تبدیل گروه «بریکس» به یک مرکز نفوذ جدید در منطقه اورآتلانتیک و تقویت مواضع بین‌المللی این سازمان، با توجه به کاهش مواضع غرب بعد از بحران مالی اخیر جهانی در نظر گرفته است.

به گزارش598، خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه «کامرسانت»، روسیه برنامه ای را برای توسعه گروه «بریکس» آماده کرده است و قصد دارد این سازمان را بعنوان اتحاد جدید اورآتلانتیکی معرفی کند که می‌تواند بعد از سقوط مواضع غرب در اثر بحران مالی به یک مرکز نفوذ جدید تبدیل شود.

مواضع مسکو در قبال گروه «بریکس» در سندی تحت عنوان «روسیه در بریکس: اهداف راهبردی و راههای رسیدن به آنها» انعکاس یافته که در دولت روسیه با هدف توسعه اقتصادی سریع و تقویت مواضع سیاسی-بین المللی این کشور تهیه شده است. 

تهیه کنندگان این سند بر این عقیده هستند که سیاست و اقتصاد جهانی نیاز به مرکز نفوذ جایگزینی دبا توجه به بحران مالی اخیر در غرب دارد. در این سند هشدار داده شده است که امید اینکه غرب بتواند بطور مستقل به سرو سامان دادن به نظم جهانی بپردازد، روز به روز کاهش یافته است و این واقعیت این امکان را بوجود آورده است که مرکز جدیدی که دارای دورنمای روشنی از لحاظ توان بالقوه اقتصادی است در منطقه اورآتلانتیک بوجود آید.

آنطور که در این سند یادآوری شده است، در گروه «بریکس» از کشورهای قدرتمندی تشکیل شده است که هر یک از اعضا دارای تواناییهای خاص خود هستند: چین از لحاظ اقتصادی، برزیل از لحاظ منابع و توان بالقوه اقتصادی، هند از لحاظ عامل جمعیتی و توان علمی و جمهوری آفریقای جنوبی هم دروازه قاره آفریقا محسوب می‌شود. قدرت روسیه هم به عقیده تهیه کنندگان این سند در توان نظامی و سیاسی این کشور است. ضمن اینکه تمامی این کشور در عین حال که هر کدام اهداف خاص خود را در این گروه دنبال می‌کنند، اهداف مشترکی را نیز برای خود در نظر گرفته‌اند.

لازم به ذکر است که این سند برای بررسی رهبران کشورهای عضو گروه «بریکس» در نشست سران آتی این سازمان که قرار است 27-26 ماه مارس در شهر دوربان آفریقای جنوبی برگزار شود، تهیه شده است. در این نشست رهبران برزیل، روسیه، هند، چین و جمهوری آفریقای جنوبی با یکدیگر ملاقات کرده و مذاکراتی را با هدف دستیابی به اهداف مربوط به توسعه سریع اقتصادی و تقویت مواضع سیاسی و بین المللی این سازمان انجام خواهند داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها