کد خبر: ۱۱۸۲۴۵
زمان انتشار: ۱۰:۵۶     ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
دادگاهی در کابل "شیرخان فرنود" و "خلیل الله فیروزی"، دو تن از سهامداران و رؤسای پیشین "کابل بانک" را به اتهام اختلاس صدها میلیون دلار، هر یک به پنج سال حبس محکوم کرد. این بانک در اثر اختلاس در سال ۲۰۱۰ ورشکست شد.

به گزارش598،به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، "شمس‌الرحمن شمس"، قاضی این پرونده با اعلام حکم صادر شده گفت که "شیرخان فرنود" به اتهام اختلاس ۲۷۸ میلیون دلار و "خلیل‌الله فیروزی" به اتهام اختلاس ۵۳۰ میلیون دلار مجرم شناخته شده‌اند.

قاضی شمس افزود که این افراد علاوه بر این باید مبلغ ۸۰۰ میلیون دلار را بازگردانند. گفته می‌شود از سرمایه "کابل بانک" خانه‌هایی در بریتانیا، دبی، سوئیس و ایالات متحده امریکا خریداری شده بود.

شیرخان فرنود، رییس پیشین و خلیل‌الله فیروزی، مدیرعامل سابق "کابل بانک" به همراه حدود ۲۰ تن از متهمان دیگر در جلسه رسیدگی دادگاه حضور داشتند تا حکم هیات منصفه را بشنوند.

شماری دیگر از این متهمان به شش تا چهار سال زندان محکوم شده‌اند. البته این حکم توسط دادگاه ابتدایی اعلام شده است و این افراد می‌توانند تقاضای تجدیدنظر کنند.

این نخستین بار است که در قضیه رسوایی فساد مالی و سوء‌مدیریت در کابل بانک، شماری از کارمندان و مدیران ارشد آن محکوم می‌شوند.

به گزارش شبکه دویچه وله، کابل بانک در سال ۲۰۱۰ پس از آن با ورشکستگی مواجه شد که ۸۶۱ میلیون دلار در نتیجه وام‌های تقلبی به جیب دوستان و بستگان سهامداران و روسای کابل بانک واریز شده بود.

قاضی دادگاه پیش از این‌که فهرست محکومان را بخواند، گفت: این ۲۱ فرد محکوم می‌شوند، زیرا در بحران کابل بانک نقش داشته‌اند.

اما در این فهرست نام‌ برخی سهامداران "کابل بانک" مانند "محمود کرزای"، برادر رئیس‌جمهور و "حصین فهیم"، برادر مارشال قسیم فهیم، معاون اول رئیس‌جمهور دیده نمی‌شود.

یک گزارش مستقل که سال گذشته در مورد فساد در کابل بانک منتشر شد، حاکی است که از سرمایه این بانک برای خرید ویلاهایی در دبی و دیگر شهرها استفاده شده است. صدها میلیون دلار از سرمایه این بانک حتی در ظروف غذاخوری هواپیما به خارج از افغانستان انتقال داده شده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها