کد خبر: ۱۱۸۲۳۸
زمان انتشار: ۱۰:۴۸     ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
همزمان با اینکه جان کری در سفر خود به قطر مدعی شد که نظام سوریه مشروعیت خود را از دست داده است، وزیر امور خارجه قطر اعلام کرد که امیدوار بوده با دادن سلاح به مخالفان سوریه ناآرامی‌ها در این کشور پایان یابد.

به گزارش598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در کنفرانسی مطبوعاتی مشترک با حمد بن جاسم، وزیر امور خارجه قطر اظهار کرد که معاهده ژنو راه حلی برای اختلافات مخالفان و دولت سوریه است.

وی در ادامه افزود: چارچوبی برای حل و فصل مسالمت آمیز ناآرامی‌های سوریه وجود دارد که همان معاهده ژنو است و ایران، روسیه و بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه می‌توانند از آن حمایت کنند.

کری تصریح کرد: این معاهده حاکی از این است که دولت انتقالی که دارای اختیارات اجرایی است، تشکیل شود و انتخاب این دولت با موافقت نظام و مخالفان سوری صورت بگیرد.

کری و بن جاسم

در همین راستا، وزیر امور خارجه قطر اظهار کرد: بند نهم معاهده ژنو مبنی بر انتقال قدرت کاملا واضح و شفاف است.

حمد بن جاسم خواهان تشکیل دولت موقت در سوریه شد که نمایندگان از نظام و مخالفان سوریه در آن حضور داشته باشند.

وزیر امور خارجه قطر تصریح کرد که اختلافاتی در خصوص یکی از بندهای معاهده ژنو وجود دارد که مبنی بر انتقال قدرت در سوریه است.

کری در خصوص ارسال سلاح به مخالفان سوری گفت: ما به بررسی انواع سلاح‌هایی که به سوریه ارسال خواهد شد و طرفی که آن را تحویل خواهد گرفت، پرداختیم و ما باید حمایت خود را از مخالفان میانه‌رو در سوریه افزایش دهیم.

وی در ادامه افزود: ما برای نخستین بار به شورای نظامی مخالفان سوریه به صورت مستقیم کمک کردیم و از هر کس که از مخالفان به صورت‌های مختلف حمایت کند، پشتیبانی می‌کنیم.

جان کری تصریح کرد: اگر از فرصت کنونی برای حل و فصل ناآرامی‌ها در سوریه استفاده نشود، ما گزینه‌های دیگری نیز در اختیار داریم.

کری با ادعای اینکه نظام سوریه مشروعیت خود را از دست داده و کشور را تخریب کرده است، تاکید کرد: واشنگتن به آزادی مردم سوریه پایبند است، ما می‌خواهیم که مخالفان سوری یک صدا شوند.

حمد بن جاسم در اظهاراتی مداخله جویانه گفت: ما شاهد این مساله هستیم موضع بین‌المللی در خصوص تجهیز مخالفان سوری با سلاح تغییر کرده است ما از دیرباز امیدوار بودیم که ناآرامی‌های سوریه با دادن سلاح به مخالفان پایان یابد.

حمد بن جاسم با ادعای اینکه بشار اسد یک تروریست است، مدعی شد: تروریست واقعی در سوریه بشار اسد است چرا که از کشتار "مردم" خود دست برنمی‌دارد.

وزیر امور خارجه قطر گفت: جامعه بین‌الملل اکنون قانع شده است که نباید به نظام سوریه اجازه دهد به کشتار "بی‌گناهان" و تخریب شهرها ادامه دهد.

وی با بیان اینکه تاکتیک نظام سوریه این است که مدت زمان ناآرامی‌ها را طولانی سازد، اظهار کرد: هر چه زمان ناآرامی‌ها طولانی‌تر شود، افرا تندرو وارد جریان ناآرامی‌ها می‌شوند.

کری در خصوص روند صلح در خاورمیانه اعلام کرد که آمریکا از نقش قطر در به جریان انداختن این روند قدردانی می‌کند.

حمد بن جاسم نیز خواهان تدوین یک جدول زمانی مشخصی برای تحقق روند صلح در خاورمیانه شد و اظهار کرد: در غیر این صورت هیچ امیدی برای دستیابی به راه حلی در منطقه وجود ندارد.

جان کری روز سه‌شنبه در سفر خود به بحرین که پیش از سفر وی به قطر صورت گرفت، اعلام کرد که وی دولت بحرین را برای ادامه مذاکرات با مخالفان تشویق کرده است تا بتوانند به راه حلی برای اختلافات سیاسی خود دست یابند.

جان کری در نشست خود با خالد بن احمد آل خلیفه، همتای بحرینی‌اش نگرانی خود را نسبت به اوضاع حقوق بش در بحرین مطرح کرد.

کری در کنفرانسی مطبوعاتی در قطر در خصوص مذاکرات خود با همتای بحرینی‌اش اظهار کرد: ما مذاکرات خوب و سازنده‌ای داشتیم و من توجه خود را برای حمایت از حقوق همگان اظهار کردم.

وی در ادامه افزود: وزیر امور خارجه بحرین به من اعلام کرد که آنها همچنان به مذاکرات پایبند بوده و در حال حاضر درصدد تقویت مذاکرات هستند.

جان کری با بیان اینکه وزیر امور خارجه بحرین را به ادامه مذاکرات تشویق کرده است، گفت: وزیر امور خارجه بحرین نیز تاکید کرد که آنها با نیت خوب به مذاکرات ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر، پاتریک ونترل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد که دیدار جان کری با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ریاض به صورت اتفاقی و غیررسمی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه کری و عباس نظرات خود را مطرح ساختند، اظهار کرد که واشنگتن بر این عقیده است که روند صلح در خاورمیانه از اهمیت بسیاری برخوردار است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها