کد خبر: ۱۱۷۹۱۶
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
به نظر می رسد که علیرغم فشارهای غرب، روسیه مصمم است که به حمایت همه جانبه خود از دولت سوریه ادامه دهد.

به گزارش598، به نقل از خبرگزاری فارس، روسیه تصمیم کشورهای غربی در حمایت از مخالفان سوریه را محکوم کرد. روسیه اعلام کرد قطعنامه ها وتصمیم هایی که در نشست باصطلاح "دوستان سوریه" در رم اتخاذ شد،مخالفان دولت سوریه را تشویق به تلاش برای سرنگونی آن می کند.

در این زمینه "آلکساندر لوکاشویچ" سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد تصمیم هایی که در نشست رم گرفته شدو  همچنین سخنانی که در آنجا رد وبدل شد مخالفان تندروی دولت سوریه را مستقیما تشویق به رسیدن به حکومت از طریق اعمال زور می کند.

وی همچنین تاکید کرد که  اقداماتی که در رم از آن خبر داده شد، در حالی که درد و رنج اجتناب ناپذیر مردم سوریه را در بر دارد عملا و بر روی کاغذ افراطیون را مستقیما ترغیب می‌کند که قدرت را با زور تصاحب کنند.

بیش از 50 کشور و سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای نشستی یک روزه در 28 فوریه در رم گرد هم آمده بودند و در نشستی تحت عنوان باصطلاح  "دوستان سوریه" سعی در گسترش کمک ها به مخالفان سوریه داشتند.

گفتنی است در این نشست جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و مقامات ارشد 11 کشور دیگر گفتند آنها می‌خواهند "توازن قدرت را در سوریه تغییر دهند." جان کری در کنفرانسی مطبوعاتی پس از این نشست گفت: واشنگتن 60 میلیون دلار کمک به مخالفان سوریه اختصاص داده است. اما این کمک‌ها شامل سلاح‌های کشنده نخواهد بود.

وی ادامه داد: آمریکا حمایت‌های خود از مخالفان را گسترش می‌دهد اما سلاح جنگی در اختیار آنها قرار نمی‌دهد و تصمیم دارد کمک‌های مستقیم خود را به عناصر ارتش آزاد سوریه از جمله کمک‌های پزشکی و غذایی آغاز کند.در پایان این نشست، آمریکا و اتحادیه اروپا هم چنین وعده دادند که به مخالفان سوری علاوه بر کمک‌های مالی، "کمک‌های تجهیزاتی غیرجنگی" نیز ارائه دهند.

اتحادیه اروپا نیز قانون منع صادرات سلاح به سوریه را اصلاح کرد و وعده داد به مخالفان زره‌پوش‌های غیرتهاجمی و تجهیزات نظامی غیرکشنده و کمک‌های فنی نظامی ارائه خواهد کرد و به مخالفان کمک‌کند تا به طرق غیرکشنده از غیر نظامیان حمایت کنند.

معاذ الخطیب رئیس مخالفان سوریه در  پایان این نشست در باره مذاکره با دولت سوریه تاکید کرد: تنها راه برای آغاز مذاکرات مستقیم با نمایندگان دولت این است که این مذاکرات براساس شروط مخالفان برگزار شود و در آن کناره‌گیری نظام و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه گنجانده شود.

این در حالی است که ولید معلم وزیر خارجه سوریه در جریان سفر به مسکو اظهار داشت که  دمشق آماده است تا برای حل بحران سوریه با گروههای مسلح مخالف گفتگو کند.

این در حالی است که بر خلاف ادعاهای غربی ها، صدای روسیه روز جمعه 11 اسفند با استناد به اطلاعات دیپلمات های اروپایی اعلام کرد کارشناسان نظامی اروپایی و آمریکایی به آموزش برخی از گروه های مسلح سوری می پردازند و این اقدامات با هماهنگی اسراییل انجام می گیرد.

در این گزارش آمده است: آمریکا و کشورهای غربی متحد آن درصدد تقویت مخالفان سوری غیر افراطی هستند تا این گروه ها بتوانند حکومت سوریه را سرنگون کنند.

به گزارش این رسانه روسی، آمریکا از پنج ماه پیش آموزش مخالفان سوریه را در اردن آغاز کرده است.در گزارش صدای روسیه به نقش گسترده آمریکا در ایجاد بحران در سوریه اشاره شده است تا در جریان آن حکومتی همسو با منافع واشنگتن در این کشور روی کار آید. این رسانه روسی در ادامه گزارش خود به نفوذ فراوان سازمان القاعده در سوریه و شرکت عناصر آن در نبرد با نیروهای دولتی این کشور اشاره کرد که خطر جدی برای امنیت منطقه در پی دارد.

در گزارش صدای روسیه به حضور جبهه النصره وابسته به سازمان تروریستی القاعده در سوریه اشاره و گفته شد: برخی کشورهای منطقه ازجمله عربستان سعودی و قطر از این گروه تروریستی حمایت می کنند.

از هنگام شروع نا آرامی ها در سوریه و با تشدید بحران در این کشور و تبدیل شدن آن به یک جنگ داخلی گسترده، غربی ها بویژه آمریکا و انگلیس و برخی متحدین عرب آنها، راهبرد  فروپاشی دولت سوریه را در پیش گرفته و اقدامات زیادی را در این راستا انجام داده اند.

این اقدامات از پشتیبانی مالی، لجستیکی، اطلاعاتی و تسلیحاتی تا آموزش نیروهای مسلح مخالف و حمایت مالی از آنها را در بر می گیرد.

آمریکا و انگلیس در کنار فرانسه اکنون با تشدید اقدامات مخرب خود ازجمله افزایش کمک های اطلاعاتی و تسلیحاتی  خود به مخالفان مسلح بدنبال سرنگونی دولت سوریه هستند.

 رویکرد کنونی غرب بویژه آمریکا و انگلیس در قبال بحران سوریه در تناقض آشکار با مواضعی است که سال گذشته در جریان نشست سازمان ملل در ژنو و تصویب طرح پیشنهادی در آن نشست در زمینه ارائه و پیشبرد یک راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه مطرح شد و غربی ها وبویژه آمریکا  وانگلیس بهمراه دیگر طرفها مانند روسیه و چین از آن حمایت کردند.

در واقع آمریکا وانگلیس بدنبال راهکار حل نظامی بحران سوریه از طریق تسلیح هر چه بیشتر مخالفین مسلح هستند.

رفتار دوگانه آمریکا و انگلیس در قبال سوریه که مورد انتقاد روسیه نیز قرار گرفته، یادآور خط مشی کلی این دو کشور در زمینه اتخاذ رویکردهای دوگانه در قبال مسائل بین المللی است.

روسیه به همراه چین به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت بارها پشتیبانی خود از راه کار  مسالمت آمیز برای حل بحران سوریه اعلام کرده اند، مقامات روسیه بارها تاکید کرده اند هرگونه توافق در سطح ملی برای حل بحران سوریه، نیازمند خلع سلاح گروه های غیرقانونی و پایان عملیات نظامی این گروه‌ها و خاتمه دادن کمک های تسلیحاتی خارجی به آنهاو هم چنین ادامه روند اصلاحات از سوی دولت سوریه است، موضوعی که با مخالفت دشمنان سوریه

بویژه آمریکا و شرکای اروپایی و متحدین عرب آن مواجه شده است.

به نظر می رسد که علیرغم فشارهای غرب، روسیه مصمم است که به حمایت همه جانبه خود از دولت سوریه ادامه دهد.

نویسنده: دکتر سیدرضا میرطاهر

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها