کد خبر: ۱۱۸۲۶
زمان انتشار: ۱۱:۳۸     ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۰
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: وقتي ولي فقيه نظري را اعلام مي‌كنند قطعاً مطابق با مصالح بوده و تبعيت از آن واجب است.
به گزارش خبرگزاري فارس از رشت، حجت‌الاسلام والمسلمين علي سعيدي در همايش تجليل از خانواده‌هاي شهداي طلبه و ايثارگران روحاني گيلان با تسليت ايام شهادت فاطمه (س) منشا مشروعيت را از مسائل هر نظام عنوان كرد و اظهار داشت: اين مسئله در نظام‌هاي سياسي غرب، شرق و جمهوري اسلامي نيز مطرح است.
وي با بيان اينكه منشا مشروعيت به دو پرسش پاسخ مي‌دهد، تصريح كرد: منشا مشروعيت حكومت نشان مي‌دهد چه كسي حق حاكميت دارد و اينكه مردم مجاز و مكلف هستند از چه حكومتي تبعيت كنند.
سعيدي مهم‌ترين مسئله در نظام‌هاي سياسي را منشا حكومت دانست و خاطرنشان كرد: دو نظريه در 200 سال گذشته براي اين مسئله بيان شده است.
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نظريه نخست را در قالب قرارداد اجتماعي ناميد و گفت: اين نظريه منشا مشروعيت را راي اكثريت مردم مي‌داند و مردم به دليل اينكه حق را به حاكم مي‌دهند خود را موظف به رعايت از دستورات حاكم مي‌دانند.
وي نصف به علاوه يك را نوعي قرارداد اجتماعي ذكر كرد و بيان داشت: اگر بيش از نيمي از جامعه به فردي راي دادند آن شخص حق حاكميت دارد.
سعيدي اشكال نظريه مذكور را نامشخص بودن تكليف 49 درصد بقيه جامعه عنوان كرد و افزود: اين نظريه پس از رنسانس مطرح شده است.
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي نظريه ديگر را منشا حق بودن حكومت اعلام كرد و اظهار داشت: خدايي كه انسان را خلق كرده است حق فرمان و امر و نهي دارد.
وي با اشاره به اينكه مومنين در بهشت ابدي هستند، تصريح كرد: راي اكثريت چگونه مي‌تواند اين امر فرا زماني را بپوشاند و مصونيت حاكم را تضمين كند.

*ولايت فقيه به نيابت از ائمه معصومين (ع) است
سعيدي ولايت فقيه را برگرفته از ولايت پيامبر (ص) و ائمه معصومين (ع) دانست و خاطرنشان كرد: تحقق اين ولايت الزاماتي دارد.
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي وجود رهبري الهي را شرط لازم براي حاكميت توحيدي و حكومت الهي توصيف كرد و گفت: اين مسئله به هيچ عنوان قابل اغماض نيست.
به گفته وي برخورداري از حكومت رهبري الهي اساسي‌ترين شناسنامه حكومت ديني است.
سعيدي با بيان اينكه همساني اعتبار ولايت‌ها الهي است، بيان داشت: ولايت پيامبر (ص) و امام معصوم (ع) با ولايت فقيه در اداره حكومت يكسان است.
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي تخلف از فرمان ولايت را تخلف از پيامبر (ص) و خداوند خواند و افزود: پيامبر (ص) صاحب اختيار و بنيانگذار نظام اسلامي است.
وي وجود رهبري الهي را شرط لازم براي حكومت معرفي كرد و اظهار داشت: دولت اسلامي را نمي‌توان با تعداد اندك تشكيل داد و حضور مردم بر محور رهبري شرط كافي است.
سعيدي حضور مردم را شرط ايجاد و بقاي حكومت‌ها ناميد و تصريح كرد: هرگاه جايگاه مردم تغيير كند به دنبال آن انحطاط و سقوط به وجود مي‌آيد.

*قواي سه‌گانه در تحقق آرمان‌هاي رهبري تاثير دارند
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي استواري جمهوري اسلامي را به دليل حضور مردم در صحنه اعلام كرد و گفت: دولت واسط بين مردم و رهبري است و در تحقق آرمان‌هاي رهبري الهي تاثير دارد.
وي با تاكيد براينكه به دنبال اصولگرايي بوده و هستيم، خاطرنشان كرد: تمام اركان نظام مشروط به تعيين رهبري است و مادامي كه تبعيت محض وجود داشته باشد اين مشروعيت نيز باقي است.
سعيدي به اختيارات روساي سه قوه اشاره كرد و بيان داشت: روساي مجريه، مقننه و قضائيه براي مقابله با آمريكا، دفاع از فلسطين، خدمتگزاري به مردم محروم، پر كاري، ايثارگري و صرفه‌جويي محدوديتي ندارند.
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با اشاره به اينكه به دنبال ارزش‌ها هستيم، افزود: دست تمام مسئولان براي پياده كردن آرمان‌هاي ديني باز است و هر اقدامي در راستاي پياده كردن اسلام، آيين، دين و خدمت به مردم مي‌توانند انجام دهند اما نبايد از اصول تجاوز كرد.
وي بين اصولگرايي و اصولگرايان تفاوت قائل شد و اظهار داشت: اصولگرايي مباني و شاخص‌هايي دارد و اصولگرايان ملتزم و متعهد به اصول در بينش، نگرش، گرايش، رفتار فردي و مديريتي هستند كه از ابتدا تعيين شده است.

* تبعيت از ولي فقيه واجب است
سعيدي با بيان اينكه رژيم صهيونيستي را اساساً قبول نداريم، اظهار داشت: آنها نيز ما را قبول ندارند ضمن اينكه در برابر آمريكا راهي جز ايستادگي نداريم.
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مبناي حاكم در كره زمين را امام زمان (عج) دانست و خاطرنشان كرد: ولي فقيه به نيابت از امام زمان (عج) حكم مي‌راند.
وي تصريح كرد: وقتي ولي فقيه نظري را اعلام مي‌كنند قطعاً مطابق با مصالح بوده و تبعيت از آن واجب است.
سعيدي آمار شهداي روحاني را حاكي از ايثارگري مردم در اين زمينه عنوان كرد و افزود: اسوه بودن نيازمند صبر و استقامت بيشتر است.

*دولت به مسائل فرهنگي عنايت ويژه دارد
نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي خانواده شهدا را حامل بار امانت معرفي كرد و بيان داشت: نحوه زندگي كردن خانواده شهدا و ايثارگران جلوي چشم مردم قرار دارد و بايد مسائل را رعايت كنند.
وي با اشاره به اينكه دولت به مسائل فرهنگي عنايت ويژه دارد، گفت: دين‌باوري و دين‌گرايي يك سازوكار ويژه را مي‌طلبد.
سعيدي گرايش به دين را در مسائل فرهنگي تاثيرگذار خواند و تصريح كرد: فعاليت‌هاي پژوهشي بايد در اين زمينه صورت گيرد.
در اين همايش از 6 خانواده شهيد روحاني و طلبه گيلان تجليل شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها