کد خبر: ۱۱۸۹۰۷
زمان انتشار: ۰۷:۰۱     ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
يك انديشكده آمريكايي، توافق ايران و آرژانتين براي بررسي پرونده انفجار «آميا» را حركتي براي تحقير آمريكا توصيف كرد.
 598 به نقل از کیهان: انديشكده «مركز سياست امنيتي» در مقاله اي به قلم «لوييس فلشمان» ( از مشاوران ارشد اين مركز) به طرح اين سؤال پرداخت كه معني واقعي توافق ايران و آرژانتين چيست؟

نويسنده در ضمن اشاره به اينكه تاكنون سنا و مجلس نمايندگان آرژانتين اين توافقنامه را تأييد كرده اند، خاطرنشان مي كند:كرچنر رئيس جمهور، اعتراض سازمان هاي يهودي را با خصومت، تكبر و ارعاب پاسخ داده است. رئيس مركز يهودي آميا تذكر داده بود كه اگر اين توافقنامه به سرانجام برسد، ممكن است انفجار ديگري عليه يك مؤسسه يهودي يا اسرائيلي روي دهد چرا كه امكان دارد اين مصالحه به ايران القا كند كه از مجازات معاف شده و اين برداشت يك حمله تروريستي ديگر را رقم بزند. كرچنر نيز به جاي پاسخ دادن به اين فرضيه، به طور علني از رئيس آميا درباره اين ادعا توضيح خواسته و او را پيشاپيش متهم كرد.

فلشمان معتقد است: هدف اظهارات تند رئيس جمهور آرژانتين فقط اين نيست كه رئيس آميا را در موضع دفاعي قرار دهد بلكه تلويحاً ادعاي دستگاه تبليغاتي ايران را كه اسرائيل يا يهوديان را به دست داشتن در انفجارهاي سال 1992 و 1994 متهم مي كند، تاييد كرده است و همچنين به طور ضمني اشاره كرده كه ممكن است خود اسرائيلي ها يا يهوديان نقشه حمله سوم را بكشند.

وي در پايان مي نويسد: «توافق ايران و آرژانتين چيزي جز يك حركت سياسي نيست و دو هدف را دنبال مي كند، اول عادي سازي روابط بين دو كشور، ايجاد بستر مناسب تر براي تعامل با چپگراهاي آمريكاي لاتين و هدف دوم آنها تحقير ايالات متحده است. اين توافقنامه نه تنها بازتاب گرايش هاي دولت آرژانتين است بلكه به نظر مي رسد نشان دهنده گرايش بسياري از كشورهاي آمريكاي لاتين است كه ايدئولوژي ضد آمريكايي بر آنها غالب شده و مي توان اين طرز تفكر را در شيوه راهبري سياست خارجي آنها مشاهده كرد.»

در همين حال روزنامه صهيونيستي لاناسيون چاپ بوينوس در تحليل مشابهي نوشت: ايران در حياط خلوت آمريكا نفوذ كرده است. آنها پس از گسترش روابط با برزيل و ونزوئلا و اكوادور و بوليوي، سراغ آرژانتين آمده اند. ظاهراً آمريكاي لاتين با بهبود روابط با ايران كه متهم به توليد سلاح اتمي و نقض حقوق بشر است مشكلي ندارد. اين امر موجب نگراني يهوديان است. آرژانتين در حال فاصله گرفتن از آمريكاست.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها