کد خبر: ۱۱۸۱۸۵
زمان انتشار: ۰۷:۰۰     ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
آمريكا مجبور شده به راه حل روسي در بحران سوريه تن دهد اما قطعا آنها نمي توانند يك بازيگر مهم و اصلي به نام ايران را از اين معادله كنار بگذارند.
روزنامه سعودي الحيات چاپ لندن در گزارشي كه به نشست رم با حضور آمريكا و گروه هاي معارض سوري اختصاص داشت، نوشت: پيغام اين اجلاس اين بود كه آمريكا و متحدانش براي سرنگوني حكومت اسد نمي جنگند و به دنبال راه حل روسي هستند. سنگ بناي اين راه حل در ژنو گذاشته شد كه طي آن روسيه متعهد شد براي بقاي نظام اسد نجنگد و به كناره گيري تدريجي وي رو كند.
الحيات مي نويسد: اينك به ائتلاف معارضان، فشار وسيعي وارد مي شود تا وارد گفت و گوي جدي با اسد شوند و دولت انتقالي اي تشكيل شود كه در آن بشار اسد رئيس جمهوري سوريه باقي بماند و خود رياست اصلاحات را بر عهده بگيرد.در حال حاضر غربي ها ادامه كمك هاي مالي و نظامي و سياسي را مشروط به قبول اين طرح دانسته اند و تهديد كرده اند كه در صورتي كه مخالفان اين طرح را نپذيرند از معادلات جاري در سوريه حذف خواهند شد.
الحيات با بيان اينكه معارضان در ابتدا نمي خواستند كه در اجلاس رم شركت كنند اما تحت فشار غربي ها به خصوص آمريكايي ها پذيرفتند كه كوتاه بيايند نوشت: هدف اصلي آنها از شركت در اين اجلاس قبل از هر چيز اين بود كه از شكاف و دودستگي بيشتر در ميان خود جلوگيري كنند. براي همين پذيرفتند كه واقعيت را بپذيرند و پيشنهادهاي مشترك روسيه و آمريكا را قبول كنند.
تحليلگر روزنامه سعودي معتقد است اما اين سناريوي خوش آب و رنگ كه آمريكايي ها و روس ها بر سر آن توافق كرده اند نياز به عوامل بسياري براي موفقيت دارد. اعتماد دو طرف از بين رفته و براي اين كه بتوان اين اعتماد از دست رفته را احيا كرد، نياز به زمان دارد. واقعيت اين است كه روسيه به هيچ وجه اجازه نخواهد داد سناريوي يمن در سوريه تكرار شود.
الحيات آن گاه تاكيد كرد: در اين ميان يك بازيگر مهم و اصلي وجود دارد كه بسيار تعيين كننده و سرنوشت ساز است؛ ايران كه همه نوع حمايتي را از نظام سوريه به عمل آورده است. ايران مي خواهد كه راه حل سوري در مذاكرات كامل با غرب حاصل شود و هيچ كدام از طرف هاي مصر و تركي نيز نقشي در آن نداشته باشند. قطعا آمريكايي ها و روس ها نمي توانند ايران را از اين معادله كنار بگذارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها