کد خبر: ۱۱۸۴۲۱
زمان انتشار: ۱۴:۵۷     ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
حمیدرضا عابدی‌خرسند معتقد است: دانشگاه آزاد بلندگوی هیچ جریان و فرد خاصی نمی‌شود. ما فقط نظام و جمهوری اسلامی ایران را می بینیم، مطالبات رهبری را می بینیم و گفتمان مان هم یک گفتمان دینی است. دانشگاه آزاد نه منتسب به جریان سیاسی خاصی است و نه منتسب به فرد خاصی است.
به گزارش 598 به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران ؛ عصر آخرین روزهای سال 91 و در آستانه سالروز تغییر و تحولات جنجالی دانشگاه آزاد که فرهاد دانشجو سرانجام به جای جاسبی مدیریت دستگاه عریض و طویلی همچون دانشگاه آزاد را گرفت، به سراغ «جوانترین» مدیر دانشگاه آزاد رفتیم، وی که مدیر مسئولی روزنامه فرهیختگان را بر عهده دارد در همان ابتدا بحث مدیریت و کارهای یکسال گذشته این دانشگاه در حوزه های فرهنگی، سیاسی و دانشگاه آزاد را باز کرد؛ به گفته وی  هدف اصلی از تغییر و تحولات یکسال اخیر دانشگاه ازاد مسئله فرهنگ است، وی پسوند اسلامی بودن دانشگاه آزاد را در دوره گذشته فقط یک اسم ظاهری دانست که کسی آن را ندیده بود؛ مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان معتقد است:" دکتر دانشجو در همه مواقع در بین دانشجویان حاضر بودند و مانند یک «امپراطور» که جایگاه خاصی برای خود در نظر داشتند نبوده"، وی از اثرات تغییر فضای فرهنگی دانشگاه آزاد می‌گوید و از سوء استفاده های مدیریت قبلی از این نهاد دانشگاهی خبر داد؛ مدیر دانشگاه آزاد درباره انتقادهای تندی که از فرهاد دانشجو درباره مدیرت جاسبی شده است، واکنش نشان می‌دهد و برنامه های این دانشگاه برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده مطالبی را عنوان می‌کند؛ گفت و گوی ما را با  "حمیدرضا عابدی‌خرسند" بخوانید:
 
 
 
خبرنامه دانشجویان ایران: در روزهایی هستیم که سال گذشته دانشگاه آزاد روزهای سختی را پشت سر می‌گذاشت، از طرفی ماجرای آقای جاسبی و از طرفی انتصاب آقای دانشجو به عنوان رئیس این دانشگاه، به عنوان سوال نخست؛ در این یک سال تغییرات زیادی در این دانشگاه شاهد بودیم، این تغییرات برای چه بوده است؟
 
عابدی: هدف اصلی از تغییر و تحولات در دانشگاه ازاد مسئله فرهنگ است، و بیشترین تغییراتی که در این یک ساله ایجاد شده حول و حوش آن است، از بسیج کارکنان گرفته، در دانشگاه آزاد بسیج به آن صورت فعالیت نداشته، مثلا بسیج دانشجویی ارتباطی به دانشگاه آزاد ندارد چون بسیج سازمانی ست که قانونی دارد که دانشگاه‌ها ملزم به اجرای آن هستند ولی این که رئیس دانشگاه خودش بسیج راه اندازی کند را نداشته ایم، رئیس دانشگاه در هر جایی می‌خواهد سخنرانی کند با وجود مشغله ی اداری و مالی و ... می بینیم 70 درصد صحبت‌ها رعایت اخلاق و مسائل فرهنگی و تکریم ارباب رجوع است که نشان می دهد ایشان خود به آن پایبند است، البته شاید اشکالاتی وجود داشته باشد و انتقاداتی در برخی واحدهاست اما آقای دانشجو می‌خواهد این را بگوید که من آدم فرهنگی هستم، یعنی فارغ از این که عالم و باسواد هستم اما وظیفه ی من کار فرهنگی ست و جمله معروفی دارد و می گوید : من پرچمدار فرهنگ اسلامی در دانشگاه های جهان اسلام هستم.  
 
این شاید به خاطر خلا فرهنگ و اخلاق باشد که ایشان می خواهد این خلا را پر کند.
مثلا در دیدار با مراجع تقلید و آیات عظام، آقای دکتر دانشجو گفت من می‌خواهم فرهنگ اسلامی را در دانشگاه آزاد (که اتفاقا پسوند اسلامی دارد اما کسی به آن صورت در آن ندیده )  حتی خود علما به وضعیت دانشگاه آزاد انتقاد داشتند، چه فضای ظاهری مثلا بحث پوشش، که به نظر من حداقل ترین خواسته است، و چه منابع درسی . مثلااز کارهایی که آقای دانشجو دستور داده اند و در دانشگاه هم در حال اجراست و رسانه ای هم نشده تغییراتی است که با هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در منابع درسی اعمال می شود.
 
ایشان می خواهند باطنا کار عمیق فرهنگی کنند و تحول فرهنگی هم که خود مقام معظم رهبری در بحث تحول علوم انسانی گفتند که و ظیفه همه دانشگاه هاست. دانشگاه آزاد هم دارد با تغییراتی که می خواهد در منابع درسی؛ یا تغییراتی که مدیران دانشگاه آزاد باید داشته باشند، شاید قبلا خیلی ها دنبال درآمد زایی بودند و می گفتند اگر شهریه به نسبت تورم که بالا رفته افزایش نیابد ما ضرر می کنیم .که واقعیت هم همین است.
 
 
خبرنامه دانشجویان ایران: مسئله مهمتر وضعیت مالی و شهریه ای این دانشگاه است، وضعیت فعلی و شهریه ها الان به چه شکلی است؟
 
عابدی: با توجه به این که در سال 1391 به خاطر تحریم ها و یک سری از مسائل بیشترین مقدار تورم را داشته ایم و فشار روی نظام بود  با این که دانشگاه آزاد شهریه بگیر است اما آقای دانشجو شخصا اجازه نداداند که شهریه با این که هر ساله افزایش یابد و بالاتر رود، اگر می خواست بر اساس روند طبیعی پیش رود شاید افزایش شهریه مانند افزایش قیمت پراید و مسکن و ... می‌شد. و این افزایش ها را مسئولین دوره های قبل همه دیده اند و این ثبات خود کار بسیار بزرگی ست.
 
دانشگاه آزادی که در زمان تحویل دکتر دانشجو چندین هزار میلیارد بدهی داشت و این گزارش براساس تراز مالی ای بوده کمه خود مسئولین اداری –مالی دانشگاه ارائه شده و با توجه به این نرخ تورم اجازه نداده شهریه بالا رود این به خاطر دید فرهنگی ایشان بوده، فقط دید، دید مدیریتی نیست . ایشان به عنوان رئیس دانشگاه اگر شهریه ها را بالا نبرند در موقع تحویل دانشگاه و ارائه ی کارنامه کاری ،عملکرد موفقی نخواهند داشت چون باید دخل و خرج به هم بخورد و این که ایشان این کار را نکردند نشان دهنده‌ی دید فرهنگی ست.
 
در بحث افزایش شهریه ها بداخلاقی هایی نیز اتفاق می افتد، با اینکه بحثی راجع به افزایش شهریه ها نبوده برخی رسانه ها به عمد موضوع افزایش شهریه ها را تیتر یک می کند که فقط می توان نام دغل بازی به این کار داد.
 
 
خبرنامه دانشجویان ایران: با توجه به این که فرهنگ سلیقه ای ست هر کسی تعریف خاص خود را دارد، اشکالی که به دانشگاه آزاد در این زمینه وارد است، بحث شهرستان هاست، به هر حال هر شهری برای خود فضای فرهنگی خاصی دارد. برخی معتقدند که احداث شعبات دانشگاه آزاد در این شهرستان ها باعث عوض شدن فضای فرهنگی آن شهرها می شود و این واقعیتی ست. و یکی از علل تغییرات فرهنگی در شهرستان ها وجود دانشگاه آزاد در آن شهرها بوده آیا این خوب است؟
 
عابدی: من به عنوان یک رسانه ای اطلاعاتی بهتر از شما دارم؛ ببینید توسعه کمی دانشگاه آزاد ارتباطی به مجموعه ی مدیریتی جدید ندارد. پاسخگوی این قضیه که واقعا چرا این قدر از لحاظ فیزیکی و کمی دانشگاه آزاد توسعه پیدا کرده همان آقایانی هستند که این کار را انجام داده‌اند که احتمابا آن ها هم یک دلایلی برای خود دارند. جدای از انتقادی که شما کردید از لحاظ آبادانی، اقتصادی و حتی فرهنگی این شعب نقاط قوتی هم داشته اند.
 
طبیعتا یکی از اهداف دانشگاه آزاد در این 30 ساله همین بوده که این توسعه ی کمی اتفاق بیفتد با این که باعث شکست طبقاتی و تغییرات فرهنگی در بسیاری از شهرها شده.
 
 در سیستم مدیریت قبلی خیلی از سوء استفاده ها و تبلیغات انتخاباتی به خاطر همین نفوذی بوده که در بسیاری از جاها داشته‌اند و در برخی جاها دانشگاه بر فرمانداری مسلط می شد و کلا همه کاره ی آن جا می شد.
 
 
خبرنامه دانشجویان ایران: مسئله مهم تری که درباره مدیریت دانشگاه آزاد وجود دارد، مدیریت آقای جاسبی است، که حتی تخلفات مدیریت قبلی به مجلس نیز رسید، اما سوال اساسی ما اینجا است که چرا آقای دانشجو هنوز درباره این تخلفات موضع گیری شفاقی نکرده اند و حتی در بعضی از جاها عکس این موارد را اعلام کرده اند؟
 
عابدی: متاسفانه در رسانه ها به جای مطالعه روی این که برنامه ی جدید دانشگاه چیست و پرداختن به مسئله ی تمرکز زدایی سراغ مسائل قدیمی می روند که ارتباطی به مدیریت جدید ندارد در حالی که دکتر دانشجو مسئولیت پاسخگویی به مسائل گذشته نیست. درباره ی مسائلی که در گذشته اتفاق افتاده همان هایی که در گذشته بوده اند باید جواب دهند اگر ایرادی دارد مراجع قضایی هستند که الان با همین نگاه مجلس شورای اسلامی هیئت تحقیق و تفحص گذاشته و کار می کنند .
 
الان داخل کشور مشکلات زیادی وجود دارد این که هر مسئولی متوجه شود که ایرادی وجود دارد و رئیس دولت جدید مشکلات دولت قبلی را افشا کند اولا باید دید که اصلا به مصلحت نظام هست دوما شرعی ست؛  من به عنوان مدیر مسئول فرهیختگان مطمئنا می فهمم قبلا چه اتفاقاتی افتاده خب من از لحاظ شرعی و قانونی در جایگاهی هستم که این کار را کنم یا باید به سازمان های مربوطه ارجاع دهم که آن ها پیگیری کنند.
 
 شما از کجا می دانید این اتفاق نیافتاده. مطمئن باشید دانشگاه بیشترین همکاری را با هیئت تفحص دارد؛ می توانید استعلام کنید که راضی هستند یا نه؛ کی گفته آقای دانشجو انتقاد نکرده؟ چون او اهل فحاشی نیست عادتی که الان هست که هر کس در هر تریبونی که دارد و انتقاد می‌کند فحاشی می‌کند، آشکار نشده.
 
ایشان از مسائل گذشته حتی مسائل مالی و اداری انتقاداتی تند داشته اند حتی در بحث قتنه ی 88 و انتخابات ورود پیدا کرده اند اما کسی این ها را نشنید. مگر درباره ی بالا کشیدن های میلیاردی و تهدیداتی که می شوند و کسانی که باج می دهند صحبت نکردند. فقط خیلی آرام این ها را مطرح کردند بدون شلوغ بازی.
 
 
 
خبرنامه دانشجویان ایران: برنامه دانشگاه آزاد برای جبران فضای بی روح این چگونه است؟
عابدی: ما الان برنامه هایی داریم که در فضای مرده ای که در خیلی از واحدهای دانشگاه آزاد وجود دارد می خواهیم کاری کنیم که دانشجوها همه کاره دانشگاه شوند. فرهیختگان را دانشجوها باید منتشر کنند. چرا باید یک تیم دانشجویی مثلا در واحد کرمانشاه باید از جیب خودش و با هزینه شخصی اش، یک نشریه ای را راه اندازی کند؟ ما الان داریم این را طراحی می کنیم که بیایید این فرهیختگان را دست بگیرید و بشود فرهیختگان واحد فلان. فقط هم حول و حوش محور فعالیت های دانشجویی. دانشجوها بیایند و تحریریه دانشگاه در واحدشان بشوند و خودشان منتشر کنند.
 
ما می خواهیم به صورت هماهنگ اینچنین کارهایی را انجام بدهیم. البته این امر همه مساعدت ها را می خواهد یعنی هم از لحاظ اطلاع رسانی و هم رؤسای واحدها باید با ما هماهنگ باشند. سیاست ما برای سال بعد همین است که این نشریات دانشجویی فقط با رعایت خط قرمزهای نظام کار کنند.
خبرنامه دانشجویان ایران: این چیزی که شما گفتید یک مشکل دارد واین است که کسانی می توانند نشریه بدهند که مجوز داشته باشند و بدون شک آن هم تشکل های دانشجویی هستند که می توانند این کار ار انجام بدهند. اولا این که بحث تشکل های دانشجویی در این اوضاع چه جوری است و دوما اینکه ما یک عده نشریه دانشجویی را به اسم یک روزنامه تیتر بخورد و عنوانش باشد با توجه به اینکه چسباندن یک جایی یا یک حزبی به تشکل دانشجویی آفت است؟
 
عابدی: یک سوء برداشت اینجا صورت گرفته است. آن نشریه ها همه هستند و کارشان را انجام می دهند اما این یک امکان جدید برای دانشجویانی که مایلند. در یک دانشگاهی 10 تا نشریه سیاسی دانشجویی وجود دارد و همه آنها هم باشند و اتفاقا بهتر هم می شود و اصلا زیادتر هم باشد اما این می شود یک امکان کنار آن ها که درواقع بیایند خودشان را تبلیغ کنند چون در اینجا یکسری ظرفیت های حرفه ای وجود دارد، نشریه چاپ می شود در تیراژ خوب، صفحه بندی مناسبتر، و این هم در کنار آن ظرفیتهایی که دارند استفاده کنند.
 
خبرنامه دانشجویان ایران: تشکل دانشجویی در دوره آقای جاسبی مجوز بندرت مجور می گرفتند و وقتی هم که خروجی تشکل دانشجویی را می دیدید مثل قضیه سال 1388 جریان «سبز» روی کار می آمد. می خواستم ببینم که الان اولا وضعیت تشکل دانشجویی چگونه است؟ و آیا اصلا مجوزی می دهند؟ و نکته بعدی رسانه ای کردن این قضیه است، ما می بینیم که الان یک جریان رسانه ای خوب ندارد؟
 
عابدی: مسائل ریز این بحث را از دوستانی که در تشکل دانشجویی هستند بپرسید چون ممکن است من چیزی بگویم کمی این طرف و آنطرف بشود و بحث هم سیاسی است نمی شود جمعش کرد، ولی در بحث تشکل دانشجویی که نسبت به قبل چگونه شده من فقط می توانم بگویم که آن تیپ تشریفاتی شکسته است؛ اما واقعا فضا عوض شده و دیگر اینجوری نیست. تشکل های دانشجویی ما الان تا آنجایی که من مطلع هستم انتقاد هم می‌کنند و خیلی موقع ها حرف هم می زنند و اکثرا هم رضایت نسبی نسبت به قبل دارند . آنها می فهمند چه تغییراتی ایجاد شده و دیگر این طور نیست که مثلا رئیس واحد روی تشکل دانشجویی مسلط باشد. و به عنوان یک جنبش به آن نگاه می‌شود.
 
یکی از برنامه های ما این است که دانشگاه آزاد ظرفیت های برابر برای کاندیداهایی که توسط شورای نگهبان تایید می شوند قرار بدهد و اجازه هم نمی‌دهیم که این ظرفیت یک گرم اضافه بر سازمان به سمت کسی برود. و این مانیفست انتخاباتی دانشگاه آزاد قلمداد می‌شود به عنوان منشوری که سازمانی که می تواند کنشگر جدی در انتخابات باشد.
 
در انتخابات هم همانطور که آقای دکتر دانشجو اعلام کردند دانشگاه آزاد بلندگوی هیچ جریان و فرد خاصی نمی‌شود. به همان ترتیب روزنامه فرهیختگان هم به هیچ عنوان تریبون و بلندگوی هیچ کاندیدایی نمی شود ما فقط نظام و جمهوری اسلامی ایران را می بینیم، مطالبات رهبری را می بینیم و گفتمان مان هم یک گفتمان دینی است. دانشگاه آزاد نه منتسب به جریان سیاسی خاصی است و نه منتسب به فرد خاصی است.
 
خبرنامه دانشجویان ایران: به عنوان سوال آخر آقای دکتر دانشجو برای انتخابات کاندیدا می شوند؟
عابدی: ما این را از شما و چند تا از رسانه ها شنیدیم. من جواب این سؤال را به صورت صریح نمی دهم. شما خودتان در این یک ساعت صحبتی که با هم داشتیم چنین خروجی را دریافت می کنید؟ یک ماه پیش ایشان که خودشان صراحتا اعلام کردند. این نه تقصیر مردم است و نه تقصیر رسانه ای ها. چون عادت کردیم که هر مسئولی که سمتی می گیرد آخرش به دنبال ریاست جمهوری است. ما که داریم می بینیم ایشان واقعا دغدغه اشان دانشگاه است. اصلا ایشان خودش هم دانشگاهی است.دکتر دانشجو شاید تنها مدیری باشند که در این چند سال دانشگاهی فقط کار آکادمیک و علمی کردند. ایشان آدم سیاسی ای نیست. آدم کاملا علمی است. اگر ایشان سیاسی بود مطمئن باشید از طرز راه رفتن ایشان تا نشستن ایشان و ژست های مختلف و خنده ها و گریه ها و ...همه را ما یک آلبوم تصویری درست می کردیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها