کد خبر: ۱۱۸۹۷۴
زمان انتشار: ۱۱:۳۶     ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با یک مقام ارشد عربی برای تأکید بر حضور آمریکا در بحران سوریه، اذعان کرد که از اولین روز مسلح کردن تروریست‌ها در سوریه توسط نیروهای منطقه‌ای سازمان «سیا» بر این امر نظارت داشته است.

به گزارش598، خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه کویتی الرای، یک دیپلمات ارشد نقل کرد که «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا طی سفر اخیر خود به منطقه از یک مقام ارشد عربی در این‌باره که اگر «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه در بحران این کشور شکست بخورد، چه سرنوشتی خود و کشورش خواهد داشت؟

این مقام ارشد عربی با ادعای اینکه اسد سرنگون خواهد شد، گفت: هر قضیه داستانی دارد. این موضوع کری را کنجاو می‌کند و از او می‌خواهد که این داستان را بگوید، چون او می‌خواهد آن را بشنود و آن را با «باراک اوباما» انتقال دهد تا شاید وی را راضی به مشارکت گسترده‌تر در بحران سوریه کند.

این دیپلمات ادامه می‌دهد: کری پس از آن دیدگاه‌های آمریکا در قبال بحران سوریه را بیان کرد که گفت با سرنگونی اسد و نظام در سوریه جنگ داخلی در این کشور پایان نمی‌یابد بلکه از مرحله‌ای به مرحله دیگر منتقل می‌شود و در آینده شاهد جنگ داخلی در نوع و شکل و ماهیت جدید آن خواهیم بود.

پس از آن وزیر خارجه آمریکا منافع این کشور در سوریه را در ممانعت از به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی، جلوگیری از به قدرت رسیدن جهادی‌های تکفیری و سرانجام جلوگیری از تبدیل سوریه به کشوری بی‌ثبات با توجه به شرایط حساس منطقه توصیف می‌کند.

این دیپلمات می‌گوید: هنوز سخنان کری به پایان نرسیده بود که این مقام ارشد عربی با صراحت به وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که اگر اهداف آمریکا در سوریه اینهاست، پس بهتر است که بشار اسد و نظام کنونی در قدرت باقی نگه دارید.

پس از آن این مسئول ارشد عربی از لزوم دخالت منطقه‌ای و آمریکایی در سوریه به دلایل بشر دوستانه و برای جلوگیری از کشتارها و بازگشت پناهجویان سوری و مقابله با گسترش نفوذ ایران در منطقه سخن می‌گوید.

اما به نظر می‌رسد که این گفت‌وگو به نقطه تحولی برای کری تبدیل می‌شود که سفر خود را با درخواست از همه برای قانع کردن روس‌ها جهت راضی کردن اسد به کناره گیری از قدرت آغاز کرد و آن را با افشای حقایقی به پایان رساند که واشنگتن طی ما‌ه‌های گذشته تلاش بسیار کرده بود، آن را مخفی کند.

کری در ادامه سخنانش برای اینکه به این مسئول ارشد عرب تاکید کند که آمریکا از ابتدای بحران به شکل شایسته و بایسته در سوریه حضور داشته است، گفت که آمریکا از اولین روزی که نیروهای منطقه‌ای اقدام به مسلح کردن معارضان سوری کردند، در صحنه حضور داشته و «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا»(سیا) بر روند این اقدامات و عملیات‌ها اشراف و نظارت کامل داشته است.

کری در ادامه سخنان خود اذعان کرده بود کسانی که از جریان امور در واشنگتن مطلع و آگاه هستند، می‌دادند که دخالت سیا در سوریه در درجه اول نظارت بر سلاح‌هایی را شامل می‌شود که آمریکا خواهان دستیابی هیچ یک از گروه‌های معارض مسلح در سوریه به آنها نیست، چه گروه‌های جهادی تکفیری و چه غیره‬

 

دوم اینکه سازمان سیا از همان روز اول هویت معارضان از معارضان مدنی گرفته تا نظامیان جدا شده از ارتش و افراد مسلح سوری و غیر سوری را شناسایی می‌کند.

همین سخنان بود که موجب شد، جان کری در آخرین اظهاراتش تاکید کند که سلاح‌ها به دست معارضان مورد اعتماد می‌رسد تا به این ترتیب به صورت غیر مستقیم تاکید کند که آمریکا بر قضیه مسلح کردن معارضان مسلح اشراف و نظارت دارد،‌ حتی اگر خود آنها را نخریده یا آنها را برای معارضان منتقل نکرده باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها