کد خبر: ۱۱۷۸۱
زمان انتشار: ۱۴:۰۶     ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۰
رخي رسانه‌هاي عربي از سفر محرمانه امروز دبيركل شوراي همكاري خليج فارس به يمن و احتمال امضاي اوليه طرح ابتكاري اين شورا بدست ديكتاتور يمن خبر دادند.

به گزارش فارس، يك منبع آگاه رسمي يمن در گفت‌وگو با روزنامه سعودي "عكاظ " گفت: "عبداللطيف الزياني " دبير كل شوراي همكاري خليج فارس امروز در يك سفر محرمانه به صنعاء خواهد رفت تا آخرين تداركات لازم براي امضاي نهايي طرح انتقال قدرت در يمن را با طرف‌هاي رسمي و معارضان يمني بررسي كند. قرار است اين طرح دوشنبه آتي در رياض امضا شود.

بر اساس اين گزارش، الزياني از دولت و معارضان دعوت خواهد كرد تا در مراسم امضاي اين توافقنامه در رياض حضور بايند.

اين منبع آگاه در ادامه گفت كه بعيد نيست دبيركل شوراي همكاي خليج فارس در سفر امروزش به يمن با "علي عبدالله صالح " رئيس‌جمهور ديدار و درباره تلاشهاي شوراي همكاري براي پايان دادن به بحران يمن رايزني كند.

از سوي ديگر منابع آگاه سياسي در گفت‌وگو با روزنامه اماراتي البيان اعلام كردند كه امروز الزياني متن توافقنامه‌اي كه قرار است دوشنبه آتي به طور رسمي امضا شود، به صالح تقديم خواهد كرد تا وي اين طرح را بطور اوليه امضا كند و سپس "محمد سالم باسندوه " رئيس كميته تداركاتي گفت‌وگوي ملي از سوي معارضان آن را امضاء خواهد كرد.

اين در حالي است كه قرار است وزاري خارجه عضو شوراي همكاري خليج فارس فردا در رياض نشستي برگزار كنند و در نهايت توافقنامه انتقال قدرت در يمن را در روز دوشنبه امضا كنند. حزب كنگره ملي حاكم بر يمن و احزاب ديدار مشترك با اين طرح موافقت كرده‌اند.

طبق اين طرح رئيس جمهور يمن طي 30روز از قدرت كناره گيري مي‌كند و حكومت به جانشين وي منتقل مي‌شود؛ پس از آن در فاصله 60 روز حكومت وحدت ملي در يمن تشكيل و در اين فرصت دوماهه انتخابات رياست جمهوري جديد برگزار مي‎شود.

اين طرح به 30+60 در رسانه‌ها مشهور شده و توسط "عبداللطيف راشد الزياني " دبيركل شوراي همكاري خليج فارس پنج‎شنبه گذشته تحويل مقامات يمني شد و براساس آن در دولت وحدت ملي 50 درصد قدرت در اختيار حزب حاكم، 40 درصد در اختيار معارضان و 10 درصد ديگر نيز به جناح ديگري در يمن اعطا شود.

قرار است كه اين طرح دوشنبه آتي بطور نهايي امضاء شود اما ديكتاتور يمن هر بار بهانه‌اي براي نپذيرفتن آن مطرح مي‌كند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها