کد خبر: ۱۱۷۹۸۰
زمان انتشار: ۱۲:۴۵     ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
نایب رییس فدراسیون فوتبال معتقد است با وضع فعلی شرایط برای اداره فدراسیون بسیار سخت است و باید منتظر ماند و دید حمایت‌ها بعد از بازی‌های حساس تیم ملی در انتخابی جام جهانی چگونه است.

به گزارش 598، سیدهادی آیت‌الهی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به سوالات و ابهامات زیادی درباره آینده کاری فدارسیون، ادامه همکاری با کی‌روش، برخی انتقادهای موجود، وضعیت تیم‌های ملی و... پاسخ داد که مشروح آن در زیر می‌آید:

** فدراسیون فوتبال ایران به طور رسمی از فیفا درخواست کرده تا موضوع تبانی لبنان و قطر را رسیدگی کند؟

فدراسیون هنوز به طور رسمی چنین اقدامی نکرده است.

** گفته می‌شود جلسه‌ای در این باره با حضور دبیرکل فدراسیون برگزار شده است؟!

اگر جلسه‌ای بوده بنده در جریان آن نیستم. دیروز (دوشنبه) که چنین جلسه‌ای در فدراسیون نبود. اما فدراسیون مذاکره رسمی در این باره با فیفا نداشته است. گویا بخش بین‌الملل موضوع را پیگیری می‌کند و اگر به نتایجی رسید آن را اعلام خواهیم کرد.

** در موضوع رد درخواست کاندیداتوری فریده شجاعی در انتخابات AFC چه کسی مقصر است؟

ببینید AFC دعوت‌نامه و فرم‌های مربوطه به جایگاه‌هایی که قرار است برای آنها انتخابات برگزار شود را به فدراسیون‌های عضو می‌فرستد. وقتی کرسی‌هایی همچنان در اختیار اعضای پیشین است و نمی‌تواند عضو جدیدی بگیرد، طبیعتا نباید فرم‌های مربوطه را هم ارسال کنند. ما طبق روال گذشته عمل کردیم اما بعدا اعلام شد جایگاهی که خانم شجاعی فرم‌ آن را پر کردند تا سال 2015 در اختیار فرد دیگری است. بنابراین مقصر در اینجا AFC است.

** انتقادهایی مطرح شد که چرا مدیران فدراسیون برای ریاست AFC یا عناوین دیگر کاندیدا نشدند؟!

تمام افرادی که برای پست رییسی و نایب‌رییسی AFC کاندیدا شدند، از بعد از رفتن بن‌همام لابی‌های جدی را با کشورهای عضو آغاز کرده و هزینه‌های گزافی هم پرداخت کردند. به طور مثال همین شیخ سلمان که از بحرین کاندیدا شده بارها با هواپیمای اختصاصی به کشورهای مختلف سفر کرده و رای جمع می‌کند. ما واقعا چنین امکاناتی نداریم و اصلا چنین کارهایی نمی‌کنیم. ما باید به جایگاهی برسیم و روزی برسد که خود اعضا اعلام کنند رای ما نماینده ایران است.

** فکر می‌کنید واقعا چنین روزی برسد؟!

کار نشد ندارد. ما را در راستای برنامه‌هایی که داریم حرکت می‌کنیم و امیدواریم فوتبال ایران موفق باشد.

** وزیر ورزش و جوانان درباره وضعیت کفاشیان نیز گفته بعید است مجوز فعالیت او در فدراسیون تمدید نشود؟!

به هر حال این نظر وزیر محترم ورزش و جوانان است. تا آن زمان هنوز فرصت باقیست و شاید رایزنی‌هایی انجام شد و اتفاقات دیگری افتاد. فعلا باید صبر کرد تا در یک فضای آرام تیم ملی بتواند بخوبی برای بازی‌های حساس خرداد در انتخابی جام جهانی آماده شود.

** اما کفاشیان خودش مدام از رفتن و استعفا در مجمع آتی صحبت می‌کند که شاید زمینه مطرح شدن چنین مسایلی را فراهم می‌کند!

در مجمع آتی فدراسیون که بعد از بازی‌های مهم تیم ملی خواهد بود، یکسری گفته‌ها و ناگفته‌هایی مطرح می‌شود و مجمع تصمیم نهایی را می‌گیرد. باید منتظر بود تا تکلیف تیم ملی هم مشخص شود.

** یعنی این پیش‌بینی درست است که اگر تیم ملی در بازی‌های خردادماه موفق نباشد، کفاشیان قطعا از فدراسیون می‌رود؟

به هر حال در آن زمان هم باید شرایط حضور را بررسی کرد و دید حمایت‌ها چگونه است. اگر با وضع فعلی باشد که طبیعتا شرایط ادامه کار مهیا نیست چون واقعا کار کردن در این وضع سخت است.

** منظورتان مشکلات مالی فدراسیون و عدم‌ حمایت‌هاست؟

فقط مسایل مالی نیست. برای کار کردن باید یک دلخوشی وجود داشته باشد. وقتی تمام پل‌های روبرو و پشت‌سر را خراب می‌کنند، مشکل همین‌جاهاست! با مشکلات مالی می‌توان ریاضت کشید و کار را ادامه داد اما وقتی از پشت به آدم خنجر می‌زنند باید چه کرد؟!

** بیشتر توضیح دهید، چه کسانی و به چه علت؟

فعلا به بیان همین قدر از موضوع بسنده می‌کنم.

** با سمت نایب‌رییس اول فدراسیون به اجلاس مالزی رفته بودید یا رییس کمیته اخلاقی؟ آن جلسات چه دستاوردی داشت؟

بنده به عنوان نایب‌رییس فدراسیون به مالزی رفتم. این جلسات با هماهنگی اینترپل و مسوولان حقوقی فیفا و کنفدراسیون آسیا برگزار شد که به بررسی و نحوه مبارزه با جریان‌های ناهنجار در فوتبال چون بداخلاقی‌ها، دلالی، رشوه و... اختصاص داشت و تاکید شد که این مسایل جامعه فوتبال را در معرض خطر قرار داده است. نمایندگان کشورهای کره‌جنوبی، چین و...مشکلاتی که در این زمینه داشتند را مطرح کردند. نهایتا نحوه برخورد با این موارد در قالب دستورالعمل سراسری ایجاد شد که طبعا بعد از ترجمه و تایید نهایی در اختیار رسانه‌ها هم قرار می‌گیرد.

** شما مسوولیت کمیته اخلاقی را هم برعهده داشتید، تغییرات مدیریتی در این کمیته به چه کیفیتی است؟

در مالزی جلسه‌ای با مسوول حقوقی فیفا و جیمز جانسون رییس کمیته حقوقی AFC داشتم و قرار شد او در ماه آپریل یا می به تهران بیاید و در جلسه هیات رییسه فدراسیون توضیحات کامل و عملیاتی را برای تشکیلات کمیته اخلاقی جدید ارایه کند.

** این کمیته جدید همچنان تحت مدیریت شما خواهد بود یا سازمان لیگ؟

کمیته اخلاقی جدید به این شکل نیست. اعضای آن توسط مجمع انتخاب می‌شوند و در واقع کمیته‌ای در کنار فدراسیون است و مسوولین فدراسیون عضویتی در آن نخواهند داشت بنابراین زیرمجموعه یک جریان مدیریتی خاص قرار نمی‌گیرد.

** موضوع انتخاب مربی بدنساز جدید تیم ملی به کجا کشیده شد؟

کی‌روش اعتقاد دارد که برای بازی‌های باقیمانده تیم ملی طی چند ماه آینده از مربی بدنساز پاره وقت استفاده کند. سپس اگر تیم ملی به جام جهانی رفت، یک مربی بدنساز تمام وقت با نظر به کادر فنی اضافه می‌شود.

** پس می‌شود نتیجه گرفت اگر تیم ملی به جام جهانی برود قرارداد کی‌روش را تمدید می‌کنید؟

در صورت رفتن تیم به جام جهانی، ما مجددا باب مذاکره با کی‌روش را باز خواهیم کرد.

** بارت مربی بدنساز پیشین توافقی از تیم ملی جدا شد یا الان فدراسیون می‌تواند از او شکایت کند؟

او توافقی و با اطلاع کی‌روش از تیم ملی جدا شد.

** پیگیری فدراسیون از فیفا درباره بخشش محرومیت کی‌روش یا تعلیق شدن این محرومیت برای بازی با قطر به کجا رسید؟

فدارسیون اقدام‌ها و تلاش‌های لازم را انجام داد و کفاشیان در سوییس هم صحبت‌هایی داشته است اما فیفا هیچ قولی به ایران نداد بنابراین نمی‌دانیم چه تصمیمی در آینده می‌گیرند.

** اگر محرومیت او بخشیده نشود، ممکن است تیم ملی از این حیث در بازی با قطر متضرر شود، فدراسیون در چه واکنشی نسبت به این موضوع دارد؟

اگر قرار است به جام جهانی برویم باید قطر و لبنان را با اقتدار شکست دهیم و هیچ راهی جز این نیست حالا با کی‌روش یا بدون کی‌روش. بازیکنان ما باید فعل خواستن را مثل بازی اخیر مقابل لبنان صرف کرده و قاطعانه پیروز شوند. پیش از بازی با کره‌جنوبی هم باید به جدول نگاه کنیم، هرچند تیم ملی همیشه در کره‌جنوبی بازی‌های خوبی انجام داده است.

** انتقادهای زیادی به مرخصی‌های کی‌روش شد که خارج از قاعده و قرارداد او بوده؛ چه پاسخی نسبت به آن دارید؟

کی‌روش که الان در مرخصی نیست و به ماموریت رفته تا ضمن ارزیابی وضعیت ملی‌پوشان خارج از کشور، امکان حضور دانیل داوری و چند بازیکن دیگر در تیم ملی را بررسی کند.

** شنیده می شود کی‌روش مصرانه پیگیر حضور برادر امید نظری در تیم ایران است؟

بله این هم یکی از موارد است و همچنین چند بازیکن دیگر.

** شایعه شده که ممکن است لیگ در فصل آینده همین 18 تیمی باقی بماند و 16 تیمی نشود؟

آنچه مصوب هیات رییسه سازمان لیگ بوده و سپس به هیات رییسه فدراسیون ارسال و در آنجا هم تصویب شده است کاهش تعداد تیم‌های لیگ از 18 به 16 است. بنابراین در پایان لیگ امسال قطعا 4 تیم به طور مستقیم به دسته یک سقوط می‌کنند و یک تیم‌ هم بعد از بازی پلی‌آف تکلیفش مشخص می‌شود.

** چرا سرمربی تیم جوانان برخلاف وعده‌های قبلی که سرپرست کمیته جوانان داده بود، هنوز انتخاب نشده است؟

ما شنبه جلسه‌ای با میرشاد ماجدی داشتیم و جلسه‌ دیگری هم بزودی برگزار می‌شود که این جلسات به بررسی گزینه‌های پیشنهادی اختصاص دارد. ما البته خیلی نگران وضعیت تیم جوانان نیستیم چون تا بازی‌های مقدماتی جوانان آسیا هنوز 8 ماه فرصت داریم.

** فکر نمی‌کنید این فرصت برای آماده سازی تیم جوانانی که نمی‌تواند از بازیکنان نوجوانان فعلی و جوانان قبلی استفاده کند کم است؟ چون تقریبا 70 درصد بازیکنان این تیم از بازیکنانی تشکیل می‌شود که هیچ سابقه ملی ندارند!

بعد از صعود تیم نوجوانان به جام جهانی 2013، حدود 30 تا 40 درصد از بازیکنان این تیم تغییر کردند و افرادی که کنار رفتند اکنون می‌توانند به تیم جوانان دعوت شوند. البته مسابقات باشگاهی هم برای انتخاب بازیکنان جدید، کاملا رصد می‌شود. کمیته جوانان برنامه‌ بسیار خوبی را برای استعدادیابی و انتخاب نخبه‌ها به فدراسیون ارایه کرده است.

** چه کسانی گزینه‌های سرمربیگری جوانان هستند و کیفیت انتخابتان چگونه خواهد بود؟

افراد مختلفی هستند و باید ببینیم شرایط‌شان دقیقا چگونه است. سن جوانان بسیار حساس است و شخصا اعتقاد دارم باید سرمربی‌ای انتخاب کنیم که تجربه کافی کار با چنین بازیکنانی را داشته باشد. ما نباید از یک سوراخ دوبار گزیده شویم.

** چرا کمیته فنی و توسعه که درگذشته بر انسجام و فعالیت پیوسته آن تاکید می‌شد، هنوز تشکیل نشده و همچنان عملا فرمالیته است؟

قرار است یک شورایی در قالب شورای فوتبال پایه در فدراسیون تشکیل شود که فعلا مشغول برنامه‌ریزی آن هستیم. در این شورا اعضای کمیته‌های مختلف از جمله کمیته فنی و توسعه حضور دارند. عملیاتی شدن این شورا که در آینده نزدیک خواهد بود، کاستی‌های ما را در بخش کمیته فنی کمتر می‌کند و در آنجا به مسایل تیم‌های ملی که تیم در رده بزرگسالان است، رسیدگی فنی کاملی خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها