کد خبر: ۱۱۹۰۰۲
زمان انتشار: ۱۱:۵۹     ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
اخیرا برای بالا بردن فشارها بر علیه ایران خزانه داری آمریکا، اعلام کرده است که از بانک مرکزی اروپا خواسته که جمهوری اسلامی ایران را به طور کامل از سیستم پرداخت هایش معروف به سیستم "تارگت 2" حذف کند.
به گزارش 598 به نقل از رجانیوز، دیوید کوهن، معاون خزانه داری آمریکا در امور مبارزه با پشتیبانی مالی از تروریسم، با اعلام این مطلب افزوده است که این کشور قویاً در پی آن است که تحریم های مصوب اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران در دسامبر گذشته این کشور را از کلیه خدمات مالی اتحادیۀ اروپا کاملاً حذف کند.
 
بر پایه گزارش رادیو فرانسه، دیوید کوهن، که این سخنان را در مقابل سناتورهای آمریکایی ایراد می کرد در واقع به تشدید مجازات های اروپا علیه ایران در پانزدهم اکتبر گذشته اشاره کرده است. 
 
او تأکید نمود که از نظر دولت آمریکا مجازات های اتحادیۀ اروپا باید به حذف کامل جمهوری اسلامی ایران از نظام مالی یورو (واحد پول اروپا)، منجر شوند.
 
به گمان دیوید کوهن، کافی است که بانک مرکزی اروپا جهت گیری هایش را منتشر کند تا مجازات‌هایش علیه جمهوری اسلامی ایران به اجرا گذاشته شوند.
 
معاون خزانه داری آمریکا، در ادامه افزوده است که این کشور در حال اعمال فشار به بانک مرکزی اروپا است تا مجازات‌هایش را علیه شرکت های ایرانی در مورد "سیستم جبران" حوزۀ یورو به اجرا بگذارد.
 
مجازات های تصویب شده، در پاییز گذشته از سوی اتحادیۀ اروپا هرگونه مبادلۀ مالی میان بانک‌های اروپایی و ایرانی را ممنوع اعلام کرده اند
 
دکتر احمد علوی، اقتصاددان و استاد دانشگاه های سوئد، در تحلیل علت افزایش فشار ایالات متحده آمریکا بر اتحادیه اروپا پیرامون تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به رادیو فرانسه گفت: «دلیل این فشارها این است که ما در شرایطی هستیم که در آن به اصطلاح اقتصادی عدم تقارن میان منافع و زیان وجود دارد. به این معنا که  آمریکا با وجود آنکه در همکاری با اتحادیه اروپا تلاش میکند تا تحریم‌ها علیه ایران تشدید شوند، اما زیان‌های ناشی از این تحریم ها به شکل یکجانبه به آمریکا منتقل میشود و اروپا زیان چندانی در این بین نمی بیند.
 
نکته دیگر این است که طی مذاکرات، حکومت ایران توانسته است در بسیای از کشورهای اروپایی منافذی را برای انتقال پول و نقدینگی ایجاد کند و این باعث میشود که آثار تحریم های آمریکا کاهش یابد..
 
شیوۀ مذاکره برای مذاکره از سوی ایران این شانس را در اختیار این کشور قرار داده است تا بخشی ازتحریم ها را با استفاده از کشورهای اروپایی دور بزند. دور زدن این تحریم ها هم از سوی اشخاص حقیقی صورت میگیرد و نه از سوی نهادهای وابسته به جمهوری اسلامی؛ به این شکل که جمهوری اسلامی افرادی را به اروپا گسیل کرده و یا از افرادی که پیشتر در اروپا حضور داشته اند برای تأسیس شرکت ها، ادارات و دفاتر استفاده میکند.»
 
این اقتصاددان در ادامه تصریح کرده است: «اما به هیچ وجه توانایی جلوگیری از ورود و خروج ارز از ایران وجود ندارد و اساساً این کار برای اروپا مقرون به صرفه هم نیست. منافذ ورود و خروج ارز آنقدر زیاد و ساده هستند که این کار عملاً ممکن نیست. تحریم بانک مرکزی اروپا میتواند مؤثر باشد اما روند انتقال ارز را متوقف نخواهد کرد.»
 
این استاد اقتصاد همچنین گفته است : «به نظر میرسد که این یک موضع‌گیری سیاسی باشد تا آمریکا نگرانی خود از عدم همکاری اروپا را نمایان کند، چرا که تحریم بانک مرکزی اروپا مشکلات زیادی را برای خود آمریکا به وجود خواهد آورد.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها